Évek óta csökken a húsvéti szezonális édességek kiskereskedelmi forgalma: a 2010-es ünnepi időszakban bolti eladásuk az előző évhez képest egy százalékkal volt kisebb, mintegy 2,7 milliárd forint - derül ki a Nielsen piackutató felméréséből. A cég kiskereskedelmi indexe szerint a mennyiség nyolc százalékkal csökkent, a forgalom mintegy 820 tonna volt.
Míg évekig a csokoládétojás volt a legnépszerűbb termék, tavaly ezt a csokinyúl - értékben - megelőzte; a tojás piacrésze 38 százalékra csökkent, míg a nyúlé negyven százalékra emelkedett. Utánuk a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következtek nyolc százalékos részaránnyal, amelyeket a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány, csibe követte hét-hét százalékkal.
A Nielsen felmérései azt mutatják, hogy a piac gyorsan átalakul: 2004-ben csokoládéfajta szerint mennyiségben a húsvéti figurák kétharmada készült nugátból, 2010-ben viszont már a drágább tejcsokoládéra jutott majdnem kétharmad rész, 62 százalék, a nugátos figurák mutatója pedig 28 százalékra csökkent. A drágább étcsokoládé mutatója hét százalék.
A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készült húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 924 forint volt, míg nugátból készültté csak 1 872 forint.
Az értékesítésben egyre nagyobb szerep jut a szupermarketeknek és diszkontoknak, ezek részesedése harminc százalékról 36-ra nőtt tavaly húsvétkor az előző évi ünnepi időszakhoz képest, mennyiséget tekintve.
Hanganyag: Kálló Izabella