Sokkal kevesebb autó lesz, és több zöld, igazodva az „adjuk vissza a várost a járókelőknek” világtrendhez. Anne Hidalgo, Párizs polgármestere mindezt a napokban jelentette be – írja az Index.
Mert ugyan a sugárút kapcsán a nemzeti emlékezet az Empire, vagyis a napóleoni császárság hódításainak monumentumait, az újonnan megválasztott köztársasági elnököket, a futballbajnokokat vagy a világhírű Champs-Élysées Színházat idézi először az átlag francia elméjébe, a majd két kilométeres promedád egyszersmind a gyalogosoké is: a párizsiaké, akik azonban már egyre kevésbé érzik azt a magukénak.
Nem is csoda, jegyzi meg a hírportál, hiszen a szennyezettség nagyobb itt, mint a Párizst körülvevő autópályán, a Périférique-en, és a óránként átlagosan háromezer átszáguldó autó zajában sem olyan kellemes már az a kávé.
Mára a sugárút gyakorlatilag kirürült:
a napi 100 ezer járókelőnek, aki itt megfordul, pusztán az 5 százaléka használja sétára a promenádot, a többi turista vagy a negyedben dolgozó alkalmazott, illetve üzletember.
A Champs-Élysées átalakításának tervét már régóta dédelgeti a város, olyannyira, hogy 2018 óta még Champs-Élysées Bizottság is létezik, és folyamatosan kampányol azért, hogy a nemzeti büszkeségek közé számító sugárutat és környékét átalakítsák. A bizottság elnöke, Jean-Noël Reinhardt 2019-ben így nyilatkozott: A Champs-Élysées-n egyre több a látogató, és nagynevű cégek harcolnak érte, hogy képviseltethessék magukat rajta, de
a francia emberek számára elhasználtnak tűnik.
Az átalakítási terveket Philippe Chiambaretta építész és cége készítette. Ezek között szerepel a sugárút délkeleti végén található Place de la Concorde átalakítása, ez várhatóan még a 2024-es párizsi nyári olimpiai játékok előtt elkészül, míg a Champs-Élysées teljes átalakítására 2030-ig kell várni.