eur:
392.87
usd:
366.34
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin
Rendkívül alacsony a Rajna vízállása a németországi Speyernél 2018. október 24-én.
Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

Az egyik legjelentősebb kereskedelmi út eshet ki Európa vérkeringéséből

Már most óriási károkat okoz a Rajna lassú, de biztos kiszáradása.

Európa legfontosabb folyami hajózási útvonalának megszűnése nemcsak a Rajna-Majna-Duna csatorna jelentőségének csökkenését jelenti, de

a német gazdaság meggyengüléséhez is vezethet

– írta a Bloomberg cikke alapján az Origo.

A lap arra is felhívja a figyelmet, hogy a probléma sokakat érint, hiszen, ha megszűnik az olcsó vízi áruszállítás lehetősége, az az egyes árucikkek drágulását is jelenti.

A portál emlékeztet, hogy tavaly ősszel Németországban egyes helyeken például száraz lábbal lehetett begyalogolni a Rajna medrének homokpadjaira.

A 2003-as 81 centiméter után Kölnnél újra rekord alacsony, alig 77 centiméteres vízmélységet mértek.

A vízállás miatt felszínre került rengeteg második világháborús bomba is. Az eredetileg hidak megsemmisítésére tervezett töltetek azért is veszélyesek, mert a vízszint csökkenésével a hajók könnyebben ütközhetnek beléjük.

Megcsappant a gleccservíz mennyisége

A Rajna Európa legfontosabb kereskedelmi útvonala, amely Németországon keresztül Svájcot összeköti Rotterdammal, a kontinens legfontosabb kereskedelmi kikötőjével – emelte ki a Bloomberg. Ha a folyó kiszáradása nem áll meg, olcsó szállítási útvonal marad ki a vérkeringésből.

A folyamot elsősorban a gleccserek vize táplálja. Az ezekből érkező víz mennyisége 28 százalékot csökkent 1973 és 2010 között, egy müncheni gleccserszakértő szerint a csökkenés mértéke mostanra elérte a 35 százalékot. A problémához hozzájárul a klímaváltozás okozta felmelegedés, a hosszabb, gyakoribb száraz, csapadék nélküli időszakok is.

Michael Kunz, a Karlsruhei Műszaki Egyetem Katasztrófakezelési Központjának igazgatója szerint a szárazságnak két számjegyű, milliárdokban kifejezhető károk köszönhetők. Ha pedig a Rajna vízszintje tartósan alacsony marad, az érintett vállalatok a teherhajókra kevesebb árut pakolhatnak, hogy a merülés kisebb legyen, és

a folyón évente közlekedő rengeteg termék és nyersanyag egy részét közúton vagy vasúton kell szállítani.

Ez plusz költséget ró a cégekre és a fogyasztókra is. A német szövetségi hidrológiai intézet adatai szerint Rotterdamból Bázelig szállítani az árut vízi úton 40 százalékkal olcsóbb, mint vonaton. Az adatok szerint, 2017-ben 186 millió tonna áru mozgott vízen Bázel és a német-holland határterületek között, ami a kontinens teljes folyami áruforgalmának fele. Ennek egy része biztosan teherautóra vagy vonatra kerülne az apadás folytatásával, az alacsony vízszint állandósulásával.

Azok a német és svájci háztartások, amelyek Rajnán szállított fűtőolajat használnak, a drágulást máris érezhették. Hamburgban 100 liter olaj 76, Stuttgartban pedig 100 euróhoz közeli áron szerezhető be, egyértelműen az áruszállítás költségeinek növekedése miatt.

A nagyvállalatok közül

az autógyártóknak, a számos iparágban tevékenykedő óriásnak, a ThyssenKruppnak, és több más gazdasági szereplőnek is át kell gondolnia szállítmányozását,

ha újra vagy esetleg véglegesen kiesik a mintegy 1300 kilométeres szállítási útvonal. De az energetikai cégeknek is problémát okozhat a vízszint apadása. A német szénerőműveket ugyanis vízen látják el az energiahordozóval.

Az első nagy vesztese a Rajna száradásának a BASF. A világ vezető vegyipari óriásának Ludwigshafenben működik fontos gyára. A cég közlése szerint 285 millió dollárba (80 milliárd forint) került, hogy alternatív útvonalakat kellett keresniük a Rajnára vonatkozó hajózási korlátozások miatt. A cég vezérigazgatója, Martin Brudermueller egy interjúban új beruházásokat sürgetett a folyóra, duzzasztókat és más létesítményeket, hogy újra hajózható legyen a folyam, vagy annak legalább egy-egy szakasza. A cég vezetője elmondta: nehéz számukra megfelelő új útvonalakat találni, mivel olyan területen át kell megoldaniuk a szállítást, amely UNESCO világörökségi védelmet élvez.

Címlapról ajánljuk
Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Egy mandátumot szerezhet az EP-választáson a Magyar Szövetség

Ha áprilisban tartották volna az európai parlamenti választást Szlovákiában, akkor azt az ellenzéki Progresszív Szlovákia nyerte volna a szavazatok 27 százalékával. A hármas kormánykoalíció két pártja, a Smer és a Hlas 15, ill. 14 százalékot ért volna el – derült ki a legfrissebb közvéleménykutatás eredményeiből. A felmérés szerint a Magyar Szövetségnek is sikerülne egy képviselőt kijuttatnia Brüsszelbe.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×