Infostart.hu
eur:
384.76
usd:
327.39
bux:
109506.37
2025. december 16. kedd Aletta, Etelka
Csúnyán elhanyagoljuk az autógumikat

Csúnyán elhanyagoljuk az autógumikat

Az autósok többsége rosszul méri fel, hogy mikor jött el az ideje a gumik lecserélésének, azaz mikor kopott le már szinte tükörsimára, ahogy azzal sem foglalkozik a többség, hogy megfelelő-e a levegőnyomás a kerekekben - derült ki a Vredestein felméréséből. Mikolai Béla szakértő szerint több tudatosság lenne szükséges.

"Addig járnak a gumival az emberek, amíg teljesen le nem koptatják, tehát amíg az abroncs olyan kopottsági szintet ér el, hogy ki kell dobni. Ez azt jelenti, hogy az emberek többsége a törvényben meghatározott 1,6 milliméter környékére koptatja az abroncsot. Bár a törvény ezt írja elő, de biztonsági okokból, a vízkiszorítás és tapadás érdekében minden gyártó 3 millimétert javasol minimális szintnek, különben az abroncs már nem tudja azokat a teljesítményjellemzőket adni, amire nevesítik” - mondta Mikolai Béla, a Vredestein szakértője.

Csúnyán elhanyagoljuk az autógumikat

Hozzáfűzte: az autós közvetlenül is érzékelheti a cserére szoruló abroncsot, ilyenkor hamarabb bekövetkezik az úgynevezett vízen futás. Már alacsonyabb sebességnél is felléphet a jelenség. Nagyon váratlan helyzeteket teremthet, amikor országúti tempónál ráfutunk egy vízátfolyásra vagy pocsolyára, és az autó hirtelen kifarol.

„A gumi felhasználási idejével kapcsolatban született a Magyar Gumiabroncs Szövetségnek egy kommünikéje, ami azt mondja ki, hogy az abroncs 5 éves koráig új gumiként forgalomba hozható, és 10 éves koráig használható fel. De a tapasztalat szerint a magyar autósok átlagosan 16-19 ezer kilométert autóznak egy évben, tehát egy nyári és téli garnitúrát figyelembe véve 3-4 évente eljön az idő, amikor érdemes az abroncsot lecserélni” - hangsúlyozta a szakértő.

Mint mondta, ilyenkor be kell menni egy gumishoz, megvizsgálják a gumiabroncsokat, megmérik a mintázat mélységét, szemügyre veszik, nincs-e rajta valamilyen sérülés. Általában ilyenkor javasolják a szervizek, hogy érdemes lecserélni, mert innentől kezdve nem túl biztonságos vele a közlekedés.

„Az abroncs kopása nagyon sok összetevőtől függ, az úttípusoktól, a megtett kilométerektől, a sebességtől és a benne lévő légnyomástól. Fél bar csökkenés már jelentősen képes befolyásolni az abroncs élettartamát” - fogalmazott Mikolai Béla.

A Vredestein szakértője szerint a felmérésből kiderült, hogy kevés autós ellenőrzi a gumi légnyomását.

„Az lenne optimális, ha hetente egyszer vagy minden tankolásnál ránéznénk a gumiabroncsra, de erre az autósok több mint kétharmada nem hajlandó, mintha az abroncs csak valami szükséges rossz volna az autózásban” - mondta Mikolai Béla az InfoRádiónak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
MÁV: új kedvezmények, új menetrend – minden, amit tudni kell

MÁV: új kedvezmények, új menetrend – minden, amit tudni kell

Életbe lépett a MÁV-csoport 2025/2026-os menetrendje, december közepétől vásárolható az éves ország- és vármegyebérlet az új MÁVPlusz alkalmazásban, az applikáción keresztül péntektől mindenki számára elérhető a 15 százalékos okoskedvezmény a jegyekre.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.16. kedd, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Eséssel zártak az amerikai tőzsdék

Eséssel zártak az amerikai tőzsdék

Rossz hangulatban indult a hét az ázsiai tőzsdéken, Európában azonban felpattanás jött. Idehaza is jó volt kezdetben a hangulat, különösen a Richter teljesített jól a reggeli bejelentést követően, a nap második felére azonban elfogyott a magyar piac lendülete. Az USA-ban iránykereséssel indult a kereskedés, majd kisebb lefordulás következett. Az amerikai kormányzati leállás után több kulcsfontosságú adat is érkezik majd a hét során, így lesznek nagy elmozdulások.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 16. 04:45
×
×
×
×