INFORÁDIÓ
2022. június 28. kedd
Irén, Levente

weinhardt attila

portfolio

gázszállítás

oroszország

ukrajna

háború

gazprom

WLOCLAWEK, POLAND - FEBRUARY 19: A view of giant tubes part of one of the physical exit points and compressor gas station of the Yamal–Europe gas pipeline on February 19, 2022 in Wloclawek, Poland. The 4107 kilometer Yamal–Europe pipeline provides 40% of natural gas to Europe, connecting Russians Yamal Peninsula natural gas fields with Poland and Germany, through Belarus. (Photo by Omar Marques/Getty Images)

Szakértő: benne van a pakliban, hogy egyszer csak elfogy a gáz Európában

Infostart / InfoRádió - Sipos Ildikó

A keddi 30 százalékos növekedés után szerdán 58 százalék körüli szárnyalás alakult ki az áprilisi határidős gázárra a holland gáztőzsdén. Ez annak hatására történt, hogy kiderült: a Gazprom már csak a 20 százalékát foglalta le a Jamal-Európa gázvezetéken elérhető tranzitkapacitásnak, ami arra utal, hogy az Oroszország jelentősen visszafoghatja gázszállítását – mondta a Portfolio elemzője.

Bár több oka van az extrém mértékű ármozgásnak, mindegyik visszavezethető az orosz gázellátással kapcsolatos bizonytalanságra – mondta Weinhardt Attila, aki szerint a legfőbb tényező az lehet, hogy a Jamal-Európa elnevezésű, Fehéroroszországon, Lengyelországon és Németországon át vezető gázvezetéknél már csak az elérhető tranzitkapacitásoknak a 20 százalékát foglalta le a Gazprom.

Mindez abba az irányba mutat, hogy

az oroszok kezdik jelentősen visszafogni az európai gázszállítást, ami a későbbiekben teljesen le is állhat

– jegyezte meg a Portfolio elemzője.

A Jamal-Európa a második legfontosabb orosz gázszállítási csatorna, aminek évi 33 milliárd köbméteres a kapacitása. Összehasonlításképpen az Északi Áramlat-1 jelenleg üzemben lévő vezetékpárja évi 55 milliárd kapacitással bír, tehát előbbi is tekintélyesnek számít. A harmadik kifejezetten fontos útvonalon, az ukrán tranziton viszont a Gazprom azt jelezte, folytatja a gázszállítást. Tehát egyelőre úgy tűnik, hogy csak a második legfontabb vezeték további gázszállításával kapcsolatosan vannak komoly kérdőjelek – foglalta össze Weinhardt Attila.

A Portfolio munkatársa azt is hozzátette: hogy a gázáremelkedésben szintén fontos tényező, hogy a britek kitiltották az összes orosz felségjelzésű vagy feltehetően orosz hátterű hajót – de az Európai Unió is készülhet hasonlókra –, így a cseppfolyós földgázt szállító, úgynevezett LNG-tankerek közül négy már vissza is fordult, illetve megváltoztatta az útirányát, miután nem tudnak kikötni. Vagyis ezáltal az orosz LNG-export technikailag ellehetetlenül.

Weinhardt Attila szerint

„sajnos abszolúte benne van a pakliban”, hogy egyszer csak elfogy a gáz Európában,

hiszen az elmúlt napok során számos olyan fejleményre kerül már sor, amit korábban elképzelhetetlennek tartottunk. Oroszország és az Európai Unió között kölcsönös függőség van a gáz- és olajfelhasználás terén is, Európa sérülékenysége azonban kifejezetten jelentős ezeken a területeken, hiszen az uniós gázfelhasználás nagyjából 40 százalékát orosz források teszik ki – mondta az elemző, arra is emlékeztetve, hogy bár jelentős lenne az igény a gázpiacon, hónapok óta csak a kötelező minimumot teljesítik az oroszok, és az extrém magas gázárak mellett sem jelentkeznek többletkínálattal a piacokon, és a napi, heti és havi kapacitásaukcióktól rendre távol marad a Gazprom.

Nyitókép: Omar Marques/Getty Images

Kapcsolódó hang

Szakértő: benne van a pakliban, hogy egyszer csak elfogy a gáz Európában
 
A címlapról ajánljuk

×
×

Iratkozzon fel hírlevelünkre

és nem marad le az Infostart legfontosabb híreiről.
FELIRATKOZOM
×
INFOSTART
 
INFORÁDIÓ
PARTNEREINK
Sixt    iCom
infostart
AZ INFORÁDIÓ HÍRPORTÁLJA 
 
 

Médiaszolgáltatási tevékenységét a Médiatanács a Médiatanács Támogatási Program keretében támogatja.

NMHH
Az Év Honlapja 2018