Infostart.hu
eur:
381.96
usd:
327.87
bux:
109211.96
2025. december 5. péntek Vilma
Nyitókép: Pixabay

A közműcégek számláival kapcsolatban üzent a lakosságnak a MEKH

A közüzemi számlák folyamatos figyelemmel kísérését javasolja a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) a fogyasztóknak, és azt tanácsolja, hogy a megszokottnál magasabb összegű számla esetén érdeklődjenek a szolgáltatónál, mi okozhatta az eltérést.

Az energiahivatal hétfői tájékoztatójában emlékeztetett: a számlázási módoknál a fogyasztók választhatnak a papíralapú vagy az elektronikus számlázás között, és meghatározhatják azt is, hogy az elszámolási időszak alatt bediktálják-e az aktuális mérőállást, vagy a szolgáltatóra bízzák az egyes részszámlák összegének meghatározását. A számlázási módok között van átjárás, a módosítási lehetőségeket a szolgáltatók üzletszabályzata rögzíti - jelezte a MEKH.

Az elszámolási időszak általában egy év, ami nem naptári évet jelent, hanem az éves leolvasások közötti időszakot. Minden éves leolvasás után elszámoló számla készül, amely összeveti az év során kiszámlázott díjakat a tényleges fogyasztással, és a szolgáltató a kettő különbségéről állít ki számlát.

Két elszámoló számla között a szolgáltatók részszámlákat állítanak ki, amelyek a fogyasztást a felhasználó kérése szerint számítják. Jellemzően 11 részszámla és egy elszámoló számla érkezik egy évben, de - főként a víziközmű-szolgáltatásban - előfordul, hogy ritkábban, két-három havonta számláz a szolgáltató. Ugyancsak összevont számla érkezhet azokban az esetekben, amikor a számla értéke nem ér el egy bizonyos összeget, az összevonást általában 4-5000 forint alatt használják a szolgáltatók. A mérő nélküli felhasználók számláikat az év során egyenlő arányban elosztva kapják.

A MEKH kiemelte: fontos, hogy a fogyasztók a szolgáltatói számlákat folyamatosan kísérjék figyelemmel, és ha nem kapják meg a számlát, mielőbb vegyék fel a kapcsolatot a szolgáltatóval. Ha magasabb összegű számlát kaptak, mint amit megszoktak, járjanak utána, mi okozhatta az eltérést. Elsősorban a szolgáltatót érdemes megkeresni, amelynek 15 napos határideje van érdemben válaszolni a reklamációra.

Aki nem ért egyet a szolgáltató válaszával, lakossági fogyasztóként a területileg illetékes megyei vagy fővárosi kormányhivatalhoz fordulhat vizsgálati kérelemmel. A nem lakossági felhasználók számlapanaszait a MEKH vizsgálja.

Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×