eur:
393.14
usd:
366.77
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin
Tájékoztató táblák az útdíjköteles M30-as autópálya és az ingyenes, Miskolcot elkerülő szakasz felhajtójánál Miskolc határában 2015. január 7-én.
Nyitókép: MTI/Vajda János

Nagy autópálya-körkép: indulás előtt kötelező

Mielőtt útnak indulunk a szomszédos vagy a távolabbi országokba, nem árt, ha tudjuk, hol milyen minőségű autópályákra számíthatunk.

A www.autopalyamatrica.hu összeállítása nemcsak az autópályák minőségét, hanem a kiszolgáló létesítmények - benzinkutak, pihenőhelyek - sűrűségét is figyelembe vette az egyes országok autópályáinak jellemzésénél. Az is kiderül, fajlagosan hol a legdrágább és hol a legolcsóbb autópályán közlekedni.

Európa nagy részén találkozhatunk azzal a jelenséggel, hogy a megnövekedett forgalommal - néhány ország kivételével - nem igazán tart lépést az autópályákhoz kapcsolódó infrastruktúra. Vagyis több szakaszon elférne még néhány benzinkút, pihenőhely, és gyakran a parkolók sem elég tágasak a forgalomhoz képest. Ehhez társul, hogy csúcsidőben, vagyis

a nyári hónapokban, illetve az Alpok területén, valamint az odavezető autópályákon a síszezonban rendszeresek a torlódások.

Ezekkel főleg az útfelújításoknál, a fizetőkapuknál, illetve a matricás pályák külön is fizetős szakaszainál találkozhatunk.

Autópályadíjak, matricák és útdíjak Európában 2019-ben

ORSZÁG AUTÓPÁLYÁK HOSSZA, FAJLAGOS KÖLTSÉGE, ÁLLAPOTA
Ausztria Autópálya-hálózat hossza: 1743 km
1 km-re jutó költség: 0,051 euró (16,3 Ft)
Kiváló autópályák, jó kiszolgáló infrastruktúrával, de viszonylag kevés a pihenőhely és a benzinkút, bár parkoló sok van, és tágasak.
Bulgária Autópálya-hálózat hossza: 734 km
1 km-re jutó költség: 0,132 BGN (21,55 Ft)
Az autópályák minősége változó: sok a kifejezetten jó minőségű szakasz, de pocsék, kátyús, tengely- és kerékgyilkos részek is jócskán vannak. A rendőrökre figyeljünk, több van belőlük, mint nálunk, és a gyorshajtókat, valamint a ködlámpa indokolatlan használatát szigorúan büntetik.
Bosznia-Hercegovina Autópálya-hálózat hossza: 370 km
Az A1-es az ország egyetlen autópályája, Bosznia-Hercegovinát észak-déli irányban szeli át, de eddig csak egy kis része készült el.
Csehország Autópálya-hálózat hossza: 1240 km
1 km-re jutó költség: 1,21 CZK (14,9 Ft)
A hazai autópályáknál jobbak a csehországiak, de a német színvonalat messze nem érik el. Viszont sűrűn találunk benzinkutakat, bár a parkolók lehetnének tágasabbak.
Franciaország Autópálya-hálózat hossza: 11 618 km
1 km-re jutó költség: 0,09 euró (28,7 Ft)
Nagyon jó minőségű autópályák, amelyeken gyorsan lehet haladni. A kapcsolódó infrastruktúra is kitűnő, a parkolókban bőven van hely.
Horvátország Autópálya-hálózat hossza: 1310 km
1 km-re jutó költség: 0,4 kuna (17,22 Ft)
Új autópályákról van szó, így a minőségük is nagyon jó. A fizetőkapuknál a nyári szezonban lehetnek torlódások.
Lengyelország Autópálya-hálózat hossza: 1640 km
Mivel kapus rendszerről van szó, az 1 km-re jutó költség a megtett távolságtól függ.
Németország Autópálya-hálózat hossza: 13 009 km
Személygépkocsiknak ingyenes. Nagyon jó minőségű utak, igen sűrű hálózat. Sok benzinkút, pihenőhely, ahol nemcsak tágas parkolókat, hanem gyakran éttermeket, üzleteket is találunk.
Magyarország Autópálya-hálózat hossza:1937 km
1 km-re jutó költség: 22,2 Ft
A magyar autópályák minősége változó, az M6-os vagy az újabb építésűek elfogadhatóak, de például az M1-es vagy az M7-es állapota sok helyen igen rossz.
Olaszország Autópálya-hálózat hossza: 6943 km
1 km-re jutó költség: kb. 0,09 euró/ (28,7 Ft)
Az autópályák állapota nem túl jó, sok az úthiba, nagyjából a magyar állapotokhoz hasonlóra számítsunk. A nagy kikötővárosok környékén a biztonságra is jobban ügyeljünk, ha például éjszakára megállunk valahol.
Románia Autópálya-hálózat hossza: 763 km
1 km-re jutó költség: 0,037 euró (11,7 Ft)
Az utak állapota meglepően jó, még ha nem is érik el a nyugaton megszokott színvonalat, a régió átlagát határozottan meghaladják. A kiszolgáló infrastruktúra is megfelelő.
Spanyolország Autópálya-hálózat hossza: 15 523 km
1 km-re jutó költség: kb. 0,09-0,1 euró (28,70-31,9 Ft)
Az utak minősége kiváló, a közlekedést sem felújítások, sem más akadályok nem lassítják, nagyon jól lehet haladni. Pihenőhelyből lehetne valamivel több.
Svájc Autópálya-hálózat hossza: 1638 km
1 km-re jutó költség: 0,0244 CHF (6,68 Ft)
A világ egyik legsűrűbb autópálya-hálózata, kiváló minőségű utakkal, amelyeken nagyon jól lehet haladni.
Szerbia Autópálya-hálózat hossza: 792 km
1 km-re jutó költség: 0,05-0,06 euró (15,95-19,13 Ft)
Jó minőségű autópályák, és mivel a forgalom gyérebb, mint az EU-ban, jól lehet haladni. Benzinkutakkal, parkolókkal jól ellátott.
Szlovákia Autópálya-hálózat hossza: 482 km
1 km-re jutó költség: 0,104 euró (33,08 Ft)
A magyarnál nem sokkal jobb autópályák, parkolásra alkalmas megállóból nincs túl sok, a parkolók nem túl nagyok.
Szlovénia Autópálya-hálózat hossza: 783 km
1 km-re jutó költség
3,5 tonnánál könnyebb járművek, max. 1,3 méteres tengelytávval: 0,14 euró (44,8 Ft)
3,5 tonnánál nehezebb járművek, 1,3 méternél szélesebb tengelytávval: 0,28 euró (89,6 Ft)
Az utak minősége jó, de benzinkút, pihenőhely viszonylag ritkán fordul elő.
Ukrajna Nemzetközi úthálózat hossza: 4482 km
Nincsenek fizetős utak. Az európai úthálózathoz tartozó E-38-as, E40-es és E-50-es utak átszelik az országot. Ezeknek csak néhány rövid szakasza 2x2 sávos gyorsforgalmi út vagy autópálya.

Címlapról ajánljuk
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×