eur:
415.5
usd:
403.41
bux:
79775.14
2025. január 3. péntek Benjámin, Genovéva
Nyitókép: Pixabay

Az aszály miatt nem juthat el Magyarországra a mentesítő gázolaj

Ázsiából kap Európa nagyobb mennyiséget, de az itthoni hiányon a Rajna és a Duna apálya miatt aligha segít.

Európában az év ezen szakaszában jellemzően a tárolókat töltik fel dízellel, hogy télen legyen elegendő gázolaj, de idén nyáron az ellátással is gondok vannak. Ázsiából egy hajóflotta indult el, hogy dízelt szállítson a kontinensre, viszont a finomítók leállásától szenvedő Magyarországra már nem biztos, hogy jut a szállítmányból az aszály miatt – írja a napi.hu.

Amellett hogy Moszkva csökkentette a földgázszállítást, valamint az olajexportot, utóbbi esetében az is problémát jelent, hogy Európa olajfinomítói közül több teljesen leállt. A felsorolásban szerepel a Magyarországot ellátó három üzem, az OMV schwechati, a Mol pozsonyi és százhalombattai finomítója is. De Németországban is jelezte az OMV, hogy nem bír lépést tartani a dízeligénnyel a helyi olajfinomítója.

Most ez a hiány némileg csillapodhat: a Vortexa hajózási portál adatai szerint augusztusban eddig öt hajó közel 3 millió hordó gázolajat szállít Ázsiából Európába. Az exportőr országok is jól járnak, a gázolaj növekvő áramlása Európa felé az Amszterdam, Rotterdam és Antwerpen (ARA) csomópont Ázsiához képest magasabb árai által okozott piaci zavarok következménye. A kínai gazdaság pangása és az indiai szezonális kereslet lanyhulása szintén hozzájárult az ázsiai túlkínálathoz.

Viszont hiába kellett már az OMV schwechati leállása, valamint a Mol Nyrt. finomítóinak karbantartása és kiesése miatt Magyarországon is feloldani dízelkészleteket az állami stratégiai tartalékból, jó eséllyel a holland, belga és német kikötőkbe tartó dízelszállítmányokból nem sok, vagy inkább semmi nem jut el majd Magyarországra.

Európa történelmi aszállyal küzd, amely a Rajna vízszintjének csökkenését okozza. A vízi út, amely az ARA központban lévő olajtartályokat köti össze az európai belföldi fogyasztókkal, jelenleg a legtöbb uszály számára járhatatlan, ami olyan ellátási szűk keresztmetszetet okoz, amely a tél előtt feltöltendő készletek csökkenését idézheti elő.

Igazán a folyami hajózás révén lehetne nagy mennyiségű olajat szállítani Magyarország felé ebből az irányból, de a Rajna mellett a Duna vízszintje is csökken. Egyre kisebb merülésű hajók tudnak csak a folyón közlekedni, ami nehezíti az olajszállítást is.

Címlapról ajánljuk
Új stratégiák, nagyobb támogatás, szigorúbb ellenőrzés – így alakulhat a magyar sport 2025-ös éve

Új stratégiák, nagyobb támogatás, szigorúbb ellenőrzés – így alakulhat a magyar sport 2025-ös éve

A magyar sport gondokkal küzd a sportszakemberek számát és felkészültségét illetően, illetve komoly változtatások szükségesek a sportegészségügy és a sporttudomány területén is – mondta az InfoRádióban a sportért felelős államtitkár. Schmidt Ádám szerint már most meg lehet mondani 80 százalékos pontossággal, hogy mely magyar sportolóknak lehet éremszerzési esélyük a Los Angeles-i olimpián, ezért minden lehetséges támogatást meg kell adni az érintetteknek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.06. hétfő, 18:00
Csaba László
közgazdász, egyetemi tanár
Hanyatlik a forint! Már 416 az euró

Hanyatlik a forint! Már 416 az euró

A csütörtöki határozott forintgyengülést pénteken is hasonló mozgás követte, így az euró jegyzése 415 fölé, a dolláré 404 fölé lépett a bankközi piacon. A fő ok az lehet, hogy új kétéves csúcsra ugrott a dollár az euróval szemben azután, hogy Donald Trump megválasztott amerikai elnök az újévi üzenetében is megerősítette a vámkivetési terveit, a dollár erősödése pedig rendszerint a feltörekvő piaci devizák gyengülését hozza. Ahogy az lenni szokott, a forint ilyenkor alulteljesítő, és a régiós devizákhoz képest is gyengült.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. január 3. 19:59
×
×
×
×