eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 19. vasárnap Ivó, Milán

Megdöbbentő: bárhol, bármikor fejünkre eshet egy kisgép

Szemtanúk és a mentők szerint nem lehetett volna megmenteni a III. kerületben hétvégi ház udvarára zuhant Cessna utasait. Felvetődött, hogy szükség lenne a légtérhasználat előírásainak szigorítására. A miniszteri biztos szerint inkább az a fontos, hogy a meglévőket tartsák be a pilóták. A jelenlegi szabályok szerint - a belváros egy részét kivéve - a kisgépek ezer láb magasságban közlekedhetnek Budapest területe fölött. Az InfoRádió megszólaltatta az eset szemtanúi mellett a légügyi illetéseket, szakértőket is.

A kormányzati negyed, azaz a Margit híd-Bajcsy Zsilinszky út-budai rakpart-Lánchíd által behatárolt terület fölé tilos berepülni, a város többi része fölött ezer láb, vagyis körülbelül háromszáz méter magasan azonban közlekedhetnek a kisrepülők - mondta az InfoRádiónak a repülőtér vezetője, ahonnan a hétfőn lezuhant Cessna felszállt.

Nem jelentkezett be

Vagyis a gépek lakott területek fölött is repülhetnek, bár Lőb Gyula állítja: ha valaki azzal jelentkezik be a Farkashegyi repülőtérnek, hogy át akar kelni annak forgalmi körén, ő mindig figyelmezteti, hogy kerülje a települések légterét.

A hétfőn, a III. kerületi Taliga utcai telekre zuhant gép pilótája bejelentette felszállási szándékát Farkashegyen, repülési tervet azonban nem adott le. Ez nem kötelező, de ajánlott, ahogyan a rádiókapcsolat tartása is az irányítással. A szerencsétlenül járt repülő pilótája azonban rádión sem jelentkezett be - mondta Lőb Gyula.

A repülőtér vezetője arról is beszélt: előfordul, hogy nekik panaszkodnak a környéken lakók, amiért kisrepülők köröznek az otthonuk, hétvégi házuk fölött. "Ha ismerem a repülőgépet, esetleg innen szállt fel, és elmegy lakott terület fölé, ezt pedig nekem bejelentik, a pilóta nem sok dicséretet kap tőlem. Ez persze nem hivatalos eljárás" - fűzte hozzá Lőb Gyula.

Szigorítás helyett szabálykövetés

A légiközlekedés fejlesztési feladatainak ellátásáért felelős miniszteri biztos szerint azért, mert előfordul egy-két sajnálatos esemény - nagy valószínűséggel a szabályok be nem tartása miatt, bár ezt a vizsgálatoknak kell megállapítaniuk -, nem szükséges a légtérhasználattal kapcsolatos szabályok szigorítása. A legfontosabb, hogy  a meglévőket mindig és minden körülmények között betartsák a pilóták.

Márton Attila szerint az alsó légteret használók, akiknek nem kötelező repülési tervet benyújtani - ahogy repülős berkekben mondják -, a saját szakszolgálati engedélyükre, azaz a saját felelősségükre repülnek, tudomásul véve, hogy ha baleset éri őket, arról senki sem fog tudni.

Az illetékes miniszteri biztos elmondta: a normál átrepülési üzemmódban közlekedő gépek számára azért ezer lábon jelölték ki a minimális repülési magasságot lakott terület fölött, mert onnan a pilótának siklórepüléssel még lehet esélye kimanőverezni a házak, forgalmas utak fölül, így a kényszerleszálláshoz alkalmas helyszínt találni.

Kötelező a kiképzés

Orvosi vizsgálat, százötven-kétszáz órás elméleti tanfolyam, és négy vizsga - amíg ezen át nem esnek a növendékek, repülőgépnek a közelébe sem mehetnek - mondta az InfoRádiónak a Centroplane repülőiskola korábbi ügyvezető igazgatója. Ez után következhet a gyakorlati oktatás, és ha a növendék technikai érzéke és mentalitása megfelelő, tíz óra és egy másik oktatóval végzett ellenőrző repülés után már egyedül is útnak indulhat.

Mielőtt a reménybeli pilóta megkapná a szakszolgálati engedélyét, további 30-35 órát kell repülnie, a kiképzés végén pedig az oktató eldönti, hogy szükség van-e további gyakorlásra - magyarázta Hajdú Károly. Hozzátette: az oktatás során a növendékeket a kényszerhelyzetek kezelésére is felkészítik, az azonban kérdés, hogy azok a továbbiakban hogyan használják a megszerzett tudást.

Az ilyen privát szakszolgálati engedélyt egyébként kétévente meg kell újítani, ilyenkor mindig új vizsgát kell tennie a pilótának. Követelmény, hogy e két év alatt a minimum húsz órát repülni kell, ez azonban "embertelenül kevés" - jegyezte meg Hajdú Károly.Így látták a szemtanúk

Alacsonyan repülve próbált kanyarodni a Cessna-172-esnek a pilótája.  A manőver miatt a repülő közel került a villanyvezetékekhez, ekkor a pilóta nagyobb gázt adott, a gép azonban nem reagált jól: kifordult a tengelyéből, átesett, és orral az egyik telekre zuhant.

A történteket látták azok a kerékpáros fiatalok is, akiket a gépről fotóztak. Baka Bettina, a magyarországi tereprali szakág médiareferense az InfoRádiónak elmondta: a fiúk azonnal odaszaladtak a roncsokhoz, a gép azonban, nagyjából egy perccel a becsapódás után kigyulladt. A szemtanúk szerint az áldozatoknak élettel összeegyeztethetetlen sérüléseik voltak.

Mivel légi balesetről érkezett bejelentés, és nem volt pontos információ a sérültek számáról, több mentőegység, köztük egy helikopter is, a becsapódás helyszínére érkezett - tájékoztatta az InfoRádiót az Országos Mentőszolgálat szóvivője. Győrfi Pál megjegyezte: ezekre sajnos nem volt szükség, mivel az áldozatok menthetetlenek voltak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Minden bejelentés számít a gyermekek online bántalmazása elleni harcban

Minden bejelentés számít a gyermekek online bántalmazása elleni harcban

A szabályozás területén megindult fejlődés Európa és Magyarország számára is kiemelten fontos, csak ez teremti meg a lehetőséget a gyermekek szexuális kizsákmányolásának feltárásához, és teszi lehetővé a gyermekek védelmét az online térben – mondta Varga Árpád, az NMHH gyermekvédelmi főosztályának elemzője.

Szuperhatalmak versengenek egymással azért, ami egyre keresettebb az egész világon

Rengetegféle chipet gyártanak világszerte, amelyek még inkább kompatibilisebbek azokkal a felhasználási területekkel, ahol félvezetőket használnak – mondta az InfoRádióban a chipek jelentőségéről és egyre hangsúlyosabb szerepéről elemzést író Tasnádi Zsombor. Arról is beszélt, hogy a legmodernebb chipeket a hadiipar is beveti, rakétarendszerek vezérléséhez használják.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
Kiderült, hol jutnak hozzá a magyarok az egyik kedvenc befektetésükhöz

Kiderült, hol jutnak hozzá a magyarok az egyik kedvenc befektetésükhöz

Érdekes tanulmánnyal rukkolt elő a napokban az európai alapkezelőket tömörítő szervezet, az Efama. Ebből kiderül, hogy a magyarok leginkább a banki értékesítési hálózatokon keresztül veszik az egyik kedvenc befektetésüknek számító befektetési alapokat, de a banki hálózat túlsúlya Európa egészénél megfigyelhető. Érdekes, hogy míg Európában a különböző alapkezelők alapjainak hozzáférést kínáló, nyílt alapforgalmazó platformok egyelőre szerény piaci részesedést hasítanak ki maguknak, itthon ez a második legnépszerűbb értékesítési csatorna.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. május 19. 05:45
×
×
×
×