eur:
411.81
usd:
395.56
bux:
79551.8
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: police.hu

A koronavírus több száz ember életét mentette meg – az utakon

Jelentősen visszaesett a forgalom és ennek köszönhetően a halálos közúti balesetek száma idén áprilisban Európában – derül ki az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) friss jelentéséből.

Márciusban a járványügyi korlátozások miatt jelentősen visszaesett a közúti forgalom, ezért elentősen csökkent a balesetek száma is. Az ETSC 25 európai országot vizsgált, közülük 18-ban csökkent a baleseti halálozások száma 2017-2019 átlagához képest, átlagosan 36 százalékkal – írja a napi.hu.

Áprilisban 910 ember vesztette életét az utakon a vizsgált 25 országban, az előző három év áprilisi átlagában ez a szám 1415 volt. Vagyis a vírus 505 ember életét mentette meg. A kedvező tendencia oka, hogy nagy mértékben visszaesett a forgalom.

A forgalom visszaesése azonban jelentősebb volt, mint a baleseti halálozás csökkenése. Ebből pedig arra következtettek, hogy a közlekedési morál romolhatott több országban. Ezt igazolták vissza az út menti sebességmérők adatai is. Például Franciaországban az olyan súlyos gyorshajtások száma, amikor a megengedett sebességet legalább 50 százalékkal túllépik (például 90 helyett 135 kilométer per óra) 16 százalékkal emelkedett. Dániában 10, Észtországban 22 százalékkal nőtt a gyorshajtók száma éves összevetésben. A gyorshajtók száma Magyarországon is emelkedett,.

Néhány érdekesebb ország adata:

  • Magyarországon 21 ember halt meg áprilisban az utakon szemben az előző évek 41 fős átlagával, ez 49 százalékos csökkenés. Eközben a forgalom 41 százalékkal volt kevesebb. Ugyanakkor a rendőrség leterheltségét és az üres utakat sokan kihasználták, gyorsan hajtottak, nagyobb kockázatokat vállaltak.
  • A forgalom és ezzel együtt a halálos balesetek száma Olaszországban esett vissza a leginkább. Áprilisban 10 ember vesztette életét az utakon, szemben az előző három év 63-as átlagával. A csökkenés 84 százalékos. A forgalom 80 százalékkal esett vissza.
  • Spanyolországban a forgalom 75 százalékkal esett vissza, miközben 63 százalékkal halt meg kevesebb ember az utakon, mint a korábbi években. Ez áprilisban 30 főt jelentett, szemben a korábbi 81-gyel. A spanyol külterületi utakon a gyorshajtások száma 39 százalékkal nőtt a sebességmérő kamerák adatai szerint.
  • Franciaországban 61 százalékkal esett a halálozás áprilisban (267-ről 103-ra), miközben a balesetek száma (a nem halálosoké is) 74 százalékkal csökkent. Jelentősen csökkent a gyalogosok, kerékpárosok, motorosok gázolása és kevesebb 65 évnél idősebb is halt meg az utakon. A franciáknál ugyanakkor jelentősen (16 százalékkal) nőtt a súlyos gyorshajtások száma.
  • Csehországban áprilisban mindössze 5 százalékkal csökkent a baleseti halálozás, miközben a forgalom 65 százalékkal esett vissza. A negatív csehországi tendenciákat csak súlyosbítja, hogy a lezárás alatt 86 százalékkal több kerékpárost gázoltak halálra, mint a korábbi évek hasonló időszakában, míg a motoroshalálozás 50 százalékkal emelkedett.
  • Romániában jelentősen, 52 százalékkal esett áprilisban a közúti halálozás, ez 59 embert jelent szemben a korábbi évek 124-es átlagával. A lezárás teljes ideje alatt a csökkenés 39 százalékos volt, míg a súlyos balesetek száma megfeleződött.
  • Horvátországban 35 százalékkal csökkent a baleseti halálozás (25-ről 16 főre), miközben a forgalom megfeleződött.
Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×