eur:
411.2
usd:
392.55
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Járművek haladnak az M7-es autópályán a pálya és a 710. számú főút újonnan átadott csomópontjánál Balatonfőkajárnál 2019. november 29-én. Új autópálya-csomópont első ütemét adták át Balatonfőkajár közelében, amely az M7-es és a tó  közti közlekedést gyorsabbá és biztonságosabbá teszi. A 7,3 milliárd forintos beruházás eredményeként Balatonfűzfőt, Balatonakarattyát és Balatonkenesét elkerülő, kétszer egysávos út épült 2,4 kilométer hosszan, valamint körforgalmi és külön szintű csomópont.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Három bökkenő is lehet az új benzinnel

A szakértő szerint a január 1-jével megérkezett E10-es benzin emelkedett alkoholtartalma például kocsonyásíthatja az üzemanyagot, és tömítéseket támadhat meg a kocsiban. Több megoldás közül is lehet azonban választani.

A benzinben mostantól a korábbi 5 százalék helyett (E5) 10 százaléknyi etil-alkohol lesz, ezt jelenti az E10 jelölés. Ez környezetbarát intézkedés, vele pedig a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya emelkedik az üzemanyagokban. Így csatlakozik Magyarország is az E10 üzemanyagokat használó államok közösségébe.

A töltőállomások jelentős részénél a decemberben kiszállított üzemanyagok összetétele már megfelelt a január 1-jétől életbe lépett előírásoknak - tudta meg az InfoRádió Szécsényi Gábortól, Az Autó című lap főszerkesztőjétől, aki viszont figyelmeztetett arra is:

számos régebbi autótípusnál gondot jelenthet az átállás,

ezért tankolás előtt célszerű megnézni az előírásokat. Itt pedig olvasható egy lista arról, melyik autót hogyan érintheti az átállás.

"Nem csak a bio volta miatt okozhat problémát. Mivel ez az összetevő alkohol, lehetnek káros hatásai - az etil-alkoholnak három is:

  1. vizet köt meg a levegőből, ami hosszabb távon az üzemanyagrendszer korróziójához vezethet
  2. agresszív: az erre nem felkészített rendszerekben megtámadhatja a tömítéseket, a gumi és műanyag alkatrészeket
  3. egy járulékos hatás, ami a polimerizációra való hajlamával függ össze, hiszen az alkoholtartalom miatt hajlamosabbá válhat a benzin a kocsonyásodásra"

- sorolta a szakértő.

Aki tehát télire leteszi a veterán autóját vagy a motorját, készülhet arra, hogy tavasszal a benzin helyett valamilyen zselészerű anyag lesz a tankjában.

Akiknek biztosan nem kell tartaniuk semmitől, azok a 2004-2005 után gyártott autók tulajdonosai,

a vízmegkötésből adódó rozsdásodás, illetve a tömítések károsodása az ő járgányukat már nem veszélyezteti, ennek ellenére a márkakereskedés bővebb felvilágosítást tud adni, ki mire számítson. A kocsonyásodástól viszont - Szécsényi Gábor leszögezi - csak azoknak kell tartani, akik hónapokig hozzá sem nyúlnak az autójukhoz, az ő számukra a bármelyik áruházban kapható adalékanyagok jelenthetnek megoldást, illetve

a drágább literárú üzemanyag tankolása.

Hogy miért? "A drágább, prémium, nem 95-ös benzinek egyelőre E5-ösök maradnak, hosszú ideig" - mutatott rá a szakíró.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×