A médiahatóság munkájáról Szalai Annamária elmondta: az intézmény elnökének és a médiatanácsnak normaalkotási lehetősége lesz, ezáltal gyorsan reagálhatnak a médiavilág változásaira. Ez a gyakorlat a médiaszolgáltatókkal való partneri viszony kialakítását segíti elő. Az NMHH-nak ezentúl piacfelügyeleti szerepe is lesz, továbbá ágazati vizsgálatokat is végezhet.
Koltay András, a médiatanács tagja azt mondta, hogy a hatóságon belül panaszkezelő szerv is működik: a médiabiztos elé a törvénybe nem ütköző, de fogyasztói érdeksérelmet okozó ügyeket lehet vinni.
Szalai Annamária szerint már lehet érezni a konvergens hatóság, tehát a médiahatóság és a hírközlési felügyelet összevonásának előnyeit. Az NMHH az átszervezés utolsó fázisában van - fűzte hozzá. Szavai szerint a legnagyobb feladat a digitális átállásra való felkészülés, illetve a hatósági eljárások egységesítése.
A csatornákon a magyar tartalmak növeléséhez inspiráció kell - mondta kérdésre válaszolva a hatóság elnöke, utalva a hétfőn nyilvánosságra került új médiatörvény erre vonatkozó iránymutatásaira.
Élesedik a hírverseny
A következő évtized "nagyon kemény lesz mindannyiunknak" - mondta Gerényi Gábor, aki egy felvetésre válaszolva megemlítette: alig néhány honlap él meg abból, hogy automatikusan felpakolják a híreket, ahogy a nagy keresők vagy tartalomboltok piaca is kevés szereplős.
A táblagépeket övező várakozást a kilencvenes évekbeli CD-ROM-lázhoz hasonlította; ezt a helyzetet a megérkező ingyenes internet gyökeresen megváltoztatta. Arról is beszélt, hogy eladni elsősorban gazdasági, üzleti információkat lehet; szórakoztató tartalomért szinte képtelenség pénzt kérni. A közmédiumok közös hírportáljáról szólva arra emlékeztetett: a BBC-nél jól működik ez a modell.
Pach Ferenc, az MTI főszerkesztője szerint egy jól működő médiarendszernek szüksége van egy átfogó hír- és képszolgáltatást nyújtó, megbízható, kiegyensúlyozott, szakmailag korrekt hírügynökségre. Megemlítette: a hírügynökségek korábban jól működő üzleti modelljét az internet elterjedése borította fel, hiszen a világháló révén a közzététel után egy másodperccel már olvasható egy anyag; erre a fejleményre máig keresik a választ ezek a cégek.
Weyer Balázs, az Origo főszerkesztője megjegyezte: nekik nem rossz a közszolgálati hírgyár kialakítása, hiszen fokozza a versenyt, ennek révén a hírek iránti érdeklődést, ráadásul így minden médiumnak ki kell találnia, milyen pluszt tud a hírügynökségi anyaghoz fűzni.
Lesz változás a Petőfin
Újhelyi Zoltán, a Magyar Rádió vezérigazgató-helyettese A szavak ereje című pódiumbeszélgetésen úgy vélekedett, hogy a hétfőn benyújtott 174 oldalas törvénytervezet önmagáért beszél; olyan lehetőségeket ad a műsorkészítőknek, amely eddig nem állt rendelkezésre.
A vezérigazgató-helyettes úgy véli: a Kossuth Rádió lefedettségén jó lenne pozitív irányban változtatni. Mint mondta, jelenleg 13 helyi adóállomás kialakítása van folyamatban, de eddig csak kettő épülhetett meg. Arra a kérdésre, hogy a nagyobb lefedettség két közszolgálati rádiócsatorna frekvenciacseréjével érhető-e el, Újhelyi Zoltán úgy válaszolt: "benne van a lehetőség".
A Petőfi Rádióról szólva elmondta: a csatorna által kínált zenének az is lehet a funkciója, hogy átvezesse a közszolgálati adókhoz a fiatalokat.
Tiszttartó Titusz, a Class FM programigazgatója ugyanezen a pódiumbeszélgetésen azt mondta: nem örülne, ha drasztikus változás állna be a Petőfi műsorában, de ha ez mégis megtörténik, a Class FM fel van rá készülve.
Módos Márton, az InfoRádió főszerkesztője azt mondta: az előző médiatörvény olyan rossz volt, hogy ahhoz képest bármi jobb. A mostani tervezet előrelépés az előzőekhez képest - hangsúlyozta. Szerinte az 1996-os jogszabály egy nem létező, torz piacot hozott létre, amelyben minden szabály a televíziózásra volt kitalálva. Ez "gigantikus televíziós túlsúlyt" hozott létre a médiaszektorban, ami a bevételeken is látszik. Az új jogszabállyal jelentős hátrányt kell ledolgozni, és egyúttal meg kell nézni, hogy melyek a piac vadhajtásai.
A "nemzeti együttműködés eszközével élve" eljuttatták javaslataikat a törvényalkotókhoz, és meglátják, hogy ezek érvényesülnek-e majd - mondta az InfoRádió főszerkesztője. A hírek médiumok számára ingyenessé tételének tervéről szólva Módos Márton azt mondta: a hírek minőségétől, előállításuk gyorsaságától is függ, hogy érdemes lesz-e őket beszerezni.
Újhelyi Zoltán a hírek ingyenességéről úgy vélekedett: ezzel az új tervvel nem jön létre hírmonopólium, egy kereskedelmi rádió attól még dönthet amellett, hogy saját erőforrásaival szerzi be a hírt, és saját tudósítóját küldi ki az eseményre.
Újhelyi Zoltán azt mondta, a közmédiumok egymáshoz való közeledése a hírműsorokban is érződni fog, hiszen egy külföldi tudósító írott és hangos anyagot is el tud készíteni.
Módos Márton hozzáfűzte: a BBC tudósítói kötelesek több felhasználói felületre dolgozni, tehát a brit közszolgálati rádiónak, televíziónak, online-nak és a BBC világszolgálatnak is le kell adni a tudósítást. Hasonló munkamódszerre itthon is akad példa: az MTI római tudósítója egyben a Népszabadság és a Magyar Rádió tudósítója is, és erre a fajta újságírói munkára az új médiatörvény-tervezet kifejezetten lehetőséget is ad - mondta Módos Márton.
Ingatlant adna el vagy venne? Nagy változás jön