A Déli Áramlat gázvezeték a Fekete-tengertől egészen Ausztriáig nyúlna, hogy Ukrajna elkerülésével juttassa el az orosz földgázt az Európai Unióba.
Különös aktualitást ad a témának, hogy Moszkva és Kijev nem tudott megállapodni a Gazprom felé fennálló, 3,5 milliárd dollárosra becsült ukrán adósságról.
Egyes kommentátorok szerint felmerül a veszély, hogy a fegyveres összecsapások mellett ukrán-orosz gázháború is kitörhet, ami a csapok elzárásához vezethet.
A vitás felek az EU közvetítésével tárgyaltak Varsóban a szállításokról és a hónap végéig adtak magunknak határidőt a megállapodásra.
A Déli Áramlat kapcsán a Gazprom kivételeket akart kapni az EU-szabályozás alól, amely azt írja elő, hogy a cég csak a szállított gáz felét adhatja és más versenytársaknak is lehetőséget kell biztosítania a vezeték használatára.
Moszkva a Kereskedelmi Világszervezetnél, a WTO-nál is bepanaszolta az EU-t.
Günther Öttinger, az Unió energiaügyi biztosa azonban azt mondta, hogy "nem prioritás számára, hogy kedvezményeket adjon a Gazpromnak és nem reális napokon vagy akár éveken belül arra számítani, hogy az oroszok számára kedvezőbb döntést hoznak".
"Kulturális különbségek vannak. Az orosz kormány és a Gazprom az egész láncot uralni akarja a kitermeléstől egészen az erőművekig" - mondta az EU Biztos a Financial Timesnak.
Makszim Medvegykov, az orosz Gazdaságfejlesztési Minisztérium főtárgyalója viszont úgy fogalmazott: a "harmadik energiacsomagként" ismert EU-szabályozás komolyan akadályozza, hogy az oroszok stabilan el tudják látni az Európai Uniót földgázzal.
A Krím-félsziget márciusi elfoglalása előtt az EU közel állt ahhoz, hogy kedvezményeket adjon egy Oroszországból Németországig tartó gázvezeték esetében.
A Déli Áramlat építését júniusban kezdik meg és az oroszokat irritálja, hogy az EU betű szerint be akarja tartani a törvényt. Felmerült az is, hogy a vita miatt a projekt nem juthat bankhitelekhez.
Ilian Vaszilev volt moszkvai bolgár nagykövet, jelenleg energiapiaci tanácsadó arról beszélt, hogy Putyin orosz elnök elkötelezte magát a projekt mellett és hogy akár az orosz állami költségvetésből is fedezhetik a 15-16 milliárd dollárra becsült költségeket.
Az FT megjegyzi, hogy a Déli Áramlat terve megosztotta az EU-t. Magyarország, Németország, Bulgária, Olaszország és Ausztria különösen érdekelt az építkezés megindításában és egyúttal ellenzi az Oroszország elleni gazdasági szankciókat.
Súlyos gond merült fel az elektromos autózással kapcsolatban