eur:
396.84
usd:
355.48
bux:
74510.83
2024. szeptember 28. szombat Vencel
Nyitókép: Pixabay

Újabb koalíciós vita Németországban: sanyarú sors vár az emblematikus autópályákra

Németországban szabad a száguldás az autópályákon, erre büszkék is a németek, de ez máér nem tart sokáig. Nem a sebességhatárt vezetik be, hanem a felújításra szánt összeget csökkentené a közlekedési miniszter, ami a szakma szerint sebességkorlátozást és kátyúkat hoz majd.

Az elmúlt hónapokban aligha telt el hét anélkül, hogy ne robbant volna ki újabb koalíciós vita a német kormánypártok között. Mindez jelentősen rányomta bélyegét a három párt teljesítményére a június 9-i európai parlamenti választásokon. Az ellentétek, illetve a viták kiéleződtek annak kapcsán is, hogy immár élesben folyik a 2025-ös költségvetés véglegesnek szánt tervezetének kidolgozása. A főszereplő a szabad demokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner, aki drákói megtakarításokat sürget.

Ezúttal a németországi autópályák fejlesztésének jövője a tét. Lindner ezen a téren is szigorú spórolást követelt, és párttársa, Volker Wissing közlekedési miniszter szót is fogadott a pártelnök pénzügyminiszternek. Ennek megfelelően sajtóértesülések szerint

jelentősen kurtítanák az autópályák fejlesztésére szánt beruházásokat.

A Die Zeit arról számolt be, hogy Wissing az eredetileg előirányzott 6,29 milliárd eurós fejlesztési előirányzat helyett 4,99 milliárd euróra kívánja csökkenteni az állami tulajdonban lévő autópálya-építő társaság korábban tervezett beruházásait. Mindez azonban nem elég, a miniszter "előrelátó" terve szerint 2026-ra és 2027-re további egy-egy milliárd eurós megtakarítást tervez, 2028-ra pedig 378 millió eurót kellene megtakarítani. A tervezett megtakarítások következtében az autópályák fejlesztéséért felelős cég jóval kevesebb pénzhez jut, mint amennyire saját számításai szerint szüksége lenne.

A Frankfurter Allgemeine Zeitung szerint mindez azt jelenti, hogy az elkövetkező négy évben összesen 9,7 milliárd euró hiányozna a távolsági közlekedést szolgáló utak karbantartására, illetve általános üzemeltetésére, valamint új utak építésére. Ebből az összegből 4,8 milliárd az az autópályákat sújtaná.

A minisztérium szigorú megtakarítási tervei az autópályák mellett a közlekedés más ágait is érintenék, így a vasúti pályák kiépítését, illetve karbantását is.

A Német Építőpari Szövetség élesen bírálta a tervezett megtakarításokat. Immár hagyomány, hogy Németország az utak és a hidak rovására hajt végre olyan megtakarításokat, amelyek végül tönkremenésükig vezetnek – hangsúlyozta a szövetség a Frankfurter Allgemeine Zeitunghoz eljuttatott állásfoglalásában. A szövetség rámutatott arra is, hogy a tervezett költségvetési megtakarítások további sebességkorlátozásokat, autópálya-lezárásokat és kátyúkat eredményeznek.

Értesülések szerint a kormány július 3-i ülésén kívánja elfogadni a jövő évi költségvetés tervezetét.

Több, a szociáldemokraták továbbá a Zöldek Pártja által vezetett minisztérium ugyanakkor elutasítja a pénzügyminiszter szigorú megtakarítási előirányzatait.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.30. hétfő, 18:00
Kövér László
az Országgyűlés elnöke
Hajszálon múlhat az amerikai elnökválasztás eredménye, és ez a tőzsdéknek nagyon rossz hír

Hajszálon múlhat az amerikai elnökválasztás eredménye, és ez a tőzsdéknek nagyon rossz hír

Már a 2020-as amerikai elnökválasztás is megmutatta, hogy viszonylag nagy országos szavazatkülönbség esetén is tud nagyon szoros eredmény kialakulni az elektori rendszerben döntő egyes csatatérállamokban. Ha most az 51 amerikai állam egyedi elnökválasztási esélyeit megvizsgáljuk, azt láthatjuk, hogy olyan extrémen szoros versenyfutás is jöhet, ahol Pennsylvania állam egymaga dönti el a végeredményt. Egy kiélezett helyzetben pedig nagy kérdés lehet, hogy lesz-e kvázi azonnali végeredmény, vagy hetekig-hónapokig tartó bizonytalanság veszi kezdetét. Hasonló témákkal is foglalkozunk a november 6-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Jelentkezés és regisztráció itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×