eur:
401.3
usd:
366.98
bux:
74264.68
2024. október 12. szombat Miksa

Tudja, melyek a repülők legbiztonságosabb ülései?

A folyosó és a vészkijáratok közelében ülőknek van a legnagyobb esélyük a menekülésre egy repülőgép-katasztrófa esetén. Jóval nagyobb veszélyben vannak, akik az ajtóktól négy-ötsornyi távolságra kaptak helyet - állapították meg brit kutatók.

Katasztrófák vizsgálata és túlélők elbeszélései alapján a Greenwichi Egyetem munkatársai megállapították: egy égő repülőgépből azoknak az utasoknak van a legnagyobb esélyük megmenekülni, akik a folyosók vagy a vészkijáratok közelében ülnek.

A legnagyobb biztonságban azok érezhetik magukat, akik a vészkijáratok melletti, valamint az az előtti, illetve mögötti sorokban ülnek, a távolabb helyet kapók esélyei jelentősen rosszabbak. Az ajtóktól hat vagy több sorral odább ülők pedig valószínűbb, hogy meghalnak, mint, hogy megmenekülnek. Ugyancsak nagyobb a túlélés esélye, ha a gép elejében foglal helyet az utas.

A brit Civil Légi Közlekedési Hatóság azért rendelte meg a kutatást, mert egyre több légitársaság kér plusz díjat azoktól az utasoktól, akik a vészkijáratok mellé szeretnének ülni, ahol a lábtér is nagyobb. Akkor is többet kell fizetni, ha valaki maga választja ki, pontosan melyik ülésre telepedne.

Fals eredmények

A kutatás során a szakértők 105 katasztrófát vizsgáltak, az egyik az 1985-ös manchesteri baleset volt, amelyben 55 utas halt meg, amikor a British Airtours Boeing 737-ese kigyulladt. A legtöbb áldozat messze ült a használható vészkijáratoktól: az ajtók közül többet azért nem lehetett kinyitni, mert a gép felrobbanó motorjának darabjai átlyukasztották a tankot a szárnyban, a tűz pedig elborította a repülő oldalát.

A nemzetközi előírások szerint minden gépen kiürítési gyakorlatot kell tartani: veszély esetén az utasoknak 90 másodpercen belül ki kell jutniuk a járműből még akkor is, ha a vészkijáratok felét nem lehet használni. A Greenwichi Egyetem munkatársai rámutattak: a tesztek során eddig nem vették figyelembe, hogy az emberek másképp viselkednek, ha az életüket féltik.

A valódi katasztrófák elemzése során kiderült, hogy az utasok csak barátaiknak, rokonaiknak segítettek menekülni, az együtt utazó kollégák azonban már nem törődtek egymással, az életösztön hajtotta őket az ajtók felé. A szakértők megjegyezték: általában hiábavaló, hogy az utaskísérők megpróbálják távolabbi, ám kevésbé zsúfolt kijáratok felé terelni a rettegő embereket, azok a legközelebbi kiutat keresik.

Élet vagy halál

"A kutatás megmutatta: élethalál kérdés, hogyan választjuk ki, hová üljünk a repülőn. A túlélési esélynek nem szabadna azon múlnia, hogy melyik utasnak van pénze arra, hogy a vészkijárat mellé foglaljon helyet" - mondta Robert Gifford, a közlekedésbiztonsági tanács elnöke.

Gifford szerint meg kellene fontolni, hogy ezeket az üléseket a többgyerekes családok vagy az idős emberek üljenek, ez azonban kérdéseket vethet fel, hiszen az ott helyet foglalóknak vállalniuk kell: vészhelyzet esetén segítenek a kijárat kinyitásában.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba fontos részleteket árult el Kós Hubert és Milák Kristóf vb-szereplésével kapcsolatban

Sós Csaba fontos részleteket árult el Kós Hubert és Milák Kristóf vb-szereplésével kapcsolatban

20-25 fős magyar csapat indulhat a decemberi, budapesti rövid pályás úszó-világbajnokságon – mondta az InfoRádióban a válogatott szövetségi kapitánya. Sós Csaba azt is elárulta, hogy az olimpiai bajnok Kós Hubert hazajön-e az Egyesült Államokból, és ha igen, mely számokban tervezi az indulását, továbbá Milák Kristóf és Betlehem Dávid lehetőségeiről is beszélt a szakvezető.

Markus Söder: itt a vége, pénzügyileg és kulturálisan is túlterheli Németországot a migráció

Egyes tantermekben már alig beszélnek németül, az emberek nem érzik igazán otthon magukat azokban a városrészekben, ahol élnek – figyelmeztetett a bajor CSU elnöke abban az interjúban, amelyet pártja kongresszusa előtt adott. Markus Söder szerint a migráció túl nagy terhet jelent Németország számára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.14. hétfő, 18:00
Palócz Éva
a Kopint-Tárki vezérigazgatója
Elkerülhetetlen az érdemi nyugdíjreform - Itt a javaslat

Elkerülhetetlen az érdemi nyugdíjreform - Itt a javaslat

Kezelhetnék-e az OECD nyugdíjreform-javaslatai a magyar nyugdíjrendszer legégetőbb gondjait? – ezt a kérdést vizsgáltam meg kétrészes cikksorozatom első részében részletesen kitérve arra, hogy a reformjavaslatok milyen következményekkel járhatnak, és hogy a nemzetközi szakértők az anyagukban milyen területek vizsgálatát mulasztották el, felvillantva az alternatív megoldásokat. Ebben az írásomban pedig az OECD által szükségesnek tartott kiegészítő intézkedéseket vizsgálom meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×