eur:
386.98
usd:
356.05
bux:
68088.24
2024. május 19. vasárnap Ivó, Milán

Egyre több a lejárt enegiaszámla - lapszemle

A Népszabadság arról közöl cikket, hogy az áram- és gázfogyasztókat is kiszolgáló hazai E.ON területén az utóbbi időben emelkedett a lejárt tartozások aránya - közölte Kutas István szóvivő. Pontos adatokat üzleti érdekeikre tekintettel nem kívánt közölni, de leszögezte: több tízmilliárd forint a behajtatlan követelés.

Mintegy másfél millió áram- és félmillió gázfogyasztójuk közül idén mintegy 20 ezer esetben kellett kikapcsolni a szolgáltatást. A több tízmilliárdos követelésen belül 70 százalék a lakosságot, a közintézményeket és a legkisebb cégeket magában foglaló, "egyetemes" szolgáltatás keretén belül áll fenn. A többi a nagyobb cégek úgynevezett versenypiacán mutatható ki. Utóbbi körben egyre sikeresebb a fogyasztók előminősítése, melynek során például ki tudják szűrni a fizetés elől önfelszámolással kitérő, majd tevékenységüket ugyanott folytató vállalkozókat. Boross Norbert, az Elmű-Émász áramszolgáltató szóvivője vasárnapi tájékoztatóján szintén az áram- és kábellopások túlzott mértékére panaszkodott. Megemlítette: a behajthatatlan követelések rendezése tekintetében is sokat várnak az új kormánytól. "Az eddigi szociálpolitika furcsa vonása volt, hogy lopni szabad" - fogalmazott annak kapcsán, hogy tapasztalataik szerint az úgynevezett megélhetési bűnözők igen drága berendezések segítségével rövidítik meg őket.

A Magyar Nemzet arról közöl cikket, hogy újabb megdöbbentő bizonyítékok kerültek a lap birtokába arról, hogy a 2004-ben a Deák téren beépített mozgólépcsőknek nemcsak a vázszerkezete, hanem a főbb elemei is Kínában készültek. Ezzel a kivitelező megsérthette a BKV-val aláírt szerződést. A dokumentumok tanulsága szerint ráadásul a kínai tengelyekkel és láncokkal sorozatos minőségi problémák voltak. Bár a BKV állítja, hogy a 2004-ben a Deák téren beépített mozgólépcsőknek csak a vázszerkezete származik Kínából, a lapunkhoz eljuttatott újabb anyagok ennek ellenkezőjét bizonyítják. Ezekből kiderül, hogy a főbb alkatrészeket - tengelyeket és láncokat - is Kínában gyártották. A munkálatok idején Apatini Kornél, a beruházást végző Otis Felvonó Kft. ügyvezető igazgatója kiterjedt levelezést folytatott az anyacég európai vezetőivel és a kínai gyáregység munkatársaival a problémákról. Ezekből kiderül, hogy a munkálatok során rengeteg gond volt a mozgólépcsőkbe szerelt kínai elemekkel. Azokat egy németországi laborban bevizsgálták, majd visszaküldték a gyártónak.

A Napi Gazdaság arról közöl cikket, hogy veszélybe kerülhet a 2010-ben elérhető agrártámogatások kifizetése, mivel a támogatási rendszert és a kifizető ügynökségként működő Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal tevékenységét ellenőrző független igazoló szervezet szerződése már tavaly lejárt. A lap szerint elfogadott független igazoló szervezeti értékelés nélkül az ország saját felelősségére és költségvetéséből ugyan kifizetheti az uniós agrártámogatásokat, azonban az Európai Bizottság leállíthatja a támogatások uniós költségvetésből való átutalását. Az agrártárca az év elején kiírta erre a közbeszerzési eljárást, azonban azt még februárban fölfüggesztették, mivel az első értékelés után két jelentkező - a feladatot három éve ellátó KPMG, illetve az Ernst & Young - pályázatának elbírálásakor újra kellett írni az értékelési szempontokat - értesült a lap. Ezt követően pedig már érvénybe lépett a kormányzati döntési moratórium, így az újraírt pályázati felhívás egyelőre arra vár, hogy az új vidékfejlesztési miniszter meghirdesse. A 2009-es évről szóló jelentést még elkészítette a feladatot korábban közbeszerzésen elnyert KPMG. Januárban be is nyújtották azt az Európai Bizottságnak, amely májusban megjegyzés és észrevétel nélkül fogadta el a tavaly kifizetett 1,4 milliárd eurónyi uniós agrár- és vidékfejlesztési támogatás hazai kifizetésének megfelelőségéről benyújtott auditot. Így a tagságunk óta először a legjobban teljesítő kifizető ügynökségek közé került az MVH. A csatlakozás óta lehívott több ezer milliárd forintnyi agrártámogatásból mindössze 13 millió eurót követel vissza a bizottság különféle szabálytalanságok miatt büntetésképpen.

A Világgazdaság arról ír, hogy guruló bőrönddé alakítható villanyrobogó gyártását tervezi az őriszentpéteri Antro csoport. A lap szerint a csoportnál már elkészült a hálózatról, valamint menet közben pedállal is tölthető 25 kilogrammos Moveo robogó prototípusa, és - ha sikerül befektetőket találni - a sorozatgyártás a jövő év végén indulhat meg. A társaság uniós védjegy- és formatervezési mintaoltalmi bejelentést tett a saját fejlesztésű elektromos robogóra az EU hivatalos védjegy- és dizájnregisztrációs irodájánál. Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató a lapnak elmondta, hogy a robogóprojekt elindítására 4 millió euróra lenne szükség. a robogók nem lesznek olcsók - darabjuk 2.400-2.500 euróba kerül majd. A cég a sorozatgyártást Õriszentpéteren szeretné megvalósítani, ahol évente 15 ezer darab készülhetne. A cég korábban tervezte egy hibrid autó gyártását, amely 2010-2011-ben kezdődhetett volna el. A Solo nevet viselő autó gyártásához azonban a gazdaság válság miatt nem találtak befektetőt. A kifejlesztésére fordított 360 millió forint azonban részben hasznosult, hiszen annak eredményei révén hozták létre a Moveót is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×