Korrekt tájékoztatást kellene kapnia a lakóknak a főváros helyzetéről az olyan kommunikációs játékok helyett, mint a 4-es metró építése, vagy a Budapestért felelős kormánybiztosi poszt létrehozása - mondta a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője az InfoRádió Aréna című műsorában. Tarlós István hozzátette: Helsinkiben is most épül egy, a budapesti 4-esnél két kilométerrel hosszabb, ám néggyel kevesebb megállót összefogó metróvonal, fele annyi pénzből, mint itt.
A politikus hangsúlyozta: egyelőre nem lehet tudni, mennyi pénz hiányzik majd a projekt megvalósításához ősszel, amikor várhatóan lecserélődik a főváros vezetése is. Mint mondta, az új metró építésére az Európai Unió a mai napig nem adott egy fillért sem, ám 60 milliárd forintra - 11 rendbeli szabálytalan közbeszerzési eljárás miatt - megbüntette Budapestet, ráadásul az alagutat építő cégnek is van egy 35 milliárdos többletkövetelése. E két tétel nagyjából 100 milliárd forintot tesz ki, és ez még csak az építkezés első szakaszára vonatkozik - fejtegette Tarlós István.
Az új vonalra érkező gyártmányú metrókocsik körül sincs minden rendben: a szerelvényeket egy francia, a vezérlő elektronikát pedig egy német cégtől rendelték meg az illetékesek, ám azt egyik szerződésben sem kötötték ki, hogy a beszállítóknak garanciát kell vállalniuk a két rendszer kompatibilitására - magyarázta a Fidesz fővárosi frakcióvezetője.
"A projektigazgatóság szakemberei titokban elmondták, hogy még az olyan országokban, ahol a két munkát egy cégtől rendelték meg, is nagyon sokba került az összehangolás, és volt, hogy ez tíz hónapig is eltartott. Itt a várost fogja terhelni ez a többletköltség is, és akár egy évig is elhúzódhat, amíg a rendszer működőképes lesz. Ezért mondják a szakemberek, hogy 2013-nál előbb a metró biztosan nem lesz már készen" - mondta a politikus, megjegyezve: a többi között ezért sem lehet megmondani, hogy mennyi lesz a többletköltség, és mennyi a forrás.
Hanganyag: Exterde Tibor