eur:
409.04
usd:
391.96
bux:
84963.95
2025. január 28. kedd Karola, Károly
Nyitókép: Pixabay

Könnyített karanténintézkedések a TIR sofőröknek

Az áruszállítás fenntartása érdekében könnyítést kaptak a határt átlépő fuvarozók a karanténintézkedések alól - mondta el az InfoRádió Reggelinfó című műsorában Árvai Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere. Kérik a lakosságot, hogy de diszkriminálják vírushordozóként a sofőröket és családjaikat.

A határon belépő fuvarozó gépkocsivezetőkre vonatkozó 14 napos karanténintézkedés könnyítéséről döntött a kormány a fuvarozók kérésére - mondta az InfoRádiónak Árvai Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere. Hozzátette: ez az intézkedés a forgalomból két hétre kivont gépkocsivezetők miatt komoly nehézségeket okozott és okoz most is fuvarozó cégeknél, hiszen ez egyébként is egy hiányszakma, és ha 14 napra eltűnnek a sofőrök, akkor elég nehézkes fenntartani az ellátási láncot.

Az újdonság elmondása szerint az, hogy ez a 14 napos karantén bár vonatkozik a gépkocsivezetőkre, amennyiben

ők nyilatkoznak arról, hogy munkára alkalmasak és nem tapasztalnak magukon betegségtüneteket, akkor az illetékes járványügyi hatóság felé ezt jelezve, ez a karantén bármikor feloldható.

Természetesen a szigorú egészségügyi szabályok betartása mellett, és az ellátási lánc további résztvevőinek megóvásával, tehát egyfajta izolációval, de a fuvarozás bármikor elkezdhető újra - tette hozzá Árvai Tivadar. Így a belföldi és a nemzetközi áruszállítás is működni tud, és nem veszélyezteti az ellátási lánc működését a karantén intézkedés.

"Sajnos azt tapasztaljuk, hogy a fuvarozókkal és családjaikkal szemben kialakult egy rossz gondolkodás: vírushordozóként jelentek meg a köztudatban, és a szűkebb környezetükben is egyfajta kirekesztő magatartást tapasztalnak. Ez egy nagyon rossz irány, gondolkodás, a gépkocsivezetők semmivel sem veszélyesebbek, mint bárki más a környezetünkben, ugyanakkor nagyon fontos a tevékenységük, hiszen rajtuk múlik, hogy működik-e az ellátási lánc" - hangsúlyozta Árvai Tivadar.

"Ezért azt kérjük, hogy ne kirekesszük, hanem inkább bátorítsuk őket, mert tényleg ők is hősiesen helytállnak ebben a nehéz helyzetben"

- tette hozzá.

Szavai szerint a sofőrök eddig is nagyon komolyan vették a járványvédelmi intézkedéseket, és már hetek óta a maszk, a gumikesztyű használata és egyéb higiéniai előírások betartása mellett dolgoznak. A fel és lerakóhelyek eleve kérik, hogy maszkban és gumikesztyűben dolgozzanak a gépkocsivezetők - mondta Árvai Tivadar.

Az egyszer használatos védőeszközhiány itt is érződik, ezért az egyesület nagyon fontosnak tartaná, hogy a kormányzat - ahogyan lehetséges és módja nyílik rá - ilyen eszközökkel is támogassa az ágazatot.

Emellett hamarosan kidolgoznak egy protokollt arra is, hogyan oldható meg az árurakodásban és az adminisztrációban dolgozókat minél jobban védjék. Gyakorlatilag arról lenne szó, hogy a sofőr nem vesz részt a rakodásban, árukezelésben. Az adminisztrációban pedig olasz mintára úgy járnának el, hogy a papírkezelésben, fuvarlevelek átadásánál egyszerre csak egy gépkocsivezetővel foglalkoznak, megtartva az 1-1,5-2 méteres távolságot, az egyik leteszi a papírt, a másik hátralép, aláírnak, visszalép, ismét eltávolodnak egymástól. A cél, hogy lehetőség szerint ne kerüljön sor fertőzésre.

Mivel így a sofőr nem tud részt venni az árukezelésben, előfordulhat, hogy a szokottnál több lesz a gyakorlatlan személyzet által túlsúlyosra rakodott kamion, amit utólag nem tud a gépkocsivezető korrigálni. Az érdekképviselet kérte a kormányt, hogy

a nemzeti tengelysúly mérő rendszer működését most korlátozzák valahogyan, vagy függesszék fel, annak érdekében, hogy a fuvarozó cégeknek ez se okozzon problémát.

Voltak és vannak átmeneti problémák a határforgalomban - mondta Árvai Tivadar. A hirtelen meghozott döntések következményeire példaként a keddi hegyeshalmi torlódást említette. Ott a román és bolgár személygépkocsik feltorlódása miatta kamionforgalom is beszorult a Hegyeshalom előtti sorba. Ezt csak részben enyhítette az éjszakai határnyitás. (Azóta újra hihetetlen mértékben feltorlódott a sor az osztrák-magyar átkelőhelyen. Erről bővebben itt olvashat.)

Európában egyébként is mindenhol vannak fennakadások a határforgalomban, hiszen minden tagország meghozta a maga korlátozó intézkedéseit a gépjárműforgalom részére. Ez általában egészségügyi szűrést jelent, ahol a testhőmérséklet mérés eredményeképpen szűrnek és vesznek ki kockázatosnak ítélt személyeket a forgalomból - mondta Árvai Tivadar. Hozzátette: ez mindenképpen lassítja az áruszállítást, de Európa-szerte az a cél, hogy lazítsák, lehetőség szerint biztosítsák az áruszállítást, és a szükséges szolgáltatások áramlását. Az európai és a magyar áruszállítási lánc nincs veszélyben, minden kormány és az EU is azon dolgozik, hogy a járművek mozgását biztosítsa az unió minden tagországa felé - hangsúlyozta Árvai Tivadar.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Kiderült, mit vállalt Brüsszel a magyar vétó elkerülése érdekében

Donald Trump új amerikai elnök megválasztása óta teljesen új geopolitikai helyzet, világpolitikai realitás van a világban, ami kedvező a magyar érdekeknek. Az elnök békét akar teremteni, de ezt az EU nem vette észre, közölte Szijjártó Péter hétfőn, az európai uniós külügyi tanács brüsszeli ülésén elhangzottakat értékelve.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.01.28. kedd, 18:00
Lóga Máté
a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke
Egyre durvább esés bontakozik ki a tőzsdéken az új kínai AI miatt

Egyre durvább esés bontakozik ki a tőzsdéken az új kínai AI miatt

Két dolog mozgatja ma a tőzsdéket: egyrészt Donald Trump intézkedései, az amerikai elnök a hétvégén 25 százalékos büntetővámmal fenyegette meg Kolumbiát, mivel az ország nem engedett leszállni két, migránsokat visszaszállító repülőgépet, az új büntetővámok belengetése nyomás alatt tartja világszerte a tőzsdéket. A másik nagy sztori egy új, rendkívül fejlett kínai mesterséges intelligencia modell, a DeepSeek R1, amely alaposan átalakíthatja a globális AI versenyt, a DeepSeek-el kapcsolatos optimizmus felfelé hajtotta néhány kínai tech cég árfolyamát, viszont lefelé húzta az amerikai tech szektort, élen az Nvidiával. A nagy kérdés most az, hogy az olcsó kínai AI megjelenésével indokoltak-e az amerikai tech részvények árazásai. Ezt emészti most a piac.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×