Az elmúlt két hónapban számos olyan hír látott napvilágot, melyek a globális autóipart sújtó problémákat taglalták. Az értékesítés évtizedes negatív csúcsokat döntött, a gyárak visszafogták a termelést, majd elkezdődtek a tömeges elbocsátások. Hazánkban százezer család megélhetése függ a szektor teljesítményétől.
A Magyar Lízingszövetségnek, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének egyöntetű véleménye, hogy az iparág megpróbáltatásai akár másfél évig is eltarthatnak, ezért kulcsfontosságú olyan intézkedések meghozatala, amelyek minél kevesebb ember megélhetését veszélyeztetik. A válság hatásainak tompítása érdekében összefogást szorgalmaz az autósszakma.
Az importőrök, a kereskedők és a finanszírozók közös mederbe próbálják terelni az érdekeiket úgy, hogy az iparág működése fenntartható szinten maradjon. Az MKB-Euroleasing a fogyasztóvédőkkel közös programot indít, melynek keretében hadat üzennek a veszélyes konstrukcióknak és hasznos tanácsokkal látják el a finanszírozási problémáktól szenvedő ügyfeleket.
Hány kereskedő húzhatja le a rolót?
Sokakban felmerül a kérdés, vajon hány kereskedő húzza le a rolót az előttünk álló kritikus időszakban. Nagy valószínűséggel konszolidálódik a piac, és lesznek, akik nem tudják majd átvészelni a 2009-es évet. Gyakori jelenség lehet majd a tulajdonosváltás, a tőkeerős cégek felvásárolják a csőd-közeli állapotba került kereskedések többségét.
Az importőrök érdeke a minél magasabb volumenű értékesítés lenne, a kereskedőket a piaci egyensúly fenntartása érdekében mégis a készletek optimalizálására ösztönzik. A raktáron maradt készletek kiárusításával elkerülhetőek a további veszteségek, a befolyt vételárat pedig úgy kell forgatni, hogy egyetlen szalon se tartson három hónapnál magasabb készletet.
A forgási sebesség helyes megválasztása döntőnek bizonyulhat 2009-ben, különben egy csődhullám esetén olyan mennyiségű autó árasztaná el a piacot, ami az árak drasztikus csökkenéséhez vezetne. Az átgondolt készletgazdálkodás mellett 6 hónapra felfüggesztették a nagyobb lélegzetvételű fejlesztéseket és a szalonokhoz kapcsolódó beruházásokat is.
Az idei évben a becsült decemberi eladásokkal együtt 170 ezer darab új autó talált gazdára, a piaci előrejelzéseket többször módosítva jelenleg 140 ezer új eladást prognosztizálnak 2009-re.