Középszinten Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, valamint egy Kosztolányi Dezső- és egy Karinthy Frigyes-mű összehasonlítása közül választhattak az érettségizők magyar nyelv és irodalomból hétfőn; emelt szinten egyebek mellett egy-egy Babits Mihály- és József Attila-vers elemzése szerepelt a megoldandó feladatok között - tájékoztatott a tárca.
Mint írták, a középszintű magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi első része, a 40 pontos, 60 perces szövegértési feladatsor egy frissen felfedezett Janus Pannonius-vers kutatójával készült interjúról tett föl kérdéseket.
Az alig kétoldalnyi szöveghez tíz feladat tartozott; ezek többek között a szövegben található adatok megértéséről szóltak. A szöveg globális felfogását mérte például tények és feltételezések elkülönítésére vonatkozó kérdésekkel.
A második részben, 60 pontért (20 a tartalom, 20 a szerkesztés, 20 a nyelvi megformálás) három feladat közül egyet kell megoldaniuk a vizsgázóknak három órában.
Ezek közül az érvelési feladatban Szabó Magda egy beszélgetésrészletét alapul véve arról lehetett érvelni, hogy "a tér, a tárgyi környezet a műalkotásokban és a hétköznapi életben milyen jelentőséggel bír" - áll a közleményben.
A műértelmezési feladat Gelléri Andor Endre Pármai likőr című rövid novellájáról szólt, ehhez kapcsolódóan a novellára vonatkozó kérdéseket tettek fel a vizsgázóknak.
Az összehasonlító elemzésben Kosztolányi Dezső A kis mécs és Karinthy Frigyes A kis edény című Kosztolányi-paródiájának összevetését várta el adott szempontok alapján.
Az emelt szintű írásbeli érettségi a nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorának 11 feladata 40 pontért a Mint különös hírmondó című Babits-vers megértését követelte meg, valamint egyes részleteivel kapcsolatos nyelvtani (mondatelemzési, stilisztikai) és irodalmi (pl. szerzők, művek, toposzok, ritmusok) ismereteket várt el.
A műértelmezésben - konkrét kérdésekre válaszolandó - 25 pontért József Attila Holt vidék című verse szerepelt.
A reflektálás egy jelenségre nevű 20 pontos feladat kiinduló szövege az átaludt időről szólt; egy MTI-híradás kapcsán kellett arról elgondolkodni, hogy miért kedvelt témájuk műalkotásoknak "a hős térben és/vagy időben való átléptetése".
A gyakorlati írásbeliség kategóriájában 15 pontért felszólalást kellett megírni egy fiktív találkozóra arról, hogy mozi vagy kávézó működjék-e egy bezárásra ítélt moziban.
Mindkét szinten összesen maximum 100 pontot lehetett elérni. Ebből legfeljebb 15 pont veszíthető helyesírási hibákért. Helyesírási szótárt használhattak a maturálók.
Az érettségi vizsgák kedden a matematika írásbelikkel folytatódnak.
Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban