Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.1
bux:
0
2025. december 25. csütörtök Eugénia
A Hosszúfalu (Dolga Vas)-Rédics határátkelő 2020. május 28-án. A koronavírus-járvány miatt korábban bevezetett korlátozást feloldották, délutántól mindkét ország polgárai karantén és más korlátozások nélkül átkelhetnek a magyar-szlovén határon.
Nyitókép: MTI/Varga György

Lázár János hatalmas csomaggal utazik a magyar közlekedési szabályrendszer átírására

Lázár János építési és közlekedési miniszter egy átfogó törvénymódosító csomagot nyújtott be az országgyűlésnek, amely a hazai közlekedési szabályozás számos területét átalakíthatja.

Amennyiben a parlament elfogadja a javaslatot, változások jöhetnek többek között a közúti ellenőrzésekben, a határátlépés rendjében, az útdíjrendszerben, a közösségi közlekedésnél és a vasúti engedélyezésben is.

Egy összesen 35 oldalas átfogó, a közlekedési törvény számos ponton módosító javaslatot jelentett be Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter tervezete mind a közúti-, a légi-, vízi- és vasúti közlekedés területén változásokat hozna – olvasható a Portfolio cikkében.

Mint írják: szabályozói szempontból érdemi módosítás, hogy az úthálózat fejlesztésére vonatkozóan új tartalmi szempontot határoznak meg: a tervezés során a jövőben figyelembe kellene venni azokat a kompátkeléseket is, amelyek a közúti infrastruktúrát helyettesíthetik.

Ez fontos változás lehet például olyan térségekben, ahol a hídépítés helyett gazdaságosabb megoldást jelenthet a kompfejlesztés.

A rendőrség a jövőben kényszerítő intézkedéseket is alkalmazhatna

A magyar autósok számára sokkal fontosabb lépés, hogy a közúti ellenőrzések során új jogosultságokat kapnának a hatóságok. A rendőrség a jövőben kényszerítő intézkedéseket is alkalmazhatna a közúton veszteglő, forgalmat akadályozó járművekkel szemben, így például könnyebben intézkedhetne az akadályok eltávolítása érdekében.

A közlekedési hatóság és az ellenőrök testkamerát viselhetnének, valamint kép- és hangfelvételt készíthetnének.

A közlekedési hatóság ellenőrzési jogosítványai is bővülnének, a javaslat szerint az eddigieknél szélesebb körben, önállóan is intézkedhetnének, például bírság kiszabásával.

Fontos elem az alternatív üzemanyagok és az elektromobilitás előmozdítására vonatkozó szabályok kiegészítése. A csomag nemzeti jogba ültetné át az EU új, Alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló AFIR-rendeletét, amely az elektromos töltőinfrastruktúra egységesítését, fejlesztését és elérhetőségének javítását célozza.

A vasúti közlekedést érintő változtatások közül a legfontosabb, hogy egyértelműbbé válna: mely létesítmények és műveletek igényelnek műszaki engedélyt. A módosítás alapján például az állomási épületekben található felvonók, mozgólépcsők, illetve a felszíni és föld alatti infrastruktúrák is az engedélyköteles körbe kerülnének.

Elmentek a határig

Újdonság lehet az államhatárhoz érkező járművek számára bevezethető előzetes időpontfoglalási rendszer.

Ha a parlament rábólint, a kormány felhatalmazást kaphat arra, hogy meghatározza: mely tehergépkocsi-kategóriák és határátkelők esetében biztosítanák a várakozás nélküli kilépést előjegyzéssel. Ez enyhíthetné az évek óta rendszeresen tapasztalható torlódásokat a nagy forgalmú határszakaszokon.

A közösségi közlekedés terén a személyszállítási szabályok is módosulhatnak. A tervezet szerint az önkormányzatoknak a jövőben részletesebb adatokat kellene szolgáltatniuk a közszolgáltatásban részt vevő autóbusz-állományról, a járművek beszerzésének forrásairól, valamint arról, milyen mértékben teljesítik az úgynevezett „tiszta járművek” arányára vonatkozó előírásokat. Ez az uniós elvárásokhoz igazodva a fenntarthatóbb járművek beszerzését segítené elő.

A tervezet a közigazgatási bírságok kiszabásának elveit is módosíthatná: a bírság meghatározásakor új szempontként jelenne meg a jogsértéssel okozott hátrány mértéke. Ez differenciáltabb bírságolást tenne lehetővé, különösen súlyosabb mulasztások esetén.

Frissítés: az ÉKM közölte, hogy a közigazgatási bírságok differenciálásával kapcsolatos módosítási javaslatokat a személyszállítási törvény módosítása tartalmazza, a vasúti igazgatási szerv által alkalmazható ezen jogkövetkezmény vonatkozásában.

Az útdíjrendszerrel kapcsolatban szintén uniós jogharmonizáció történne. A módosítás átvenné az útdíjrendszerek átjárhatóságára vonatkozó előírásokat, ezzel segítve, hogy a járművek az EU-tagállamok között egységesebb díjfizetési rendszerben közlekedhessenek.

Címlapról ajánljuk

Szakértő: fegyveres bandák uralják Líbiát és osztozkodnak a mesés energiavagyonon – de mit csináljon Európa?

Moammer el-Kadhafi uralmának 2011-es megdöntése óta polgárháborúról polgárháborúra bukdácsol az észak-afrikai emirátus, a fel-fellángoló konfliktusokba pedig időnként Európa nagyhatalmai is beleállnak, pedig még az Egyesült Államok is tudja: nem jó itt „megégni”. Marsai Viktor, a Migrációkutató Intézet igazgatója beszélt a helyzetről az InfoRádióban, és arról is, mitől is függ, hogy indulnak-e onnan migránsok Európába vagy sem.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×