Max Verstappen nyerte meg a fordulatos 37. Forma–1-es Magyar Nagydíjat. Riválisainak szinte esélyük sem volt arra, hogy megnehezítsék a dolgát – még úgy sem, hogy a 42. körben egy hiba miatt meg is pördült. A Red Bull címvédője mögött a két Mercedes futott be, Lewis Hamilton lett a második, George Russell a harmadik.
A 24 éves vb-címvédő első mogyoródi győzelmével tovább növelte előnyét az összetettben. A holland pilóta pályafutása 28. futamgyőzelmét aratta, ezzel a háromszoros világbajnok brit Jackie Stewartot megelőzve immár egyedül áll az örökranglista nyolcadik helyén.
LAP 42/70
— Formula 1 (@F1) July 31, 2022
Verstappen spins and Leclerc gets back in front of his rival #HungarianGP #F1 pic.twitter.com/7mCfo1BGLy
A vb-pontversenyben második monacói Charles Leclerc (Ferrari) csapata rossz taktikájának is köszönhetően csak hatodik lett, így Verstappen előnye 80 pont az összetettben.
A verseny fordulatosságát mutatja a Forma–1 hivatalos Twitter-oldalán megjelent grafika is:
LAP CHART: It all got a bit squiggly! ??#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/WICqxsqXgf
— Formula 1 (@F1) July 31, 2022
Új nézőcsúcs született a Hungaroringen: 290 ezren voltak kinn a versenyhétvégén.
Ez volt a négyhetes szünet előtti utolsó futam. A szezon augusztus végén folytatódik a Belga Nagydíjjal.
Készültek a vizes aszfaltra
A futam borús időben, hideg aszfalton és nagy szélben kezdődött: utóbbival kapcsolatban a verseny előtt nyilatkozó csapatfőnökök mindegyike hangsúlyozta, az idei autóknak kifejezetten előnytelen, ha nincs szélcsend, így senki nem számított könnyű futamra.
Toto Wolff, a pole pozíciót a tavalyi Szaúdi Nagydíj óta először megszerző Mercedes csapatfőnöke elmondta, az idei évben eddig szenvedtek az edzéseken, így ezúttal nyomás nélkül versenyezhetnek majd. A startra telt ház előtt került sor.
A rajtot az élmezőny jelentős többsége jól kapta el, Carlos Sainz Jr. (Ferrari) az első kanyarban megtámadta Russellt, de nem tudta átvenni a vezetést. Harmadiknak Leclerc sorolt be, miközben a hetedik pozícióból startoló Hamilton az első kör végén már ötödik volt.
A negyedik helyért nagy csata indult Lando Norris (McLaren) és Hamilton között, miközben megérkezett rájuk Verstappen is, aki a 10. körre már hatodik volt úgy. Két körrel később Norrist mindkét világbajnok megelőzte.
A kerékcsere sem ment simán a Ferrarinak
Az élen Russell 2.3 másodperces előnyre tett szert Sainzcal szemben, ez azonban rohamosan csökkenni kezdett, amikor a brit versenyző Mercedesén "fogyni kezdtek" a lágy gumik. Russell a 17. körben a boxba hajtott kerékcserére, egy körrel később pedig Sainz is új gumikat kapott, de az ő cseréje lassúra sikerült a Ferrari stábjának. Közben Verstappen is a boxban járt, majd következett Hamilton, valamint a 22. körben Leclerc. Utóbbi a kerékcseréjét követően Russell mögé, de Sainz elé tért vissza a pályára, negyedikként pedig már Verstappen száguldott, megelőzve Hamiltont.
A 27. körre a szemmel láthatóan gyorsabb Leclerc ledolgozta hátrányát az élen haladó brittel szemben, majd egy körrel később előzéssel is megpróbálkozott, ezt azonban Russell még visszaverte. A 30. körben ugyanez volt a forgatókönyv, ekkor viszont a célegyenes végén az olasz istálló monacói pilótája nagyon rövidet fékezett, és elment brit riválisa mellett.
Verstappent a pördülés sem lassította le
Russell aztán Sainzcal szemben volt kénytelen védeni a második helyét, majd a 39. körben behívták a boxba újabb kerékcserére, ugyanekkor az élről kiállva Leclerc is friss abroncsokat kapott. Az időközben ugyancsak kerékcserén járt Verstappen mindkettejüket megelőzte, ugyanis a brit és a monacói is mögé tért vissza a pályára. A holland címvédő aztán hibázott az utolsó előtti kanyarban, megpördült, és Leclerc lehagyta, Russell pedig üldözni kezdte.
Az élen közben Sainz száguldott, őt négy másodperc lemaradással követte Hamilton. A brit sztár gyorsabb volt a spanyolnál, és várható volt, hogy támadni tudja majd, miközben Verstappen újfent utolérte és megelőzte Leclerc-t a harmadik helyért.
Megint rosszul ment a ferraris kerékcsere
A 47. körben Sainzot kerékcserére hívta a Ferrari, melynek szerelői ismét lassan dolgoztak, így a spanyol csak ötödiknek tért vissza a pályára. Az élre Hamilton került, mögötte a nála egyértelműen gyorsabb Verstappen száguldott, míg a harmadik helyért Russell harcolt Leclerc-rel. Az 52. körben Hamiltont hívták be a boxba kerékcserére, így Verstappen átvette a vezetést, aztán a kemény keverékű gumikkal nagyon szenvedő Leclerc autójára a Ferrari lágy abroncsokat rakott, de így a monacói visszacsúszott a mezőnyben.
Tizenöt körrel a leintés előtt Verstappen, Russell, Sainz volt a dobogós helyeken száguldók sorrendje, aztán Hamilton, Pérez és Leclerc következett. Hamilton a lágy gumikkal a mezőny leggyorsabbja volt, így esélye nyílt a második pozíció megszerzéséért küzdeni, miközben Verstappen sikerét semmi nem veszélyeztette.
Hamilton hamarosan megelőzte Sainzot, majd öt körrel a futam vége előtt feljött másodiknak, így a Mercedes istálló sorozatban másodszor ünnepelhetett kettős dobogót.
Heading into the summer break on a high! ??#HungarianGP @redbullracing pic.twitter.com/BJkxz0tUkf
— Formula 1 (@F1) July 31, 2022
A díjakat Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár, valamint Oláh Gyárfás, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke adta át a dobogósoknak.
Nyilatkozatok
(M4 Sport)
Verstappen: magam sem gondoltam, hogy első leszek, bár bíztam abban, hogy közel kerülök a dobogóhoz. Jó volt a stratégia, köszönet mindenkinek a csapatban. (Bővebben itt!)
Hamilton: egymás után két futamon, mindkét autóval a dobogón állunk, így elmenni a nyári szünetre, ez csodálatos, köszönöm a csapatnak. A hűvösebb idő szerinte kedvezett a Mercedesnek. A végén nem eredt el az eső, így elmaradt a csata Max Verstappennel.
Russell: a pole pozícióból indulva sokáig, 50 körig vezettem, a végén a közepes abroncsokon, mikor szemerkélt az eső, szenvedtem az abroncsok felmelegítésével és életben tartásával. A végén nem volt tempó az autóban, majd megvizsgáljuk, mit lehet másként csinálni.
Végeredmény
Magyar Nagydíj, Hungaroring (70 kör, 306,63 km)
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:39:35.912 óra
2. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 7.834 másodperc hátrány
3. George Russell (brit, Mercedes) 12.337 mp h.
4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 14.579 mp h.
5. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 15.688 mp h.
6. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 16.047 mp h.
7. Lando Norris (brit, McLaren) 1:08.300 perc h.
8. Fernando Alonso (spanyol, Alpine) 1 kör h.
9. Esteban Ocon (francia, Alpine) 1 kör h.
10. Sebastian Vettel (német, Aston Martin) 1 kör h.
11. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1 kör h.
12. Pierre Gasly (francia, Alpha Tauri) 1 kör h.
13. Csou Kuang-jü (kínai, Alfa Romeo) 1 kör h.
14. Mick Schumacher (német, Haas) 1 kör h.
15. Daniel Ricciardo (brit, McLaren) 1 kör h.
16. Kevin Magnussen (dán, Haas) 1 kör h.
17. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1 kör h.
18. Nicholas Latifi (kanadai, Williams) 1 kör h.
19. Cunoda Juki (japán, Alpha Tauri) 2 kör h.
kiesett:
Valtteri Bottas (finn, Alfa Romeo) műszaki hiba a 68. körben
leggyorsabb kör: 1:21.386 perc (Hamilton, 57. kör)
pole pozíció: Russell
A vb-pontversenyek állása
13 futam után (még 9 van hátra)
versenyzők:
1. Verstappen 258 pont
2. Leclerc 178
3. Pérez 173
4. Sainz Jr. 156
5. Russell 158
6. Hamilton 146
7. Norris 76
8. Ocon 58
9. Bottas 46
10. Alonso 41
11. Magnussen 22
12. Ricciardo 19
13. Gasly 16
14. Vettel 16
15. Schumacher 12
16. Cunoda 11
17. Csou 5
18. Stroll 4
19. Albon 3
20. Latifi 0
csapatok:
1. Red Bull 431 pont
2. Ferrari 334
3. Mercedes 304
4. Alpine 99
5. McLaren 95
6. Alfa Romeo 51
7. Haas 34
8. Alpha Tauri 27
9. Aston Martin 20
10. Williams 3