eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika

Így költötték el a bormarketing-milliárdot: a teljes lista

A borok forgalomba hozatali járulékából az elmúlt években befolyó pénzek felhasználása számos vitát váltott ki. A teljes összeg 60 százaléka jut bormarketingre, az erre vonatkozó tételes adatokat az Agrármarketing Centrum közlése alapján az InfoRádió most nyilvánosságra hozza. Az összeg további 40 százalékát borpiaci ellenőrzésre kell fordítani, a borászok régóta várják, hogy erről is részletes elszámolást láthassanak.

Sokan várják a Parlament szőlészeti és borászati albizottságának december 15-i ülését, amelynek egyik fő témája a 2008-ban és 2009-ben a borok forgalomba hozatali járulékából összegyűlt pénzek felhasználásának tételes vizsgálata. A borászok két kérdéskörben szeretnének válaszokat, az egyik kényes téma a fenti összeg 40 százaléka, vagyis a piaci ellenőrzésekre felhasznált pénzek sorsa.

Általános vélemény, hogy a magyarországi borpiacon a termelők érvényesülését több olyan jelenség nehezíti, vagy éppen akadályozza, amelyek a szürke-, illetve a feketegazdaságba tartoznak. A szőlész-borász szakma álláspontja szerint a káros folyamatokat megfelelően szigorú ellenőrzéssel ki lehetne iktatni. Ezért is irányul fokozott figyelem arra a kérdésre: vajon az előírt célokra, vagyis ellenőrzésre fordították-e korábban a borok forgalomba hozatali járulékából az elmúlt években befolyó pénzek 40 százalékát?

A másik, sokakat érdeklő kérdéskör az összeg további 60 százalékának, vagyis a bormarketingre fordított pénzeknek a sorsa. Bár a korábbi pályázatok eredménye időszakonként az Agrármarketing Centrum (AMC) honlapján olvasható volt, komoly igény mutatkozik arra, hogy nyilvánosságra kerüljön a korábbi évek költéseinek teljes és tételes elszámolása. Az AMC új igazgatója, Simon Péter a várt elszámolást bemutatta a Sopronban tartott XI. Bormarketing Konferencián, ezeket az adatokat adjuk most közre az InfoRádió hírportálján.

A költségvetési források helyzetének vizsgálatakor mindig az szokott lenni az első kérdés, hogy éppen mennyi pénz áll rendelkezésre. Erre a rövid válasz az szokott lenni, az attól függ, hogy mit vizsgálunk - mondta a soproni konferencián Simon Péter. Az AMC igazgatója hangsúlyozta: több dologra kell figyelni, egyrészt a szabadon álló forrásokra, továbbá a lekötött és a kifizetett forrásokra.

Mint mondta: a forgalomba hozatali járulék bormarketingre fordított hatvan százaléka elkülönítetten kezelt költségvetési tétel, ez azt jelenti, hogy ellentétben a költségvetés többi sorain szereplő tételekkel, nem éves jellegű. Tehát év végén nem kell lezárni, a maradványt nem "söpri be" a központi költségvetés, hanem tovább gördül. A befizetések sem naptári évhez kötődnek, hanem két forduló van, augusztus 15-e és december 15-e.

A december 1-jei lekérdezésnek megfelelő állapot szerint a szabad forrás 582 millió forint, lekötött forrás 197 millió forint, az egyenleg az 780 millió forint, 200 millió forint nagyságrendű tételről most lesz döntés - tájékoztatott az AMC igazgatója. Hozzátette: az elmúlt 6 hónapban nem volt biztosított a bormarketing források elköltésének szervezeti háttere, ennek az időszaknak azonban most vége, hiszen létrejött az új bormarketing bizottság, és "bízunk benne, hogy a költés és a források felhasználása ütemesen fog megvalósulni."

Simon Péter beszélt a 2010-ben megvalósított nagyobb kampányokról. Mint mondta: ezen kampányokról a korábbi összetételű bormarketing bizottság döntött. Az AMC új igazgatója megjegyezte, hogy a jövőben a már meglévő értékeket "nem szeretnénk kidobni, hanem azokra mindenképpen építeni szeretnénk." A "Magyar bor mindenkor" kampány volt talán az idei év a fő attrakciója, amelyet számos kritika ért - mondta a bormarketing konferencián tartott előadásában Simon Péter. Közölte: a kritikákat figyelembe fogják venni. Az AMC igazgatója elmondta: 99 millió forintot fordítottak a kampányra, ebből 350 darab óriásplakát és 1165 televíziós reklám-spot jelent meg. Az 1165 spoton felül még voltak mennyiségi kedvezményes megjelenések is, néhány száz darabos nagyságrendben.

Az újjáalakult bormarketing bizottság a december 1-jén megtartott ülésén döntött arról, hogy folytatódik a Magyar bor mindenkor kampány, amely az első időszakban, tekintettel a télre, a vörösborra fog fókuszálni. A technikai lebonyolítás időigénye miatt valószínűleg a farsangi időszakban fognak ezek a kampányelemek megjelenni mind a közterületeken, mind pedig az
elektronikus sajtóban - számolt be a tervekről Simon Péter.

Elmondta: jelentős eseménye volt még az idei évnek a "borszerda" nevezetű eseménysorozat, amely négy alkalommal négy szerdát érintett. Az volt a törekvés, hogy a vendéglátóipar és a borászat szereplőit hangoljuk össze és elérjük, hogy az éttermekben a borfogyasztás emelkedjen. Ezen rendezvénysorozat keretében négyszer 265 darab city light támogatta a kommunikációt, négyszer 10 ezer nyomtatott információs anyag került ki, és több mint 200 étterem vett részt a lebonyolításában.

Most folyik ezen programnak az értékelése, azt már látjuk, hogy összességében véve sikeres volt, de az időzítése nem volt szerencsés, mert a technikai lebonyolítás elhúzódása miatt például az augusztusi borszerda nem lehetett sikeres. A tapasztalatok alapján éttermi programot szervezni különösebben nem túl szerencsés ilyenkor, hiszen nyaralási főszezon van.

A fröccskampány volt a következő jelentős esemény - emelte ki az AMC igazgatója. Véleménye szerint ez egy zseniális ötlet, mert a fröccs meglehetősen lenézett ital volt, és ezt sikerült gyökeresen megváltoztatni. Néhány évvel ezelőtt az volt a közvélekedés, hogy rendes ember a bort tisztán issza, nem tesz bele buborékos vizet. Itt sikerült a tapasztalatok alapján egy presztízsemelést végrehajtani, és a fröccsből sikerült egy népszerű italt kreálni. Ezt többek közt az egyjofröccs.hu honlap látogatottsági adatai is mutatták - mondta Simon Péter.

Hozzátette: a korábbi koncepció arról szólt, hogy általános, fogyasztás-népszerűsítő kampányok készüljenek, amelyek nem utalnak sem vörösborra, sem fehérborra, sem rozékra, sem borvidékekre, és még esetleg a látványelemeken megjelenő formákból se lehessen valamilyen borvidékre következtetni. Ezen most mi szeretnénk túllépni, és most már kevésbé neutrális kampányokat szeretnénk majd lebonyolítani - hangsúlyozta a soproni bormarketing konferencián az AMC igazgatója.

Mint mondta: a téli időszakra való tekintettel az a döntési javaslat született, hogy most a vörösbort fogjuk kiemelten kezelni, illetve a kampányban meg fognak már jelenni olyan vörösborok, illetve kékszőlő fajták is, amelyek jellegzetesen hazai fajták, mert ezt is szükségesnek tartjuk hangsúlyozni - tette hozzá. Például a kékfrankos és a kadarka is részt fog venni a kampányban, illetve a Bikavéreket is valamilyen formában a nevesíteni fogják.

Mint az igazgató elmondta: döntési javaslatot hoztak még egy, a Duna borrégiót érintő imázsjavító kampányról is. Hozzátette: a szakmában állandó vita van arról, hogy ki fizeti be a pénzt, hol van a nagy szőlőterület, ki teszi be a legnagyobb összeget, és kinek mennyi jár. Úgy ítélte meg a bizottság, hogy az alföldi borok presztízse indokolatlanul alacsony, holott ár-érték arányban jónak tekinthetőek. Valóban nagy kiterjedési területekről van szó, valóban szükség van arra, hogy némi többlettámogatást kapjanak.

Két további projekt indítását is javasolja a bizottság - hangzott még el a soproni konferencián. Az egyik Sopront érinti, a másik pedig a Balatoni Régiót. Két márka kiépítésének előkészítésére javasolt megítélni a bizottság öt-öt millió forintot. Azt tapasztaljuk, és gondolom, ezt az ágazat szereplői is érzékelik, hogy a középkategóriás borok piacán óriási problémák vannak - vélekedett Simon Péter. Mint mondta: csúcsboraink már vannak szép számmal. Természetesen ezeket is kell segíteni a külföldi és belföldi piacokon, de a középkategóriás boroknál óriási a probléma. Ha egy jelentősebb támogató kampányt szeretnénk lebonyolítani valamelyik terméket megtámogatására, akkor sok esetben azt tapasztaljuk, hogy nincsen a megfelelő árumennyiség.

Erre lehet megoldás a soproni kékfrankos és a balatoni rizling tudatos megjelenítése, ez magában foglalja a palackformát, a címkét, a kapszulát, a dugót, a prémium minőségű kartondobozt, illetőleg az adott bor marketingkampányának tervét.

{{keretes_cim}}

Vállalkozási szerződések
Svéd szakember 132 830 Ft
Lengyel kóst+beutaz. 451 287 Ft
Holland beutaz. 76 900 Ft
Svéd+Holland bórkost. 3 560 280 Ft
Bormarketing Kht. 38 100 000 Ft
Összesen 42 321 297 Ft

ProWein 2 500 000 Ft TIPEXPO Kft.
Wine Trade Fair 2 500 000 Ft TIPEXPO Kft.
Vinexpo 2 500 000 Ft TIPEXPO Kft.
Wine Professional-Amsterdam 2 574 194 Ft
Külföldi szakember 10 000 000 Ft
angol 1 386 307 Ft
cseh 724 082 Ft
holland 1 833 008 Ft
svéd 2 080 947 Ft
Master of Wine csoport 1 667 742 Ft
Újságmelléklet: The Drinks Business 6 120 000
Borszerda 7 185 496 ISSUES Manag. Tanácsadó Kft. 16 766 157
Drink Business 5 739 192 The Drinks Business, Union Press Ltd.
Borkóstoló Londonban 5 734 335 Wine Educators Int. Ltd.
IMW sponzori szerződés 1 800 000 Institut of Masters of Wine
Magazyn Wino 669 240 Magazyn Wino
Borturizmus kampány 17 102 220 Havasi:live 23 041 615 + 20 683 138
fotó felh. Szerz. 418 200 Szabó Zoltán
Holland PR 2 958 705 Tot PR BV
Wines of Hungary kiadvány (cseh, szlovák) 1 335 072 Hamu és Gyémánt Kft.
Londoni borbemutató 31 735
Wine of Hungary arculat 4 250 869 Hamu és Gyémánt
Fröccskultúra 19 992 000 ISSUES
36 911 600
Fröccskultúra 24 994 559 ISSUES
Magyar melléklet svéd újságban 4 722 816 Tasty News Publishing Co.
Borkóstoló Prágában 279 091
Holland boros melléklet 4 805 399 Uitgeverij de Wijprers
Krakkói borkóstoló 3 228 202 Collegium Vini
Svéd , Stockholm 3 029 372 Nordic Wine Institute
Balfi borbemutató 240 850
Tasted magazin 2 613 792 Tasted Editions
Magyar bor mindenkor 29 952 813 Akció-NXS
66 400 186
22 113 861
Imázsfilm 15 880 000 CAMEOFILM Kft.
Képzés 2009 3 402 000 Nemzetközi Borakadémia Oktatási és Szolgáltató Kft.
Szakmai képzés 1 108 800 AKÓ Kft.
Borkóstoló Amszterdamban 455 250 Euro Trend 2001 KFt.
Varsó 1 236 625 IVV Média
Boregyetem 2 250 000 Magyar Szőlő és Borkultúra
Összesen 385 219 470

közbeszerzés bor 10 395 000 37. számú Ügyvédi Iroda (Dr. Bíró Gyula)
4 994 952 Brintex Events
Összesen 15 389 952


Sopron esetében nem volt különösebben vita, mert itt egyértelmű, hogy ha Sopron, akkor kékfrankos, ebből van nagy terület, és ebből van áru is olyan mennyiségben, amit adott esetben egy országos kampányban, akár áruházi akció keretében is meg tudunk támogatni - mondta az igazgató. A Balatoni régió borainál a rizlingre azért esett a választás, mert a rizlingből van a legnagyobb terület.

Amennyiben ez a két projekt sikeres, akkor természetesen ezeknek is lesz folytatása. Tehát ha a többi borvidék szereplői részéről igény merül fel erre, akkor lehetőség van ehhez hasonló kampányokra - hangsúlyozta Simon Péter.

Az AMC igazgatója elmondta, döntöttek a legfontosabb külföldi kiállításokon való részvételről is. London, Düsseldorf és Bordeaux azok a kiállítási helyszínek, ahol a minimális jelenlét mindenképpen szükséges. Hozzátette: természetesen fölmerült még a bizottsági ülésen, hogy egyrészt más helyszínek is bekerülhetnek a listába, másrészt pedig majd azt is át kell gondolni az akcióterv keretében, hogy a kiállítási részvételt, milyen formában képzeli el a jövőben a szakma.

Simon szerint az eddigi tapasztalatok alapján nyilvánvaló, hogy az a koncepció, amely "az elmegyünk, nyitunk egy standot és kirakunk néhány pohár bort" felfogáson alapul, az önmagában kevés. Valamilyen attrakciót hozzá kell kapcsolni a bemutatkozáshoz - fejezte be előadását a bormarketing konferencián az AMC igazgatója.

A bormarketing kérdése a Parlament szőlészeti és borászati albizottságának december 8-i ülésén is élénk hozzászólásokat váltott a meghívott szakmai szervezetek képviselőinek részéről. A reakciók alapján Tiffán Zsolt, az albizottság elnöke arra kérte a jelen lévő Simon Péter AMC igazgatót, és Geönczöl Attilát, az új bormarketing bizottság elnökét, hogy a közeli jövőben elkészülő akcióterv koncepcióját ismertessék a szakma képviselővel.

Tiffán javaslata alapján az albizottság és a meghívottak közösen arról döntöttek, hogy a bormarketingre vonatkozó akciótervet, illetve a hosszabb távra készülő majdani stratégiát a parlamenti albizottságban január második felében megvitatják.

Támogatási szerződések
Villány online 2 237 575
Ászár- Neszmélyi borv. Market. 1 759 000
Borút útbaigazító tábla 1 699 447
Marketakció a Soproni borv. 1 845 200
Dél-balatoni borvidék 2 693 663
Borvidéki stratégia 1 247 400
Duna Bor Magazin 4 989 600
Egri borok népszerűsítése 2 976 215
Zalai Borvidék borturisztika 1 443 755
Móri Borvidék bormarketing 787 752
Mátrai Borvidék középtávú 7 743 345
Pannonhalmi Borvidék borturiszt. 670 852
Egri Borok népszerű. 3 896 770
Kunsági Borvidék Partybor 7 689 500
Somló Hangja Feszt. 3 750 000
Szőlő és Bork Kht. 18. Bp. Borfeszt. 5 388 000
IX. Pannon Bországgyűlés-Városligeti Borfesztivál 1 500 000
Borünnep Agriában 752 638
Borászok Borásza 582 500
Bor-agora 1 200 000
Napi borkultúra és gasztronómia 461 411
TV2 televíziós sorozat 5 250 000
Kezes-Lábas 4 000 000
Fehér Csillagok 2 100 000
borút kiadvány 1 066 500
Installációs eszközök 1 118 000
borszomszédoló 4 125 000
borszomszédoló 8 305 000
Nagy-Somló marketing 1 895 227
Ezerjó könyv 679 786
Ezerjó könyv 1 586 167
DBM Magazin 2 484 000
DBM Magazin 5 796 000
Partybor 6 426 000
Neszmélyi marketing 1 061 100
Jelenszemle, jövőalkotás 2 146 500
Pannonhalmi Borvidék Hegyközsége 578 000
Villányi Borkapu 1 928 052
Borvidéki marketing 1 098 900
Borvidéki marketing 2 564 100
Összesen 109 522 955

Szerző: Kovács András István

Címlapról ajánljuk
Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Cservák Csaba: a júniusi választás anyagilag is fontos lehet a pártoknak

Anyagi szempontból is fontos az ellenzéki pártoknak, hogy jól szerepeljenek az idei európai parlamenti és önkormányzati választáson, mert azzal növelik az esélyüket arra, hogy 2026-ban, az országgyűlési választáson egy százaléknál jobb eredményt érjenek el, és állami támogatásban részesüljenek. Az InfoRádióban Cservák Csaba alkotmányjogász professzor beszélt arról, hogy az állam mikor és miért támogatja a választáson elinduló pártokat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×