eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 18. szombat Alexandra, Erik

Ismerték az Air France-gép gyenge pontjait

Egyre több francia szakértő véli úgy, hogy az Air France Rio de Janeiróból Párizsba tartó gépének lezuhanását a repülőgép sebességének megállapításában kulcsszerepet játszó légnyomásmérő szondák okozhatták. A Les Echos gazdasági napilap értesülése szerint a légitársaság vezetői ismerték a berendezés gyenge pontjait, és egy 2007 szeptemberében történt incidens után úgy döntöttek, hogy a társaság minden gépén kicserélik azokat, de lezuhant repülő még a régi műszerekkel repült.

A harminc centiméter hosszúságú Pitot-csövek a gépen kívüli légnyomásváltozást mérik, és az adatokat a fedélzeti számítógéphez továbbítják, amely azok alapján állapítja meg az aktuális repülési sebességet, és annak függvényében módosítja a motorok teljesítményét.

Az elmúlt napokban összegyűjtött információk alapján úgy tűnik, a légi- és hadiipari eszközöket gyártó francia Thales cég által készített műszerek valójában eljegesedtek - egyebek mellett ez lehet a magyarázat arra, hogy az A330-as Airbus fedélzeti számítógépe az eltűnése előtti négy percben huszonnégy, "összefügéstelen sebességi adatokra" figyelmeztető üzenetet küldött az Air France műszaki ügyeletére.

Az eljegesedés azonnali következménye - az eddig megjelent feltételezések szerint - az lehetett, hogy az automatikus ellenőrzőrendszer felmondta a szolgálatot, és a repülő önműködően átváltott a kézi vezérlésre. Ez viszont azt jelentette, hogy a feltehetően rendkívül viharos időjárási körülmények között a pilótáknak kellett megállapítaniuk a gép sebességét. Ami az ügyben megszólaló szakemberek szerint "rendkívül nehéz feladat" lehetett, és azt feltételezik, hogy túl nagy sebességre kapcsoltak, vagy ellenkezőleg, a kormányozhatatlanságig lassították le a gépet.

A Les Echos gazdasági napilap hétfői számában mindenesetre arról ír, hogy a francia légitársaság vezetői ismerték a Pitot-csövek gyenge pontjait, olyannyira, hogy egy 2007-ben történt, különösebb következmények nélküli incidens után úgy döntöttek, azokat minden gépen új, megbízhatóbb modellekre cserélik. Az Air France az A320-as flottáján a cserét végrehajtotta, az A340-eseken és A330-asokon pedig a munkálatokat 2009 elejére tervezte, ám az eltűnt A330-as még a régi műszerrel szállt fel.

A francia és a brazil hatóságok időközben bejelentették, hogy a hétvégén összesen tizenhét holttestet és tucatnyi repülőgép darabot emeltek ki az óceánból. A jelenleg is zajló kutatásban összesen 14 felderítő repülőgép és 6 hajó vesz részt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Tényleg megvan a válasz az ősi piramisok titkára?

A Nílus egy mára teljesen eltűnt, ősi mellékága mentén épültek fel az ókori egyiptomi piramisok, köztük a híres gízai piramis, több mint négyezer éve - állapította meg a piramisok építésének rejtélyét kutató amerikai kutatócsoport.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
Itt az új magyar vásárlási őrület: egyre több helyről távozhatunk fizetés nélkül

Itt az új magyar vásárlási őrület: egyre több helyről távozhatunk fizetés nélkül

Erősen megoszlanak a vélemények a „buy now, pay later” (BNPL) jelenségről. Egyesek a vásárlói élményt forradalmasító üzleti lehetőséget, mások csak az áruhitel újrafestett változatát látják benne. Tény, hogy nálunk is sikerült mára megvetnie a lábát: fél év alatt ötszörösére ugrott azon online kereskedelmi helyek, webáruházak aránya Magyarországon, amelyek ezt az újfajta halasztott vagy részletfizetési lehetőséget kínálják. A finanszírozói oldalon már három magyar céget és két multit is találunk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×