Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.42
bux:
0
2025. december 26. péntek István

Ragaszkodnak a jogaikhoz a francia pilóták

Négynapos sztrájkba kezdtek az Air-France-KLM légitársaság szakszervezeteinek dolgozói egy készülő törvénytervezet ellen tiltakozva, amely minimális szolgáltatást vezetne be a szektorban. A konfliktus hosszúnak és keménynek ígérkezik, a cégvezetés ugyanis a kollektív szerződést is újra akarja tárgyalni, azzal az indokkal, hogy az kifejezetten alacsony termelékenységet eredményez a konkurenciához képest, ez pedig rövid távon a társaság ellehetetlenülését okozhatja.

A légi alkalmazottak a sztrájkjoguk korlátozása ellen tiltakoznak, a francia parlament alsóháza ugyanis egy olyan törvénytervezetet fogadott el, amely arra kötelezi a sztrájkolókat, hogy szándékukat két nappal korábban jelentsék be. Ez a módosítás lehetővé tenné, hogy a párizsi tömegközlekedéshez és az állami vasúttársasághoz hasonlóan a légi közlekedésben is lehessen biztosítani a minimális szolgáltatást.

A szakszervezetek képviselői szerint az állami vállalatoknál bevezetett eljárás alkalmatlan a magáncégeken belüli viszonyok kezelésére, és pénteken megbeszélést tartanak, amelyen újabb négynapos sztrájkról dönthetnek, ha követeléseik nem teljesülnek. Az Air France-KLM vezetése azonban támogatja a törvénymódosítást, úgy vélik ugyanis, hogy az utasoknak elegük van a rendszeres munkabeszüntetésekből, már csak azért is, mert azokat az érdekvédők rendre a vakációk környékére időzítik, amikor a legtöbben utaznának.

A szakszervezetek azonban nemcsak a készülő szabályozás miatt háborognak, hanem azért is, mert a cégvezetés a kollektív szerződés teljes újratárgyalására készül. Erre a társaság igazgatója szerint azért van szükség, mert "nálunk van a világon a legtöbb, legdrágább és legkevesebb időt dolgozó alkalmazott".

Alexandre de Juniac egyik legnagyobb versenytársuk, a német Lufthansa modelljéhez szeretné közelíteni a cég működését. Jelenleg egy Air France gépen átlagosan 52 fős személyzet teljesít szolgálatot, miközben a németeknél negyvenheten látják el ugyanazt a munkát. A középtávú francia járatokon a francia pilóták évente 545 órát repülnek, német kollégáik viszont 596-ot.

A cég vezetése a fenti versenyhátrányt a Transform 2015 nevű akcióterv keretében akarja orvosolni, és első lépésként máris befagyasztották a munkaerő-felvételt, illetve korlátozták a személyzetnek járó kedvezményes repülőjegyek számát. A második szakasz ígéri azonban az igazi konfliktust, a nyáron ugyanis változtatni akarnak a dolgozók munkabeosztásán.

Elemzők szerint Alexandre de Juniac igazgatónak mindenképpen lépnie kell, a társaság ugyanis tavaly 500 millió eurós üzemi veszteséget kényszerült elkönyvelni a középtávú járatokon. Ha a modernizáció nem sikerül, az rövid távon a vállalat működését is veszélybe sodorhatja. A szakszervezetek azonban nem igazán hisznek ennek az érvelésnek, és jelezték: készek megvédeni eddigi vívmányaikat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×