eur:
391.07
usd:
366.54
bux:
68142.02
2024. május 1. szerda Fülöp, Jakab

Drágábban utazunk, mint a rómaiak

A drasztikusan megemelt jegyárak miatt várhatóan egyre többen döntenek az autós közlekedés mellett a fővárosi tömegközlekedési eszközök helyett - mondta Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője az InfoRádiónak miután a BKV bejelentette, hogy 2009-től 290 forint lesz egy vonaljegy.

Jövő év január elsejétől 20 forinttal 290 forintra drágul a BKV vonaljegy. Megjelenik ugyanakkor egy új konstrukció, a kizárólag metrókon felhasználható egyórás átszállójegy, amely 460 forintba fog kerülni.

Jövőre már 9 000 forintot hagynak majd a BKV-pénztárakban azok, akik havi bérletet vásárolnak. Ezzel a dolgozói bérlettel Budapest közigazgatási határán belül lehet majd a MÁV- és a Volán-járatokon is utazni. A tanulóknak, a nyugdíjasoknak és a kismamáknak 3 550 forintba fog kerülni a havi bérlet. Megszűnik a drágább éjszakai jegy, tehát ismét ugyanazzal a jeggyel lehet majd utazni az éjszakai járatokon, amellyel nappal.

Mindez azért, mert a BKV 7,9 százalékban határozta meg az idei átlagos áremelkedést - mondta az InfoRádiónak Kiricsi Karola. Mint mondta, ez még mindig nem sok, a cégnek így is meg kell szorítania a nadrágszíját. Arra is emlékeztetett, hogy 2007-ben ugyanez a szám 13 százalék volt.

- A jelenlegi áremelést követően a BKV jegyárai már meg is haladják egyes nyugat-európai városok tömegközlekedési tarifáit - kommentálta az InfoRádiónak a BKV bejelentését Vitézy Dávid.

Míg Rómában például egy átszállásra is feljogosító egyórás vonaljegy egy euró, azaz körülbelül 260 forint, addig Budapesten egy átszállásra nem jogosító vonaljegy ennél harminc forinttal többe fog kerülni - nehezményezte a döntést a szóvívő, hozzátéve, hogy a két város között nagy különbség van, ha a városlakók átlagfizetését vagy a tömegközlekedés színvonalát hasonlítjuk össze.

Kiricsi Karola, a BKV szóvivője szerint a hasonlat sántít, mivel nem csak az árakat, hanem a szolgáltatás színvonalát is össze kellene hasonlítani - például a megállók és a járatok sűrűségét. Szerinte a jegyár alapján való összehasonlítás nem tükrözi a valóságot.

Vitézy Dávid meglátása szerint a főváros nem ösztönzi arra az autósokat, hogy inkább a tömegközlekedést válasszák. Miközben a BKV jegy- és bérletárai folyamatosan emelkednek, a parkolási díjak változatlanok, így a vonaljegy ára ma már meghaladja a parkolási óradíjét - fűzte hozzá. Szerinte a főváros hibás intézkedéseinek "köszönhetően" kettő vagy több személy számára már olcsóbb autóval bejönni az agglomerációból.

A fővárosi kabinet egyébként kedden tárgyalt arról, hogy a jövőben a BKV-jegy árához kötnék a budapesti parkolási óradíjakat. A javaslat szerint a legdrágább területeken, így a Vár és a Belváros egy részein két vonaljegy ára lenne a parkolási díj legmagasabb összege. A legolcsóbb díjfizetési övezetben a BKV-jegy árának negyedét kellene fizetni a parkolásért.

Vitézy Dávid úgy látja, hogy a P+R parkolók jó megoldást jelentettek volna a tömegközlekedés ösztönzésére. A főképp külvárosokban lévő őrzött és javarészt ingyenes P+R parkolókban jelenleg mindössze négyezer férőhely van.

A jegyáremelések helyett a főváros a P+R férőhelyeket is bővíthette volna, a módszer ugyanis az európai nagyvárosok többségében bevált. Ehelyett azonban a bővítésre alkalmas területeket nem használták ki, ezek helyén bevásárlóközpontok, barkácsáruházak épültek - kifogásolta Vitézy Dávid.

Némileg ellentmond szavainak, hogy a III. kerületben csaknem ezer, míg Zuglóban, a földalatti végállomásánál egy több mint négyszáz férőhelyes P+R parkolót építenek a közeljövőben. A készülő négyes metró Etele téri végállomásán pedig több mint háromezer jármű fogadására kész P+R parkoló létesül - jelentette a Független Hírügynökség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×