INFORÁDIÓ
2021. április 23. péntek
Béla

magyar közút nonprofit zrt.

kátyúzás

útfelújítás

Kátyúzási munkálatokat végeznek az M1-es autópályán, Bicske közelében 2018. január 10-én. A munkálatok ideje alatt a forgalom felváltva a külső, belső és leálló sávban halad.

Kátyúsorrend: ezek voltak a legrosszabb utak ezen a télen

Infostart

A Magyar Közút elárulta, hol öntötte a legtöbb aszfaltot az úthibákba.

A téli időszakban a csapadék az út burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Az idei tél változékony időjárása „kedvezett” a kátyúk kialakulásának. A Vezess rákérdezett, hogy áll idán a kátyúzás a Magyar Közútnál, ahol a téli útüzemeltetési időszak november 10-én indult, és múlt csütörtökön, azaz március 4-én zárult.

A téli időszakban a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség, ilyenkor ugyanis zárva tartanak a melegaszfalt-keverő telepek, csak ideiglenes, hidegaszfaltos javításokat tudnak végezni, ha kedvező, azaz száraz az időjárás, a hőmérséklet pedig 0 fok feletti.

A Magyar Közút télen is az utak úthálózati szerepe alapján végzi a kátyúzást, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget, elsőként mindig a gyorsforgalmi és főutak, majd a kevésbé forgalmas, 4-5 számjegyű mellékutak, végül a bekötőutak következnek. A balesetveszélyes kátyúk megszüntetését haladéktalanul meg kell kezdeni, ám a kevésbé súlyos hibákat az éves karbantartási terv alapján javítják ki.

A Magyar Közút nem a burkolathibák számát regisztrálja, hanem a javítási munkák során felhasznált anyagmennyiségeket. A 2020-2021-es téli időszakban nagyjából 29 ezer tonna meleg aszfaltot és csaknem 7000 tonna hideg aszfaltot használtak fel a javítási munkák során az összesen 32 ezer kilométeres hálózaton.

A legproblémásabb utak ezen a télen, ahol a legtöbb aszfaltot használták fel:

  • a Pécs melletti 56308-as
  • a sajóecsegi (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) 2618-as
  • az abonyi (Bács-Kiskun megye) 46315-ös,
  • a Tarcalt Nyíregyházával összekötő 38-as

Az alábbiakból kiderül, megyék szerint hogyan oszlott el a 36 ezer tonnás aszfaltfelhasználás a Magyar Közút kezelésébe tartozó úthálózaton,.

  • Baranya 10 százalék
  • Bács-Kiskun 3
  • Békés 3
  • Borsod-Abaúj-Zemplén 15
  • Csongrád-Csanád 2
  • Fejér 1
  • Győr-Moson-Sopron 7
  • Hajdú-Bihar 1
  • Heves 2
  • Jász-Nagykun-Szolnok 2
  • Komárom-Esztergom 4
  • Nógrád 1
  • Pest 11
  • Somogy 7
  • Szabolcs-Szatmár-Bereg 7
  • Tolna 0
  • Veszprém 13
  • Vas 7
  • Zala 4

A 2019-2020-as tél időszakban 16 ezer, a 2018-2019-es télen 17 ezer tonna aszfaltot használtak fel, ehhez képest igen jelentős előrelépés a mostani, összesen 36 ezer tonnás szám. Vagyis több kátyút javítottak ki.

Az idei évben mintegy 143 ezer tonna aszfalt felhasználását tervezi az MK. Ez a lokális javítási munkákon túl magában foglalja a teljes körű felújítási munkák országos, akár több éven át tartó programokban történő elvégzését is.

Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka
A címlapról ajánljuk

×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018