A kormányzati negyed, azaz a Margit híd-Bajcsy Zsilinszky út-budai rakpart-Lánchíd által behatárolt terület fölé tilos berepülni, a város többi része fölött ezer láb, vagyis körülbelül háromszáz méter magasan azonban közlekedhetnek a kisrepülők - mondta az InfoRádiónak a repülőtér vezetője, ahonnan a hétfőn lezuhant Cessna felszállt.
Nem jelentkezett be
Vagyis a gépek lakott területek fölött is repülhetnek, bár Lőb Gyula állítja: ha valaki azzal jelentkezik be a Farkashegyi repülőtérnek, hogy át akar kelni annak forgalmi körén, ő mindig figyelmezteti, hogy kerülje a települések légterét.
A hétfőn, a III. kerületi Taliga utcai telekre zuhant gép pilótája bejelentette felszállási szándékát Farkashegyen, repülési tervet azonban nem adott le. Ez nem kötelező, de ajánlott, ahogyan a rádiókapcsolat tartása is az irányítással. A szerencsétlenül járt repülő pilótája azonban rádión sem jelentkezett be - mondta Lőb Gyula.
A repülőtér vezetője arról is beszélt: előfordul, hogy nekik panaszkodnak a környéken lakók, amiért kisrepülők köröznek az otthonuk, hétvégi házuk fölött. "Ha ismerem a repülőgépet, esetleg innen szállt fel, és elmegy lakott terület fölé, ezt pedig nekem bejelentik, a pilóta nem sok dicséretet kap tőlem. Ez persze nem hivatalos eljárás" - fűzte hozzá Lőb Gyula.
Szigorítás helyett szabálykövetés
A légiközlekedés fejlesztési feladatainak ellátásáért felelős miniszteri biztos szerint azért, mert előfordul egy-két sajnálatos esemény - nagy valószínűséggel a szabályok be nem tartása miatt, bár ezt a vizsgálatoknak kell megállapítaniuk -, nem szükséges a légtérhasználattal kapcsolatos szabályok szigorítása. A legfontosabb, hogy a meglévőket mindig és minden körülmények között betartsák a pilóták.
Márton Attila szerint az alsó légteret használók, akiknek nem kötelező repülési tervet benyújtani - ahogy repülős berkekben mondják -, a saját szakszolgálati engedélyükre, azaz a saját felelősségükre repülnek, tudomásul véve, hogy ha baleset éri őket, arról senki sem fog tudni.
Az illetékes miniszteri biztos elmondta: a normál átrepülési üzemmódban közlekedő gépek számára azért ezer lábon jelölték ki a minimális repülési magasságot lakott terület fölött, mert onnan a pilótának siklórepüléssel még lehet esélye kimanőverezni a házak, forgalmas utak fölül, így a kényszerleszálláshoz alkalmas helyszínt találni.
Kötelező a kiképzés
Orvosi vizsgálat, százötven-kétszáz órás elméleti tanfolyam, és négy vizsga - amíg ezen át nem esnek a növendékek, repülőgépnek a közelébe sem mehetnek - mondta az InfoRádiónak a Centroplane repülőiskola korábbi ügyvezető igazgatója. Ez után következhet a gyakorlati oktatás, és ha a növendék technikai érzéke és mentalitása megfelelő, tíz óra és egy másik oktatóval végzett ellenőrző repülés után már egyedül is útnak indulhat.
Mielőtt a reménybeli pilóta megkapná a szakszolgálati engedélyét, további 30-35 órát kell repülnie, a kiképzés végén pedig az oktató eldönti, hogy szükség van-e további gyakorlásra - magyarázta Hajdú Károly. Hozzátette: az oktatás során a növendékeket a kényszerhelyzetek kezelésére is felkészítik, az azonban kérdés, hogy azok a továbbiakban hogyan használják a megszerzett tudást.
Az ilyen privát szakszolgálati engedélyt egyébként kétévente meg kell újítani, ilyenkor mindig új vizsgát kell tennie a pilótának. Követelmény, hogy e két év alatt a minimum húsz órát repülni kell, ez azonban "embertelenül kevés" - jegyezte meg Hajdú Károly.Így látták a szemtanúk
Alacsonyan repülve próbált kanyarodni a Cessna-172-esnek a pilótája. A manőver miatt a repülő közel került a villanyvezetékekhez, ekkor a pilóta nagyobb gázt adott, a gép azonban nem reagált jól: kifordult a tengelyéből, átesett, és orral az egyik telekre zuhant.
A történteket látták azok a kerékpáros fiatalok is, akiket a gépről fotóztak. Baka Bettina, a magyarországi tereprali szakág médiareferense az InfoRádiónak elmondta: a fiúk azonnal odaszaladtak a roncsokhoz, a gép azonban, nagyjából egy perccel a becsapódás után kigyulladt. A szemtanúk szerint az áldozatoknak élettel összeegyeztethetetlen sérüléseik voltak.
Mivel légi balesetről érkezett bejelentés, és nem volt pontos információ a sérültek számáról, több mentőegység, köztük egy helikopter is, a becsapódás helyszínére érkezett - tájékoztatta az InfoRádiót az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Győrfi Pál megjegyezte: ezekre sajnos nem volt szükség, mivel az áldozatok menthetetlenek voltak.