393
2024. április 26. péntek Ervin
Egy különös lény gyógyíthatja meg a szívünket

A zebrahal az öngyógyítás mestere: még súlyos sérülés után is képes regenerálni saját szívét, ráadásul nem egy fix protokoll szerint, hanem nagyon változatos módokon.

A regenerálódás során a szívizomsejtek osztódnak, hogy pótolják az elvesztett szövetet. Nadia Mercader, a Berni Egyetem Anatómiai Intézetének munkatársa és kutatócsapata kimutatta, hogy a zebrahalak vagy zebradániók (Brachydanio rerio) szívizomsejtjei nagyon rugalmasak.

A regenerálódó sejtek a kifejlett szívben képesek idomulni a megsérült szívfal különböző régióinak sejtjeihez.

A zebrahalak szívizomsejtjeit a korai szívfejlődés idején is nagy mértékű rugalmasság jellemzi - mutatott rá a Berni Egyetem.

Az embriók szívének fejlődése során először egy egyszerű tömlő alakul ki, amely azonnal elkezd vért pumpálni, hogy oxigénnel lássa el az organizmust. Ezzel egy időben kezd el növekedni a szív, ami a kezdetleges szívtömlő végein új sejtelődök folyamatos termelődése révén lehetséges.

A szívtömlő sejtjeiből alakul ki általában a kifejlett szív bal szívkamrája, a később kialakuló sejtek pedig a jobb szívkamrát és a pitvarokat alkotják. A most bemutatott tanulmány szerint

ha a kezdeti szívtömlő izomsejtjei megsérülnek, a később keletkezett sejtek átveszik funkciójukat saját, más feladataik ellenére.

Az eredmények meglepték a kutatókat. "Az új ismeretek arra utalnak, hogy egy szív különböző módokon építhető újjá, valószínűleg nem csak egy fix menetrend szerint" - mondta Mercader.

A zebrahalszív regenerálódó-képességének megértése hozzájárulhat ahhoz, hogy hasonló regeneráló eljárást fejlesszenek ki az emberi szív esetében is.

A kutatócsoport, amelyben a madridi CNIC kutatóintézet és a Zürichi Egyetem szakértői is részt vettek, a Nature Communications című szaklapban mutatta be eredményeit.

• A zebrahalakról régóta ismert, hogy meglepő gyorsasággal és hatékonysággal képesek regenerálni szervezetüket. Képesek pótolni többek között uszonyaikat, látóidegüket vagy gerincvelőjüket is.
  • A halak gerince mindenfajta állapotból képes meggyógyulni. A kutatás során megtalálták azt a fehérjét, amely megmagyarázza a hal és az emlősök gerincének regenerációjában észlelhető különbséget.
  • Azt remélik, hogy ezen ismeretek alapján rövidesen gerincbalesetet szenvedett emberek gyógyítására is alkalmas módszert sikerül kidolgozni.
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
2024.04.26. péntek, 18:00