0
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Újabb esélyt kapott az emberiség a túlélésre

Egészséges ausztrál mézelő méhekben azonosították a vírust, amely kulcsszerepet játszhatott az amerikai rovarok millióinak pusztulásában. A felfedezés reményt ad a veszélyeztetett méhpopulációk megmentésére.

A halálos vírus egyes helyeken a méhpopuláció 90 százalékát elpusztította, ezzel pedig veszélybe kerültek azok a növények is, amelyeknek a megporzását a rovarok végzik. Ez pedig nem kevés, hiszen a gyümölcsök és zöldségek 90 százalékánál ez a méhek "dolga".

A járványt először 2004-ben észlelték az Egyesült Államokban - abban az évben, amikor az amerikai méhészek Ausztráliából kezdtek rovarokat behozatni. Most kiderült, hogy a járványt az Izraeli Akut Paralízis Vírus (IAPV) okozza, amely onnan kapta a nevét, hogy a Héber Egyetem kutatói fedezték fel. Eddig megmagyarázhatatlan okokból az ausztrál méhek rezisztensek a vírusra.

Kiderült az is, hogy az IAPV valószínűleg nem az egyetlen oka az amerikai állomány kipusztulásának. "Valószínűleg más okok is közrejátszottak" - vélekedett Jeffrey S. Pettis, az amerikai mezőgazdasági minisztérium méhkutatási laboratóriumának munkatársa, a Science című folyóiratban megjelent cikk társszerzője.

Csak ez magyarázhatja ugyanis azt, hogy a vírust hordozó ausztrál méhek nem betegszenek meg. "Ausztráliában egyetlen kolónia sem pusztult ki... A jelenséget csak az északi féltekén észlelték" - emlékeztetett Dave Britton rovarszakértő.

Jamie Ellis, a Floridai Egyetem méhszakértője egyetért. Szerinte a méhek pusztulásában közrejáthaszott az állomány genetikai gyengesége, a paraziták terjesztette kórok, a rovarirtó szerek hatása és a levegőszennyezés is.

A felfedezés reményt ad a méhészeknek, hiszen a vírusnak ellenálló méhekkel keresztezhetik a meglévő állományt, amely így védett lesz a kórral szemben.

2024.05.02. csütörtök, 18:00