eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Forrás: Pixabay.com

Súlyos börtönévek járhatnak a büntetőfékezésért

Az elmúlt hetekben élénk vitákat váltott ki az úgynevezett büntetőfékezés jelensége, vagyis a haladó jármű előtti hirtelen, szándékos fékezés, és az amiatt bekövetkező balesetek. Az InfoRádiónak nyilatkozó közlekedési szakjogász azt mondta: közúti veszélyeztetésként a büntetőfékezés bűncselekménynek számít, amiért az elkövető börtönbüntetést is kaphat.

Egy büntetőfékezés alkalmával, amennyiben az egy autóbusz előtt történik, és emiatt az utasok megsérülnek, adott esetben súlyos, maradandó módon, esetleg halál is bekövetkezik, fontos kiemelni, hogy a vészhelyzet talaján kialakuló súlyosabb eredményért

a veszélyeztető sokkal súlyosabban felel, mint egy „sima” közúti baleset gondatlan okozója, hiszen a szándékosság is terheli

– hívta fel a figyelmet az InfoRádiónak nyilatkozó Borbély Zoltán közlekedési szakjogász. Vagyis egyértelműen kijelenthető, hogy

bűncselekménynek tekinhető,

és nem gondatlanságnak, amely halálos – ahogyan a büntetőjog fogalmaz – eredmény bekövetkezése esetén 5 évtől 10 évig terjedő szabadságvesztést vonhat maga után.

A szakember a büntetési tételekre kitérve megjegyezte, fontos kritérium, hogy amennyiben valaki közúti veszélyeztetéssel gyanúsítható, akkor annak a vezetői engedélyét elveszik és csak különös méltánylást igénylő esetben kaphatja vissza. Mindemellett, ha nem történik sérülés, még abban esetben is 3 évig tartó szabadságvesztésre ítélhető. Súlyos testi sérülés esetén 1-5 évig, maradandó fogyatékosság és súlyos egészségromlás, vagy tömegszerencsétlenség okozása alkalmával 2-től 8 évig terjedő börtön szabható ki. Mint megismételte, a közúti veszélyeztetés talaján bekövetkező halálért 5-től 10 évig terjed a büntetés, míg ennek mértéke

5-15 évre súlyosbodik, ha kettőnél több ember halálát, illetve halálos tömegbalesetet okoz valaki.

Az említett bűncselekmény bizonyítása általában nehézkes, folytatta a közlekedési szakjogász, hiszen a közúti veszélyeztetés érintettjei rendszerint járművezetők, és mindenki nyilván a saját érdekkörében teszi meg a vallomását. A fedélzeti kamerák megjelenésével azonban látható, és egyértelműen bizonyítható a közúti veszélyeztetés, így

az ezek által készült felvételek sok esetben perdöntőek lehetnek.

Ezt támasztja alá egy közelmúltban történt, súlyos kimenetelű közúti baleset példája is, jegyezte meg Borbély Zoltán, amely során ketten veszették életüket. Bár ott egy „durva” sebességtúllépés miatti stabilitásvesztés történt, amely során a vétkes autós végül keresztben állt meg az úton és egy előzést éppen befejező autósnak ütközött, mindkét sofőr halált okozva. Ha viszont nincs fedélzeti kamara, amely nagyban segítette a szakértői munkát, könnyen megállapítható lett volna akár a vétlen sofőr felelőssége is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×