eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója beszél a Közlekedési Múzeum új épületére kiírt nemzetközi építészeti tervpályázatra készült látványtervekből nyílt kiállítás megnyitóján Budapesten, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben 2019. augusztus 7-én. A szeptember közepéig látható tárlaton a 13 döntős pályamű mellett az új épületnek otthont adó Északi Járműjavító és a múzeum történetével is megismerkedhetnek az érdeklődők.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

Vitézy Dávid: az ötös metró fejlesztése már a kivitelezésre alkalmas tervekről szól

Az újonnan létrejött Budapest Fejlesztési Központ egyik első intézkedése az lesz, hogy kiírja az új HÉV-fejlesztésének, az ötös metró első ütemének a tenderét – jelentette ki a központ igazgatója az InfoRádióban. Beszélt még többek között a repülőtéri vasút fejlesztéséről is.

Az ötös metró, vagyis az új HÉV fejlesztése már nem csak koncepciókról, hanem kivitelezésre alkalmas tervekről szól - hangsúlyozta Vitézy Dávid az InfoRádió Aréna című műsorában. A terv szerint a csepeli és ráckevei HÉV-et meghosszabbítják a Kálvin térig a föld alatt, majd később összekapcsolják a szentendrei hévvel is.

A vezérigazgató elképzelései szerint a Budapest Fejlesztési Központ elkészíti továbbá a vasútvonalak Duna alatti összekötésének megvalósíthatósági tanulmányát is. Ez megmutathatja, hogy jelenlegi fejpályaudvarok helyett érdemes-e az átmenő vasúti rendszert kiépíteni, mint több európai városban.

Sok tárgyalni való van a reptéri vasút ügyében

A vasút megvalósítására kész koncepció van, aminek a lényege, hogy a Budapestet Debrecennel összekötő, reptérhez közeli, de a 2-es terminált nem érintő vasútvonal két új vágányt kapna, ám ezek még az 1-es terminál előtt elválnának a mai vasútvonaltól, részben egy alagúton jutnának el a 2-es terminálhoz, és Monor után ágaznának vissza a vasúti fővonalba.

"Így nemcsak egy reptéri expresszvonatot lehetne fenntartani, de a Debrecen-Nyíregyháza-Kecskemét-Szeged felől érkező távolsági vonatok, és a Szolnok felől érkező zónázó, vagyis gyorsított elővárosi vonatok is áthaladhatnak a 2-es terminálon, így a keleti országrészt, és majd a körvasútsoral a nyugati országrészt is átszállást nélkül köthetik be a reptérhez. Ezért azt gondolom, ez egy jól átgondolt fejlesztés" - fejtette ki Vitézy Dávid.

A reptérről a Nyugati pályaudvarra, valamint még két fő irányba, a Keleti felé (például egy reptéri célvonat) vagy Kőbánya-Kispesten való megállás után a Duna felé is mehetnek, és utóbbi esetben rákanyarodhatnak arra a körvasútra, aminek felesztése szintén hamarosan elindulhat. Megállhatnak ennek révén majd az új megállóban a Soroksári útnál a Művészetek Palotájánál, a Népligetnél, akár Kelenföldön is, sőt elvihető a vonal Székesfehérvárra is.

A projekt sok fejlesztést igényel még, érinti például a repülőtér technológiai leszállítási rendszereit, amelyeket át kell alakítani emiatt. "Meg kell még állapodni a repülőtér tulajdonosaival is, a légikikötő privatizációjakor ugyanis nemhogy nem kötelezték az új tulajdonost a vasút megépítésére, de még arra sem, hogy a vasút nyomvonalának biztosítását sem írták elő" - magyarázta Vitézy Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ vezetője mindazonáltal optimista, és úgy véli, ezeket a problémákat meg fogják oldani.

Pénteken az is kiderült, hogy nem épül meg a korábban tervezett és sok vitát kiváltó parkolóház a repülőtéren. Ezzel kapcsolatban Vitézy Dávid a Facebook-oldalán azt írta, hogy a hír örvendetes, mert "ez a parkolóház a repülőtér előterének legfontosabb, központi zónájában, a leendő vasútállomás és a terminálok közötti területen akadályozta volna az átjárást és ezáltal a vasút megépítését, roppant meggondolatlan beruházás lett volna".

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×