eur:
392.91
usd:
366.45
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin

Így taktikáznak az autófüggő amerikaiak a drága benzin miatt

Kevesebbet autóznak az amerikaiak a magas benzinárak miatt - derült ki egy felmérésből. Az üzemanyagköltségek miatt van, aki késlelteti az autóvásárlást, vagy éppenséggel a takarékosabb modelleket keresi.

Colorado államban a tavalyi árakhoz képest közel egyharmadával drágább a benzin, ami arra készteti az autófüggő amerikaiakat, hogy gondolják meg, mikor ülnek kocsiba. A kétgyermekes, munkanélküli Alfredo Perez azt mondta a CBS-nek, hogy soha sincs elég pénze, hogy teletankolja a kocsiját. Öt-öt dollárnyi benzint töltök bele - mondta.

Felmérések szerint csak egyetlen szövetségi államban olcsóbb a benzin gallonja három és fél dollárnál.

A literenkénti közel kétszáz forintos benzinár persze a mennyországnak tűnhet a magyar autósok számára, de az amerikaiak és szomjasabb autóik sem ehhez szoktak.

Az eredmény az, hogy Alfredo Perez és honfitársai kevesebbet autóznak. Öt hete folyamatosan kevesebbet költenek az autósok, mint korábban, aki pedig kocsiba ül, az lassabban vezet, hogy tovább kitartson az üzemanyag.

A tengerentúlon attól rettegnek, hogy a benzinár a nyáron eléri a gallononkénti négydolláros lélektani határt, azaz egy literért már több mint kétszáz forintot kell majd fizetni.

Jesse Ramos, egy másik megkérdezett azt mondta: családja kevesebbet költ élelmiszerre. Régebben üdítőt vettünk, most vizet. Így olcsóbb - mesélte. Sokan a kutak árait összehasonlító mobiltelefonprogramok segítségével vadásznak olcsóbb benzinre, mások inkább buszra vagy vonatra szállnak. És vannak olyanok, akik a korábban a jólét jelképének tartott terepjárót lecserélik a takarékosabb és kisebb kocsikra.

Míg a Chevrolet Suburban terepjáró eladásai márciusban 24 százalékkal visszaestek, addig a Hyundai Sonata és Elantra 55 százalékkal volt kelendőbb, mint korábban. Az AP megjegyzi: a kevesebb út intő jel, az amerikaiak tényleg csak a legvégső esetben mondanak le az autózásról, előtte a ruhavásárlást, vagy a moziba járást fogják vissza.

Az autósoknak közben azt tanácsolják: ellenőrizzék, hogy a gumik rendesen fel vannak-e fújva, vegyék le a tetőcsomagtartókat, tartsák tisztán a légszűrőt és kerüljék a hirtelen megállásokat és indulásokat, ha csökkenteni akarják a fogyasztást.

Aktivisták megjegyzik: a magas üzemanyagár aránytalanul jobban sújtja a szegényebb lakosokat, akik régebbi, és kevésbé takarékos kocsikat vezetnek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

A 12,5 milliárd eurós kulcsrakész ár "továbbra is érvényben van" az orosz fővállalkozóval, de "ha a nyugat-európai atomerőmű építkezésekre nézek, akkor a tervezett költségeket még soha, sehol nem tudták tartani, ezért felelőtlenség lenne most többet mondanom" – jelentette ki a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely. A Paks II. Zrt. vezérigazgatója utalt rá, hogy a paksihoz hasonlóan a legtöbb erőmű építés "ilyen kulcsrakész szerződésben valósul meg, ennek ellenére folyamatosan drágulnak"; igaz hozzátette: "a Paks II. esetében nem kapkodnék, nem spekulálnék erre". Elárulta: "folyamatban van a kivitelezési szerződés egyes pontjainak a felülvizsgálata és módosítása", és konstruktívak a tárgyalások az oroszokkal, akárcsak az Európai Bizottsággal; munkaszervezési és egyéb tapasztalatok miatt pedig akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül. Azt vázolta: "rövid távon megoldódhat" az irányítástechnika körüli, a német kormány blokkolásából adódó helyzet, és leszögezte: se a projektet, se az orosz hitelszerződést nem szankcionálja semmi, illetve az orosz fővállalkozó is ki tudja fizetni a beszállítókat. Hangsúlyozta: a Paks I.-nél nem történt semmilyen elmozdulás a mellette kiásott új gödör miatt, és a megépített résfal csökkenti ennek a jövőbeli kockázatát. A Duna vízhozamával és a hűtővízzel kapcsolatos aggodalmakat műszakilag kezelhetőnek mondta, a Paks I. és Paks II. párhuzamos működésének brüsszeli engedélyezése kapcsán pedig bizakodását érzékeltette. Azt is rögzítette: "lesz első betonöntés év végéig", és a két új blokk "a 2030-as évek elején" már termelni fog. A minapi interjú során Paks II. gigantikus gödrében is jártunk, ahol óriási gépeket láttunk, a megörökített fényképeket ebben a különleges képgalériában mutatjuk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×