Infostart.hu
eur:
390.07
usd:
330.66
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Nyitókép: Pixabay

Tanulmány: a digitális oktatás jelentősen visszavetette a gyerekek fejlődését

Az első vizsgálatok eredményei szerint nagy a lemaradás a gyerekeknél a digitális oktatás miatt – mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára. A kutató szerint a járványidőszak miatt még több lehet a magyar diákok között a funkcionális analfabéta. Csapó Benő azt is hangsúlyozta, hogy a felzárkóztatást nem lehet teljesen a tanárokra hárítani, a problémát célzottan kidolgozott programokkal lehet megoldani.

Folyamatosan nyomon követte a gyerekek iskolai haladását a járvány időszakában a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézete. Már az első eredmények is azt mutatják, hogy

a digitális oktatás jelentősen visszavetette a gyerekek fejlődését

– mondja Csapó Benő, az intézet egyetemi tanára. „A lemaradások jelentősek lesznek.”

Csapó Benő szerint minél fiatalabb egy gyerek, annál nagyobb hátrány éri a digitális oktatás miatt. A lemaradás így az iskolát kezdő gyerekeket sújtotta leginkább, hiszen ők nagyon hosszú időt iskolán kívül töltöttek. A másik említést érdemlő ok pedig, hogy a kisebbek önálló tanulási készségeik kevésbé fejlettek, valamint korlátozottabbak az önálló tanuláshoz, az információhordozókhoz a hozzáférés. „Így náluk várhatóan nagyobb lesz a lemaradás” – ismételte meg.

A Neveléstudományi Intézet elsősorban két alapvető kulturális készséget figyel: a szövetértést és a korai matematikát, mert ez a kettő, ami meghatározza a későbbi tanulás sikerességét (is). Tapasztalataik szerint a hazai iskolai működés még normál állapotában is egyre inkább halmozódnak a feszültségek ezek esetében, különösen a szövegértéssel kapcsolatban. Következésképp a digitális oktatás miatt még nagyobbak lesznek a lemaradások – ismételte meg Csapó Benő. Mint fogalmazott, a szövegértéssel kapcsolatban a leggyakrabban idézett és ismert adat az, hogy

nagyjából minden negyedik fiatal 15 éves korában a PISA-mérések szerint funkcionális analfabéta,

ami azt jelenti, hogy a szöveg alapvető értelmét nem képes felfogni, feldogozni, az alapvető üzeneteket nem tudja kihámozni, amely probléma egészen az óvoda–iskola átmenetig vezethető vissza. A járványhelyzet miatt pedig még több lesz azoknak az aránya, akik várhatóan 15 éves korban nem fognak megtanulni olvasni – emelte ki.

Az elmúlt időszak alatt több évnyi lemaradás is felhalmozódhatott, főleg a hátrányos helyzetű, a tanulást kevésbé fókuszba helyező családok gyermekeinél – magyarázza a kutató. Csapó Benő szerint

a következő tanévben kulcsfontosságú lesz a diákok felzárkóztatása, ezt pedig nem lehet a pedagógusokra hárítani, speciális programokat kell kidolgozni erre.

Kiemelte, hogy nagyon nagy irodalma van már most annak, hogy mit kell tenni, hogyan lehet a járványhatásokat kompenzálni, És minden üzenet abba az irányba mutat, hogy külön kell foglalkozni a lemaradások hatásának a kezelésével. „Nem várhatjuk el a pedagógusoktól, illetve az iskoláktól, hogy haladjanak a tananyaggal, ami elő van írva, és abba az időbe belepréseljék még azt is, hogy a lemaradások hatását is valahogy kiegyenlítsék.” Úgy véli, a tantermi prioritásokat kellene átrendezni, és azokat a tananyagrészeket, készségeket–képességeket kellene a középpontba állítani, amelyeknek hosszabb távra kihatása lesz. „Vannak olyan tananyagrészek, amelyek fontosabbak, mint a többi – ezt a súlyozást, ezt kellene elvégezni a következő tanév elején”.

Csapó Benő azt is megjegyezte, miután nagy az egyéni változatosság a gyerekek tekintetében is, és nem mindenkinél lehet majd a lemaradást érzékelni, és nem minden területen, ezért fontos, hogy a pedagógusok olyan eszközöket kapjanak a kezükbe, amikkel személyre szólóan tudják megállapítani, hogy hol tartanak a gyerekek.

„Diagnosztikus eszközöket, ha szabad ezt az orvosi analógiát használni – jegyezte meg az egyetemi tanár –, amelyekkel személyre szólóan ki tudják állítani a diagnózist, és meg tudják határozni a terápiát.”

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének tanára mások mellett arról is beszélt, hogy mekkora lemaradások halmozódhatnak föl, illetve milyen különbséget jöhetnek létre a nyári szünet során.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×