eur:
392.96
usd:
366.36
bux:
0
2024. április 26. péntek Ervin

Ezért kellett egyszerre belevágni az összes nagy építkezésbe - Dabóczi Kálmán az Arénában

A feszített munkatempónak köszönhetően hét hónap helyett csak négyet késik a Széll Kálmán tér átadása - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója. Dabóczi Kálmán arról is beszélt, hogy miért kellett egyszerre belevágni az összes nagy építkezésbe, miért kell egymás után többször is felbontani ugyanazt az útburkolatot, illetve szemléletváltásra van szükség a fejlesztéspolitikában.

A Széll Kálmán tér felújítását végző kivitelező már több hónapnyi késést faragott le azzal, hogy rendkívül feszített munkatempót diktál - mondta a vezérigazgató.

"Az eredeti elképzelésben már 2014 nyarán elkezdődött volna a kivitelezés, és 2014 nyarától két nyár és egy tél állt volna rendelkezésre. Ha két nyár és egy tél áll rendelkezésre, ebben a sorrendben, akkor nem ugyanaz a technológia és a kivitelezési forgatókönyv, mint ha két télen és egy nyáron történik a kivitelezés. 2015 elején a teljes projektet a kivitelezéssel párhuzamosan újra kellett strukturálni. De az emberek sajnos nem tudják, hogy egy 7 hónappal elhúzódott közbeszerzési eljárás után a kivitelezés milyen fennakadást és többletterhet okoz. A kivitelezővel nagyon rugalmasan és nagyon jól együtt tudtunk működni és sikerült olyan struktúrát kialakítani, hogy a 7 hónapos közbeszerzési késedelemből ledolgoztunk négyet."

Dabóczi Kálmán arról is beszélt, hogy miért kellett egyszerre belefogni több nagy építkezésbe.

"Az európai uniós program lezárása, hogy 2015 végén minden projektet be kell fejezni és el kell számolni a forrásokkal. 2015 második félévében ez biztosan rendkívüli terhelést rótt a városra. Egy következő európai uniós ciklus vége felé biztosan számolni kell ugyanezzel a kampányszerű zárással, de tanultunk a múlt tapasztalataiból és fel tudunk készülni arra, hogy oldjuk a zárás előtti időszak feszültségét."

A BKK vezérigazgatója szerint a főváros több pontján - például a Frankel Leó úton és a Margit híd környékén - azért kellett sokadjára is felbontani az útburkolatot, mert a közművek régi tervrajzai nem pontosak.

"Amikor elkezdődik a munka és a markoló belevág a földbe, gyakran kiderül, hogy egy-egy közmű nem is ott húzódik, ahová eredetileg rajzolták." Az ilyen rendkívüli helyzeteket a megrendelőnek és a kivitelezőnek együtt, a szakhatóságok közreműködésével kell megoldania - tette hozzá Dabóczi Kálmán.

A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint szükség van egy olyan egyeztető fórumra, amely nyilvántartja és összehangolja az összes fővárosi infrastrukturális beruházást.

"Vannak fórumok, ahol ezek megtörténnek, de egyfajta globális áttekintésre lehetőséget adó, válságkezelő fórum jelenleg nincsen és az ehhez szükséges infrastruktúra is hiányzik. Léteznek módszertani elemei, de ezeket össze kellene kapcsolni, hogy együttesen hatékonyan támogatni tudják a koordinációs mechanizmust."

Dabóczi Kálmán a fejlesztéspolitikával összefüggésben is felvetett egy problémát.

"A jelenlegi szemlélet, hogy az európai uniós pénzből vasat, aszfaltot és minden egyebet építsünk, viszont amikor a fenntartásról és a működtetésről esik szó, akkor mindenki elkezdi vakarni a fejét, és azon töpreng, honnan lesz rá forrás."

A BKK vezérigazgatója személetváltást javasol a fejlesztéspolitikában.

"Az infrastruktúra orientált fejlesztéseiből sokkal inkább a képesség-orientált fejlesztés irányába kell elmozdulni. Amihez kell vas, abba tegyük bele a vasat, de sokkal inkább felhasználói élményről, komplex képességekről beszéljünk. Fel lehet újítani egy villamosvonal pályáját, lehet új járművet venni, de ha nem oldjuk meg a megállóhelyek világítását, az odajutás akadálymentesítését és az utastájékoztatási rendszert, akkor nem teljes szolgáltatási láncban gondolkodunk, hanem csak egy szeletében."

"Nemcsak aszfaltban és köbméterekben kell gondolkodni" - fogalmazott Dabóczi Kálmán.

Az InfoRádió kérdésére, miszerint lesznek-e hasonló projektek jövőre is, mint amelyek idén megvalósultak, a vezérigazgató azt válaszolta: 2016-ban nem lesznek olyan mértékű, a közúti forgalmat érintő felújítások a fővárosban, mint idén, azonban néhány újabb projekt engedélyeztetése megkezdődik.

"Jövőre más típusú beavatkozásokra készülünk, de még nem tudjuk, milyen lesz a főváros 2016-os költségvetése, milyen költségeket tud biztosítani út- és hídfelújításra, és ezek ütemezése milyen területen, hogyan valósulhat meg. De a célunk az, hogy ilyen típusú és mértékű beavatkozás, torlódás jövőre ne legyen."

Hozzátette: jövőre is elindulnak nagyobb projektek, ilyen például az óbudai villamos továbbvitele észak-nyugati irányba, az újpalotai villamos fejlesztése, amely időszakosan a 4-es metró felszíni meghosszabbítására irányul, illetve a fogaskerekű terveztetése. De ezek turisztikai szempontból nem akkora horderejű projektek, amitől az egész város élete felbolydulhat.

"2016 folyamán ezeknek a projekteknek csak a terveztetése és engedélyeztetése lesz folyamatban, tehát konkrét kivitelezői munkák 2016-ban nem várhatók a városban" - mondta a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója.

Hanganyag: Hlavay Richárd

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×