A hatóságok 2007-től egy új rendszerre álltak át a magánnyugdíjpénztári befizetések és bevallások tekintetében. Míg korábban a cégeknek közvetlenül a pénztárakhoz kellett küldeniük alkalmazottaik befizetéseit, az elmúlt évtől már a befizetés és a bevallás is az APEH-en keresztül történik. Az adóhatóság egy plusz láncszemként beékelődött a tagok és a pénztárak közé.
Az átállás nem volt zökkenőmentes - mondta az InfoRádióban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője. Az informatikai háttér hiányosságai miatt csúszások voltak a befizetések továbbküldésében, így a pénztárak nem tudtak mindent megfelelően lekönyvelni.
Binder István elmondta: a pénztáraknak idén június 30-ig kellett értesíteniük a tagjaikat a tavalyi befizetésekről, a kiküldött dokumentumokban azonban nem mindig a korrekt adatok szerepeltek. Mint mondta, a pénztárak ezt idén folyamatosan korrigálták, május 10-ig a lekönyvelt tételek mintegy 9 százaléka volt még problémás.
Elmondta azt is, hogy mindez nem okozott veszteséget a tagoknak.
Azoknál a magánnyugdíjpénztáraknál, ahol választható a portfolió, előfordulhat, hogy a változást mutató számok negatívak - mondta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője.
Binder István rámutatott azonban arra: elképzelhető, hogy a 2007-ben kezdődött technikai átállás még pluszt is hozott azoknak, akik nem tudtak időben portfolió típust választani, hiszen az ő befizetéseik így automatikusan a legbiztonságosabb befektetéstípusba került, míg a legkockázatosabb, a részvényalapú portfolió tavaly nem hozott nyereséget.
Hanganyag: Panulin Ildikó