393
2024. április 26. péntek Ervin

Minden korábbinál pontosabb órákat építettek japán kutatók

Minden korábbinál pontosabb órákat építettek japán kutatók, a becslések szerint az új szerkezetek 16 milliárd év múlva is mindössze egyetlen másodperc eltérést mutatnának egymáshoz képest.

A "kriogenikus optikai rács órák" a hagyományos faliórák helyett ránézésre leginkább óriási lecsupaszított asztali számítógépekre hasonlítanak, de olyannyira pontosak, hogy azt a jelenlegi tudomány nem is képes mérni.

Katori Hidetosi, a Tokiói Egyetem professzora, a kutatócsapat vezetője szerint az általuk alkotott órák új szintet képviselnek azokkal az eddigi atomórákkal szemben, amelyek működése alapján a tudósok jelenleg a másodperc hosszát meghatározzák.

A Nature Photonics nevű tudományos lapban megjelent tanulmány szerint az új órák speciális lézerek segítségével apró rácsos szerkezetekben foglyul ejtik a stronciumatomokat. Ezt követően a szerkezet megméri az atomok rezgésének frekvenciáját. A rendszer olyannyira érzékeny, hogy kizárólag rendkívül hideg környezetben, mínusz 180 Celsius fokos hőmérséklet mellett szabad üzemeltetni, így csökkentve az elektromágneses hullámok negatív hatását a készülék pontosságára.

A tudósok két órát építettek, ezeket egy hónapig összekötve üzemeltették. Becsléseik szerint nagyjából 16 milliárd évnek kellene eltelnie ahhoz, hogy egymásodperces eltérést mutassanak egymáshoz képest, így jóval pontosabbak, mint azok a cézium atomórák, amelyeket egy másodpernyi idő meghatározására használtak eddig. Utóbbiak ugyanis nagyjából minden 30 millió évben egy másodpernyi csúszást szenvednek.

Egy amerikai kutatók által 2013 augusztusában bemutatott atomóra "akár már" 13,8 milliárd év után mutathat egy másodperc késést vagy sietést.

A japán kutatócsapat tájékoztatása szerint az új technológiát többek között műholdalapú globális helymeghatározó rendszerek és kommunikációs hálózatok terén lehet majd sikerrel alkalmazni.

"A megnövelt pontosságnak köszönhetően komoly reményt táplálunk afelől, hogy felgyorsulhatnak a másodperc újrameghatározását övező viták" - áll a tudósok közleményében.

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
2024.04.26. péntek, 18:00