Nem lehetett előre látni a jelen helyzetet és nem a légitársaságoktól függ, hogy mikor és hogyan lehet elhárítani az akadályozó tényezőket, így abszolút vis majorról beszélhetünk - mondta az InfoRádiónak a határokon átnyúló panaszok kezelésével foglalkozó Európai Fogyasztói Központ magyarországi irodájának jogásza, Krajcsik Szilvia.
A járattörlésre vonatkozó európai uniós rendelet alapján, a légitársaságoknak gondoskodniuk kell a légi utas jogok biztosításáról. Tájékoztatni kell az utasokat a jogaikról és a lehetőségeikről, illetve, hogy mikor tudják folytatni az útjukat. Fel kell továbbá ajánlani a választás lehetőségét, hogy: egy későbbi időpontban - amikor már megnyitják a légteret - akarnak tovább utazni vagy elállnak a további úttól és visszakérik a repülőjegy árát. Akik az átfoglalás mellett döntenek, azoknak a fogyasztóknak gondoskodniuk kell az ellátásáról és a szállásukról. Akik viszont visszakérik a jegyük árát, azoknak hét napon belül vissza kell téríteni azt a jogszabály szerint. Egyéb kártérítési kötelezettsége viszont nincs a légitársaságoknak vis major esetén.
Aki utazási irodán keresztül foglalt, az ilyenkor következmények nélkül elállhat a szerződéstől, hiszen nem a fogyasztó hibájából kell lemondani az utazást.
Hanganyag: Herczeg Zsolt