eur:
397.27
usd:
371.58
bux:
70378.92
2024. június 24. hétfő Iván
Shanghai.China-Feb.2021: facade of Tesla store at night. American electric car brand
Nyitókép: Robert Way/Getty Images

Rossz hír a Teslának, míg az új kínai rivális szenzációsan debütált

2020 óta először estek a Tesla elektromos autók eladásai és a hír azonnal megbosszulta magát a piacon: Elon Musk cégének részvényei 5%-ot veszítettek az értékükből. Közben a világ másik végén egy új játékos jelent meg az EV-placcon, a mobiltelefonjairól és okos kijelzőiről ismert Xiaomi.

Most jelentek meg a Tesla első negyedéves adatai és Elon Musk vezérigazgató valószínűleg a haját tépi. A jelentés szerint a most zárult időszakban a cég 8%-kal kevesebb elektromos autót adott el, mint tavaly ilyenkor.

2020. óta ez az első alkalom, hogy estek az eladások.

A Tesla gyorsan egy közleményt adott ki, amelyben egyrészt a kicsinosított új Model 3 kocsi debütjével, a vörös-tengeri szállítóhajókat ért húszi támadásokkal és a német szélsőséges csoport által felgyújtott berlini gigagyár bajaival magyarázta az adatot.

Gyorsan és rosszul reagált a piac

A befektetők nem késtek a válasszal és a bejelentés után már közel 6%-kal kevesebbet értek a cég papírjai – ami azt jelenti, hogy egy csapásra 35 milliárd dollárral csökkent a piaci értéke.

Musk cége a visszaeső forgalomra reagálva az elmúlt hónapokban már árengedményt adott a Model 3 és a Model Y terepjáró kocsikból. (Utóbbi még mindig a legnagyobb számban eladott EV Nagy-Britanniában – írta az autoexpress.co.uk brit portál).

A szerzők megjegyzik, hogy a Teslának nem segítettek az utóbbi hónapokban a kínos hírek, hogy gondok voltak az Autopilot (robotpilóta) önvezető szoftverrel, ami kétmillió kocsit érintett.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság szerint „nem rendeltetés-szerűen lehet használni a rendszert, „mert az nem biztosítja, hogy a vezető végig a kormányon tartsa a kezét és az úton a szemét”.

A portál szerint előfordulhat, hogy ismét felfelé mozdulnak el az eladások, ha igaz az, hogy a Model Y-ra is upgrade vár, aminek nyomán megnő a menettávja, elegánsabbá válik a tervezése és modernizálják a felszerelését is.

Hírek szerint a Tesla egy „belépőáras” kocsin is dolgozik, amely 25 ezer dollárba fog kerülni.

Van viszont egy ezzel szembehelyezkedő nézet:

a Tesla tönkremehet.

„A jelenlegi töredékét érheti a Tesla-papír”

Ezt Per Lekander fedezeti alap menedzser állítja, aki 2020. óta rendszeresen a vállalat ellen fogad.

A Tesla-papírokat szinte vallásosan shortoló Lekander szerint a cég részvényei akár 14 dolláros szintre is eshetnek.

Azt, hogy az elmúlt negyedévben már „csak” 386 ezer kocsit adott el a vállalat, Lekander, a Clean Energy Transition befektetési cég partnere „a vég kezdetének, a Tesla-lufi végének” nevezte, amely szerint a modern történelem legnagyobb lufija.

(A menedzser interjúja idején a Tesla-papírok még 234 dollárt értek, a negyedéves jelentés után már csak 166-t).

Lekander korábbi cégénél sikeresen jósolta meg 2018-tól a karbonárak emelkedését és most érdeke a Tesla-papírok hanyatlása, mert azzal nyerne.

Maga Musk tántoríthatja el a vevőket

Azt, hogy miért fordulnak el a vásárlók a Teslától, a Business Insider című lap Musk személyiségével magyarázta – pontosabban azt írta, hogy ez lehet az egyik ok.

Elemzők elmélkeztetnek a vezérigazgató (és a Twitter utódja, az X gazdájának) ellentmondásos politikai és személyes nézeteire – miközben nagy átrendeződés történik az elektromos autó ágazatban. (Musk egyaránt megnyilvánult az amerikai bevándorlás, a diverzitás- egyenlőség- és inkluzivitás politikát, valamint az ukrajnai háború és a transzjogok kérdésében).

A Caliber piackutató cég főnöke, Shahar Silbershatz szerint „nagyon valószínű”, hogy Musk miatt kevésbé attraktív a márka.

Emlékeztetett rá, hogy a 2021-es csúcshoz képest – amikor a megkérdezettek 70%-a mondta azt, hogy mérlegelné egy Tesla-termék megvásárlását, mostanra ez a vásárlási szándékmutató 31%-ra esett.

A válaszadók egy része más márkák és az újjáéledő hibrid kocsik felé kacsingat. A Business Insidernek pedig három Tesla-tulajdondos is azt mondta, hogy Musk viselkedése miatt „átértékelte a márkához való viszonyát”.

Mindeközben, a Középső Birodalomban...

... azaz Kínában egy új játékos jelent meg az EV-kocsik színpadán és azonnal magába bolondította a piacot.

Az eddig a mobiltelefonjairól ismert Xiaomi bemutatta a nagyon kedvezően beárazott személykocsiját, a SU7-es szedánt. A 30 ezer dolláros ár azt jelenti, hogy Kínában olcsóbban lehet hozzájutni, mint egy Model 3 Teslához.

A fogyasztók már az első napon 89 ezer kocsit jegyeztek elő, aminek nyomán a cég papírjainak értéke 16%-ot emelkedett.

Elemzők viszont figyelmeztetnek, hogy itt is egy lufi lehet, mert a vállalat minden egyes kocsival veszteséget – akár darabonkénti 10 ezer dolláros deficitet termel.

Az ok: miközben a kínai gyártók külföldön megpróbálnak a riválisok alá menni áraikkal, addig otthon is kegyetlen árverseny folyik. A Xiaomi két fő ellenfele például az Xpeng és a Huawei által támogatott Aito is nyomott áron adja termékeit.

A Xiaomi, amely a világon tavaly a legtöbb elektromos kocsit eladó, a szintén kínai (és egy magyarországi gyártóüzemet bejelentett) BYD mellett próbál helyet találni magának, azzal akarja leszerelni a kétkedőket, hogy jelezte, sok pénze van és akár 10 milliárd dollárt is hajlandó az EV-ágba ölni az elkövetkező 10 évben.

Musk Indiában is gyártana és exportálna Kelet-Európába

A Tesla közben csökkentette a gyártási órákat sanghaji üzemében, miközben már a Kínával rivális Indiával üzletelne. A Financial Times információi szerint 2-3 milliárd dollárt készül befektetni és felépíteni elő indiai gyárát.

Az indiai kormány ugyanis azt mondta: mérsékli a drágább, elektromos kocsik vámját, ha gyártóik elkötelezik magukat, hogy három éven belül Indiában fogják előállítani azokat.

Narendra Modi indiai miniszterelnök személyesen lobbizott Musknál tavalyi, amerikai útján, amire az üzletember azt mondta:

„a Tesla Indiában lesz, olyan hamar, ahogy az emberileg lehetséges”.

A Tesla egyik terve az, hogy Indiában gyártana egy olcsóbb „Model 2” néven emlegetett kocsit, amelyet Délkelet-Ázsiába, Délkelet-Európába, Afrikába és az Öböl-államokba exportálnának.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.24. hétfő, 18:00
Kiss J. László
a Budapesti Corvinus Egyetem tanár
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×