eur:
412.08
usd:
394.17
bux:
79942.94
2024. november 25. hétfő Katalin
Vádemelés a halálkamion ügyében

Vádemelés a halálkamion ügyében

A Bács-Kiskun Megyei Főügyészség minősített emberölés bűntette és bűnszervezetben elkövetett embercsempészés bűntette miatt összesen 11 – afgán, bolgár, illetve libanoni – férfivel szemben emelt vádat a 71 menekült halálát okozó embercsempész bűnszervezet ügyében.

Az embercsempész bűnszervezetet egy 30 éves afgán férfi (L.) vezette, ő biztosította a működéshez szükséges pénzt, és bűntársai segítségével szervezte a szerb-magyar határt illegálisan átlépő migránsok Nyugat-Európába szállítását. A bűnszervezetben szervezőként részt vett még egy 31 éves bolgár férfi (M.), aki a szintén bolgár állampolgárságú embercsempész sofőrök főnöke volt, valamint egy 51 éves, bolgár-libanoni kettős állampolgár (K.), aki a járműveket és az ideiglenes rendszámokat szerezte be. A többi vádlott sofőrként és a csempészjárműveket kísérő, ún. „előfutóként" vett részt a bűncselekményben – közölte az ügyészség.

A bűnszervezet 2015 februárja és 2015. augusztus 27. között működött, júniustól napi rendszerességgel szállították a migránsokat Németországba vagy Ausztriába. A vádban 31 szállítás szerepel, melyek során az emberek gyakran személyszállításra alkalmatlan, zárt, sötét és levegőtlen furgonokban utaztak zsúfolt, embertelen, gyötrelmes körülmények között. A nemzetközi bűnözői csoport e szállítások során

több mint 1200 embert juttatott illegálisan Nyugat-Európába

és az afgán vezető ezzel legalább 300 ezer eurót keresett. Volt olyan szállítás is, amely alatt közel 100 menekültet zsúfoltak be egy teherautó rakterébe.

A bűnszervezet tagjai 2015. augusztus 26-án hajnali 5 óra körül 71 migránst – köztük 59 férfit, 8 nőt és 4 gyermeket - zártak be egy belülről nem nyitható, sötét és szellőzés nélküli hűtőkamionba a szerb-magyar határ közelében, Mórahalom térségében. A migránsokat az M5-ös, M0-ás, majd az M1-es autópályán szállították Ausztriáig. A kamiont – amely Kecskemétről indult a határhoz, hogy felvegye a migránsokat – egy 25 éves bolgár férfi (I.) vezette, előfutóként pedig egy 38 éves bolgár férfi (T.) kísérte. Ezt megelőzően mindketten már többször „dolgoztak" a bűnszervezetnek.

Az ügyészség közleménye kiemeli: a migránsok mintegy fél órával az indulás után

dörömböléssel és kiabálással jelezték, hogy nem kapnak levegőt, amelyet a sofőr és előfutója is hallott.

A problémát bolgár főnökük közvetítésével telefonon jelentették a bűnszervezet afgán vezetőjének, ám többször is azt az utasítást kapták, hogy ne nyissák ki a raktér ajtaját, ne foglalkozzanak a fuldokló emberekkel, hanem minél hamarabb jussanak el Nyugat-Európába. A szállító és az előfutó – bár segíthettek volna a sértetteken – teljesítették a főnökük és az afgán vezető utasítását. Ennek az lett a következménye, hogy a raktérbe bezárt 71 ember az indulástól számított 3 órán belül, még magyar területen gyötrelmes körülmények között megfulladt. I. és T. – miután átlépték az osztrák-magyar határt – a hűtőkamiont az A4-es autópálya leállósávjában, Parndorf közelében leállították, majd az előfutó autóval visszatértek Magyarországra.

A bűnszervezet tagjai, hogy még több pénzt szerezzenek, másnap hajnalban, ismét Mórahalom mellett, 67 migránst zsúfoltak egy ugyancsak szellőzés nélküli, zárt hűtőkocsiba. A vádlottak nem törődve azzal, hogy a migránsok az embertelen körülmények miatt az úton életveszélyes állapotba kerültek, az ausztriai Golsig szállították őkhet. A migránsok ez esetben ki tudták rúgni a kamion rakterének ajtaját, így senki sem halt meg.

A kiemelt jelentőségű bűnügy vádlottai közül kilenc embercsempész előzetes letartóztatásban várja a tárgyalást, két vádlottal szemben pedig távollétében emelt vádat a főügyészség. Az ügyészség valamennyi vádlottat bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészés bűntettével vádolja. A szállításban résztvevő négy vádlottnak (L., M., I. és T.) ezen kívül különös kegyetlenséggel, több ember, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés bűntette miatt is felelnie kell.

A halálkamion utáni napon végrehajtott szállításban közreműködő M-et és egy további bolgár embercsempészt 67 rendbeli életveszélyt okozó testi sértés bűntettével is vádolja a főügyészség. Az ügyész négy vádlottal szemben életfogytig tartó fegyházbüntetés, míg a többi embercsempésszel szemben határozott idejű fegyház és kiutasítás kiszabását indítványozta.

A vádlottak bűnösségéről a Kecskeméti Törvényszék fog dönteni.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor a béregyezségről: ez egy történelmi léptékű megállapodás

Orbán Viktor a béregyezségről: "ez egy történelmi léptékű megállapodás"

Történelmi léptékű megállapodásnak nevezte a múlt héten köttetett minimálbér-emelési egyezséget, mivel soha nem történt még ekkora emelés, 2027-re 40 százalékos lesz a növekmény a mostani szinthez képest. Azt is jelezte, a minimálbér reálértéke 29 százalékkal fog nőni 2027-ig, és az el fogja érni az átlagbér felét.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

Így készül fel egy magyar mérnökiroda arra, ha a megbízója egy indiai vallást követő nagyvállalat

A CÉH zRt. már 35 éve az ország egyik vezető mérnökirodája. Az elmúlt években olyan projektek fűződnek a nevükhöz, mint a Mol Campus, a debreceni BMW gyár vagy a Bosch Campus komplex beruházása. A tervezés mellett projektmenedzsmenttel és hídtervezéssel foglalkoznak, számos ikonikus, az épített környezetet meghatározó épület vagy híd fűződik a nevükhöz. Az évek alatt azt is meg kellett tanulniuk, hogy hogyan lehet együttműködni egy olyan megbízóval, amelyik a vállalati működését az indiai vastu vallás elvei mentén határozza meg, de különleges kihívást jelentett három hazai kórházi projekt is, amellyel egyedülálló tapasztalatokat szereztek az egészségügyi szektorban. A Portfolio háromrészes videósorozatának első epizódjában Borbély Attila, a vállalat vezérigazgató-helyettese, tervezési igazgatója mutatja be a legnagyobb projekteket, a legérdekesebb megbízásokat és azt, hogy milyen irányba halad a globális mérnökszakma.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×