eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

Nem elég gyakori a hererák, ezért nem vizsgálják

A Magyar Nemzet arról számol be, hogy Magyarországon évente több mint 30 ezer új rákos beteget regisztrálnak, ám a pontos diagnózis felállításához szükséges PET-CT vizsgálatokból csak évi 9 ezret finanszíroz az Országos Egészségbiztosítási Pénztár. Lapszemle.

A Népszabadság cikke szerint Mikola István, a Fidesz egészségpolitikusa a kiskunhalasi tanácskozáson nem emelt kifogást a HospInvesttel szemben. A kiskunhalasi Semmelweis- kórházat korábban az MSZP-s többségű testület 2004-ben átadta működtetésre a HospInvest Zrt.-nek. A kiskunhalasi Fidesz-frakció éveken át hevesen támadta az önkormányzat és a HospInvest által kötött szerződést, és annak felbontását követelte. Mikola István, a Fidesz egészségpolitikusa a kiskunhalasi tanácskozáson már úgy fogalmazott: a privatizációt nem helyeseljük, de abban nem látunk kivetnivalót, hogy szakmai vállalkozások nonprofit formában működtessenek kórházakat. Hozzátette: úgy látja, hogy a HospInvest nem profitérdekelt pénzszivattyúként működik. Az egykori egészségügyi miniszter elmondta: a kötelező biztosítási pénzalapok kezelése állami monopólium kell hogy maradjon, az egészségügyi szolgáltatás viszont színvonalasabb lehet egy magánszolgáltatónál.

A Magyar Nemzet arról számol be, hogy Magyarországon évente több mint 30 ezer új rákos beteget regisztrálnak, ám a pontos diagnózis felállításához szükséges PET-CT vizsgálatokból csak évi 9 ezret finanszíroz az OEP. Az elsősorban fiatal férfiakat sújtó hererák szűrésének finanszírozását nem vállalják, azzal az indokkal, hogy nem fordul elő elég gyakran. Galuska László professzor, a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centruma Nukleáris Medicina Intézetének igazgatója elmondta: a szakma az új egészségügyi kormányzattól reméli, hogy bővíti a vizsgálható daganatok számát, erről már folynak tárgyalások. A professzor azt pozitívumként említi, hogy korábban a betegeknek hónapokat kellett várniuk a PET-CT-vizsgálatra, most az OEP-finanszírozott eseteknél a várakozási idő nem éri el a 20 napot.

Az Index arról ír, hogy hosszas titkolózás után nyilvánosságra hozta a főváros az 517 milliárd forintosra becsült 4-e metró projekt megtérülési adatait. Öt percet spórolhatunk az utazáson a 4-es metróval, ha megépül, ám az utasok által megtakarított idő, ideális esetben is csak 360 milliárd forintot hoz vissza 32 év alatt. Az elemzés mégis pozitív szaldójú: az egyébként nehezen megbecsülhető környezeti (zaj, levegő, üzemanyag) hatások billentik pozitív irányba a metró mérlegét. A másik budapesti nagyberuházás, a 44 milliárdos villamosvonal-fejlesztés haszonelemzése egyelőre nem nyilvános.

A Világgazdaság cikke szerint legkésőbb 2008. december 31-ig minden projektgazdának el kell számolnia az I. Nemzeti Fejlesztési terv keretében elnyert EU-támogatás felhasználásával. A lap értesülése szerint még mintegy kétezer pályázó adós az elszámolással, és csaknem 40 milliárd lehet a forrásvesztés, ha az érintettek közül senki sem tesz eleget kötelezettségének. A Gazdasági Versenyképességi Operatív Program esetében a forrásvesztés kockázata 32,55 milliárdról forintról 7,26 milliárdra csökkent. A Humánerőforrás Operatív Program adós nyerteseinek száma 200 alá esett, de még mindig mintegy 25 milliárd forintot fenyeget forrásvesztés ennél a programnál.

A Napi Gazdaság arról ír, hogy csábítóan olcsó, de életveszélyes most a részvénypiac. Az infláció fojtogatja a tőzsdéket, még körülbelül fél évig nem is lehet változásra számítani, és az sem valószínű, hogy ez a trend alja - vélik az elemzők. A legfőbb gondot most az olaj árának emelkedése okozza, az amerikai jelzálogpiaci válság ugyanis önmagában ekkora esést nem indukált volna, annak rossz híreit ugyanis már beárazta a piac.

A Pénzcentrum.hu írása szerint az üzemanyagárak drasztikus emelkedése, a fővárosban a metróépítések miatt egyre nehézkesebb közlekedés, valamint az évek óta változatlan maximális tarifák miatt a taxisok is nehéz helyzetben érzik magukat. Előző évben maga a fővárosi hatóság vette napirendre a tarifa-módosítás kérdését, akkor azonban nem született megállapodás. Most a taxisok lépnek fel közösen anyagi érdekeik védelmében. Az alapdíj esetében azt szeretnék, ha a főváros eltörölné a maximalizálást, ezáltal a társaságok maguk határozhatnák meg a fix alapdíj mértékét, amely fedezni tudná azokat a költségeket, amelyek nem közvetlenül a futásteljesítménnyel állnak összhangban. A javasolt tarifákat a szakmai szervezetek úgy határozták meg, hogy abban tartalékot is képeztek arra az esetre, ha az üzemanyagárak tovább emelkednének.

Hanganyag: Hegedûs Zsuzsa

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×