eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Újabb koalíciós vita Németországban: sanyarú sors vár az emblematikus autópályákra

Németországban szabad a száguldás az autópályákon, erre büszkék is a németek, de ez máér nem tart sokáig. Nem a sebességhatárt vezetik be, hanem a felújításra szánt összeget csökkentené a közlekedési miniszter, ami a szakma szerint sebességkorlátozást és kátyúkat hoz majd.

Az elmúlt hónapokban aligha telt el hét anélkül, hogy ne robbant volna ki újabb koalíciós vita a német kormánypártok között. Mindez jelentősen rányomta bélyegét a három párt teljesítményére a június 9-i európai parlamenti választásokon. Az ellentétek, illetve a viták kiéleződtek annak kapcsán is, hogy immár élesben folyik a 2025-ös költségvetés véglegesnek szánt tervezetének kidolgozása. A főszereplő a szabad demokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner, aki drákói megtakarításokat sürget.

Ezúttal a németországi autópályák fejlesztésének jövője a tét. Lindner ezen a téren is szigorú spórolást követelt, és párttársa, Volker Wissing közlekedési miniszter szót is fogadott a pártelnök pénzügyminiszternek. Ennek megfelelően sajtóértesülések szerint

jelentősen kurtítanák az autópályák fejlesztésére szánt beruházásokat.

A Die Zeit arról számolt be, hogy Wissing az eredetileg előirányzott 6,29 milliárd eurós fejlesztési előirányzat helyett 4,99 milliárd euróra kívánja csökkenteni az állami tulajdonban lévő autópálya-építő társaság korábban tervezett beruházásait. Mindez azonban nem elég, a miniszter "előrelátó" terve szerint 2026-ra és 2027-re további egy-egy milliárd eurós megtakarítást tervez, 2028-ra pedig 378 millió eurót kellene megtakarítani. A tervezett megtakarítások következtében az autópályák fejlesztéséért felelős cég jóval kevesebb pénzhez jut, mint amennyire saját számításai szerint szüksége lenne.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint mindez azt jelenti, hogy az elkövetkező négy évben összesen 9,7 milliárd euró hiányozna a távolsági közlekedést szolgáló utak karbantartására, illetve általános üzemeltetésére, valamint új utak építésére. Ebből az összegből 4,8 milliárd az az autópályákat sújtaná.

A minisztérium szigorú megtakarítási tervei az autópályák mellett a közlekedés más ágait is érintenék, így a vasúti pályák kiépítését, illetve karbantását is.

A Német Építőpari Szövetség élesen bírálta a tervezett megtakarításokat. Immár hagyomány, hogy Németország az utak és a hidak rovására hajt végre olyan megtakarításokat, amelyek végül tönkremenésükig vezetnek – hangsúlyozta a szövetség a Frankfurter Allgemeine Zeitunghoz eljuttatott állásfoglalásában. A szövetség rámutatott arra is, hogy a tervezett költségvetési megtakarítások további sebességkorlátozásokat, autópálya-lezárásokat és kátyúkat eredményeznek.

Értesülések szerint a kormány július 3-i ülésén kívánja elfogadni a jövő évi költségvetés tervezetét.

Több, a szociáldemokraták továbbá a Zöldek Pártja által vezetett minisztérium ugyanakkor elutasítja a pénzügyminiszter szigorú megtakarítási előirányzatait.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×