eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita
Nyitókép: Forrás: Pixabay.com

Súlyos börtönévek járhatnak a büntetőfékezésért

Az elmúlt hetekben élénk vitákat váltott ki az úgynevezett büntetőfékezés jelensége, vagyis a haladó jármű előtti hirtelen, szándékos fékezés, és az amiatt bekövetkező balesetek. Az InfoRádiónak nyilatkozó közlekedési szakjogász azt mondta: közúti veszélyeztetésként a büntetőfékezés bűncselekménynek számít, amiért az elkövető börtönbüntetést is kaphat.

Egy büntetőfékezés alkalmával, amennyiben az egy autóbusz előtt történik, és emiatt az utasok megsérülnek, adott esetben súlyos, maradandó módon, esetleg halál is bekövetkezik, fontos kiemelni, hogy a vészhelyzet talaján kialakuló súlyosabb eredményért

a veszélyeztető sokkal súlyosabban felel, mint egy „sima” közúti baleset gondatlan okozója, hiszen a szándékosság is terheli

– hívta fel a figyelmet az InfoRádiónak nyilatkozó Borbély Zoltán közlekedési szakjogász. Vagyis egyértelműen kijelenthető, hogy

bűncselekménynek tekinhető,

és nem gondatlanságnak, amely halálos – ahogyan a büntetőjog fogalmaz – eredmény bekövetkezése esetén 5 évtől 10 évig terjedő szabadságvesztést vonhat maga után.

A szakember a büntetési tételekre kitérve megjegyezte, fontos kritérium, hogy amennyiben valaki közúti veszélyeztetéssel gyanúsítható, akkor annak a vezetői engedélyét elveszik és csak különös méltánylást igénylő esetben kaphatja vissza. Mindemellett, ha nem történik sérülés, még abban esetben is 3 évig tartó szabadságvesztésre ítélhető. Súlyos testi sérülés esetén 1-5 évig, maradandó fogyatékosság és súlyos egészségromlás, vagy tömegszerencsétlenség okozása alkalmával 2-től 8 évig terjedő börtön szabható ki. Mint megismételte, a közúti veszélyeztetés talaján bekövetkező halálért 5-től 10 évig terjed a büntetés, míg ennek mértéke

5-15 évre súlyosbodik, ha kettőnél több ember halálát, illetve halálos tömegbalesetet okoz valaki.

Az említett bűncselekmény bizonyítása általában nehézkes, folytatta a közlekedési szakjogász, hiszen a közúti veszélyeztetés érintettjei rendszerint járművezetők, és mindenki nyilván a saját érdekkörében teszi meg a vallomását. A fedélzeti kamerák megjelenésével azonban látható, és egyértelműen bizonyítható a közúti veszélyeztetés, így

az ezek által készült felvételek sok esetben perdöntőek lehetnek.

Ezt támasztja alá egy közelmúltban történt, súlyos kimenetelű közúti baleset példája is, jegyezte meg Borbély Zoltán, amely során ketten veszették életüket. Bár ott egy „durva” sebességtúllépés miatti stabilitásvesztés történt, amely során a vétkes autós végül keresztben állt meg az úton és egy előzést éppen befejező autósnak ütközött, mindkét sofőr halált okozva. Ha viszont nincs fedélzeti kamara, amely nagyban segítette a szakértői munkát, könnyen megállapítható lett volna akár a vétlen sofőr felelőssége is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Olyan fegyvert kap Ukrajna, ami elképzelhetetlen lett volna a háború előtt: ez lehet a legveszélyesebb eszköz Kijev arzenáljában

Amikor Oroszország megindította az Ukrajna elleni inváziót, Moszkva egyik elsődleges célja a megtámadott ország „demilitarizációja” volt; eddig nagyon úgy fest, hogy ez a dolog a visszájára sült el. Nem csupán arról van szó, hogy a NATO eddig gigantikus mennyiségű nehézfegyvert küldött Ukrajnának, de olyan technikai eszközöket is megkapott Kijev, melyekről korábban még csak álmodni sem mert az ukrán vezetés, ékes példája ennek az MGM-140 ATACMS harcászati ballisztikus rakétarendszer. Egy olyan technikai eszközről van szó, amely, bár abszolút nem nevezhető „háborúdöntő csodafegyvernek”, biztos megnehezíti majd az orosz haderő dolgát az általuk „különleges műveletnek” hívott invázió során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×