A Transzparens Oktatásért elnevezésű projekt azzal a céllal jött létre, hogy visszaszorítsa a magyar egyetemeken jelen lévő pártpolitikai megnyilvánulásokat, ugyanis a kezdeményezők szerint az oktatásnak a szabad gondolkodásról és véleményalkotásról kell szólnia. A témáról tartott panelbeszélgetés részleteiről Setényi János, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézetének igazgatója számolt be. Az oktatáskutató az InfoRádióban elmondta: az amerikai felsőoktatási intézmények woke és gender mozgalmai egyre több ellenálló hangot próbálnak elhallgattatni, és befolyásolni akarják az egyetemek felvételi eljárásait, illetve a professzori kar kiválasztását, működését.
Az MCC által szervezett panelbeszélgetés második felében azt próbálták meg kibogozni a résztvevők, hogy meddig tart még, egyáltalán visszafordítható-e ez a folyamat. Setényi János úgy fogalmazott, hogy az amerikai felsőoktatást jól ismerő kollégái meglehetősen pesszimisták ebben a kérdésben, és
nem tartják valószínűnek, hogy meg lehet állítani az említett mozgalmak és az azok által terjesztett eszmék előretörését a helyi egyetemeken.
Hozzátette: a konferencián elhangzottak alapján két fordulat képzelhető el. Az egyik opció, hogy az egyetemeken kívül a társadalomban lezajlik egy kijózanodási folyamat, és akkor talán vissza lehet térni a hagyományos értékekhez. A másik lehetőség, amit Setényi János valószínűbbnek tart, hogy az amerikai munkaerőpiac, illetve a nagyvállalatok előbb-utóbb elkezdik majd követelni, hogy tegyék rendbe az egyetemi munkát és működést.
„Természetesen az Egyesült Államokban is tisztában vannak vele, hogy a Kínával való versenyképesség kulcskérdés, és egyszerűen szüksége van az USA-nak kiváló orvosokra, mérnökökre, tanárokra és közgazdászokra” – jegyezte meg Setényi János.
Az oktatáskutató a hazai egyetemek jelenlegi lehetőségeit is értékelte. Úgy gondolja, Magyarország még nincs kritikus helyzetben, de „némi szivárgás” már tapasztalható az említett mozgalmak befolyása miatt.
„Vélhetően ez egy ifjúsági szubkultúra marad, és valószínűleg a fiataloknak csak egy kisebb részét érinti, amíg a globális visszaszorulása el nem kezdődik.
Ebben a tekintetben a Trump-éra januári indulása miatt viszonylag optimisták voltak a panelbeszélgetés megszólalói” – mondta az MCC Tanuláskutató Intézetének igazgatója.
Setényi János Európa versenyképessége szempontjából is kiemelkedő jelentőségűnek nevezte, hogy az egyetemeken valódi értékkel bíró tudást szerezzenek a hallgatók.