0
2024. április 26. péntek Ervin

Így okozhat migrént egy parancsmegtagadó gén

Lehet, hogy hamarosan eredményesen kezelhetik a kínzó fejfájástól szenvedőket. Egy nemzetközi kutatócsoport ugyanis elsőként fedezte fel a migrénért felelős gént. A Wellcome Trust Sanger Intézet Aarno Palotie professzor által vezetett tudóscsoportja nem kedvesebb, mint ötvenezer kísérleti alany genetikus vizsgálata alapján tette közzé eredményeit a Nature Genetics című szakfolyóiratban - számolt be honlapján a Bild.

Először sikerült áttekintenünk több ezer ember génállományát, és ennek segítségével megfejtenünk a migrén genetikus okát - közölte Dr. Palotie.

A tanulmány szerint az "rs1835740"-es számú génvariáns egyötödével növelheti a migrén kialakulásának kockázatát. Ez a gén szabályozza az agyban a glutamát szintet, amely anyag az idegsejtek közti információáramlásért is felelős.

A tudósok arra a következtetésre jutottak, hogy a migrénben szenvedők idegrendszerében túltermelődik a glutamát, amely egyfajta információs dugót képez az "agy-autópályán", és ez okozza a fejfájást. Az egészséges embereknél a felfedezett génvariáns speciális fehérjét küld a torlódás helyére.

A migrénes betegeknél valószínűleg ez a feloldó parancs elmarad - vélekednek a kutatók. Azt azonban még nem sikerült kideríteniük, hogy miért okoz adat-torlódást a túl sok glutamát.

A fejlett iparral bíró országokban minden hatodik nő, és minden tizenkettedik férfi szenved migréntől. Emiatt Európában és az Egyesült Államokban számos más idegrendszeri zavar is jellemző a lakosság nagy hányadára.

Korábban egyébként már felfedeztek a tudósok olyan géneket, amelyek jelenléte összefügghet a migrén ritka, illetve extrém változatainak kialakulásával is.

{{keretes_cim}}