Tankoláskor be kell mutatni a forgalmit a kedvezményes, 480 forintos üzemanyaghoz, de ez már nem okoz fennakadásokat a kutak hétköznapi működésében, mert lassan már megszokják a vásárlók – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a novekedes.hu-nak adott interjúban.
"Összességében a vásárlók egyre inkább megértik azt, hogy nem a töltőállomás tehet róla, ha egyes időszakokban nincsen üzemanyag. Nem véletlen, hogy a MÁSZ-tagok többsége korlátozásokat vezetett be, csak így lehet elérni azt, hogy folyamatosan elérhető legyen az üzemanyag – jelentette ki a főtitkár. – Tudomásul kell venni, hogy
jelen pillanatban nincs üzemanyagbőség, előfordulhat, hogy egy-egy termék átmenetileg nem érhető el."
Ez a kellemetlenség alapvetően két okkal magyarázható. Az egyik az, hogy nincs annyi üzemanyag, ami elegendő lenne a korlátlan kiszolgáláshoz, a másik pedig logisztikai természetű: korábban, normál piaci körülmények között, a Mol látta el a magyarországi kutak mintegy hetven százalékát és harminc százalék az importőrök kezében volt, ám most a hatósági áras termékek iránti igényt szinte kizárólag a Mol szolgálja ki, és ez nagyon megterheli az olajtársaság logisztikai rendszerét.
Az üzemanyag-vásárlási korlátozást az is indokolja, hogy az ársapka miatt Magyarországon a legkevésbé sem csökkent a fogyasztás, szemben például Ausztriával, ahol a korábbi időszakokhoz képest tizenöt százalékkal esett vissza az üzemanyag-fogyasztás a drágulás miatt. Ezzel szemben nálunk még magasabb is lett közel húsz százalékkal.
"A külföldiek már csak piaci áron vásárolhatnak üzemanyagot Magyarországon, de
ennek a kormányzati intézkedésnek egyelőre nincs igazán érzékelhető hatása.
Már csak azért sem, mert a külföldiek, a gyenge forintnak köszönhetően, még a szabadáras üzemanyagokból is kedvező áron tankolhatnak, mondjuk egy bevásárlótúrával összekötve. Pedig a fogyasztás csökkenése alapfeltétele annak, hogy az egyensúly újra beálljon" – mondta Grád Ottó.
A főtitkár beszámolt arról is, hogy a Magyar Szénhidrogénkészletező Szövetség adatai szerint jelenleg 618,5 kilotonna kőolaj, 431,1 kilotonna gázolaj és 231,1 kilotonna benzin képezi a biztonsági készleteket. Ez a szervezet szerint 92 napra elegendő mennyiség, de ennek felhasználását nemzetközi szerződésben rögzítették. A termékkészletek átszámítva több mint 800 millió liternyi üzemanyagnak felelnek meg, és nagyjából ekkora mennyiségű a kőolajtartalék is.