eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója beszél a Közlekedési Múzeum új épületére kiírt nemzetközi építészeti tervpályázatra készült látványtervekből nyílt kiállítás megnyitóján Budapesten, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjteményben 2019. augusztus 7-én. A szeptember közepéig látható tárlaton a 13 döntős pályamű mellett az új épületnek otthont adó Északi Járműjavító és a múzeum történetével is megismerkedhetnek az érdeklődők.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

Vitézy Dávid: az ötös metró fejlesztése már a kivitelezésre alkalmas tervekről szól

Az újonnan létrejött Budapest Fejlesztési Központ egyik első intézkedése az lesz, hogy kiírja az új HÉV-fejlesztésének, az ötös metró első ütemének a tenderét – jelentette ki a központ igazgatója az InfoRádióban. Beszélt még többek között a repülőtéri vasút fejlesztéséről is.

Az ötös metró, vagyis az új HÉV fejlesztése már nem csak koncepciókról, hanem kivitelezésre alkalmas tervekről szól - hangsúlyozta Vitézy Dávid az InfoRádió Aréna című műsorában. A terv szerint a csepeli és ráckevei HÉV-et meghosszabbítják a Kálvin térig a föld alatt, majd később összekapcsolják a szentendrei hévvel is.

A vezérigazgató elképzelései szerint a Budapest Fejlesztési Központ elkészíti továbbá a vasútvonalak Duna alatti összekötésének megvalósíthatósági tanulmányát is. Ez megmutathatja, hogy jelenlegi fejpályaudvarok helyett érdemes-e az átmenő vasúti rendszert kiépíteni, mint több európai városban.

Sok tárgyalni való van a reptéri vasút ügyében

A vasút megvalósítására kész koncepció van, aminek a lényege, hogy a Budapestet Debrecennel összekötő, reptérhez közeli, de a 2-es terminált nem érintő vasútvonal két új vágányt kapna, ám ezek még az 1-es terminál előtt elválnának a mai vasútvonaltól, részben egy alagúton jutnának el a 2-es terminálhoz, és Monor után ágaznának vissza a vasúti fővonalba.

"Így nemcsak egy reptéri expresszvonatot lehetne fenntartani, de a Debrecen-Nyíregyháza-Kecskemét-Szeged felől érkező távolsági vonatok, és a Szolnok felől érkező zónázó, vagyis gyorsított elővárosi vonatok is áthaladhatnak a 2-es terminálon, így a keleti országrészt, és majd a körvasútsoral a nyugati országrészt is átszállást nélkül köthetik be a reptérhez. Ezért azt gondolom, ez egy jól átgondolt fejlesztés" - fejtette ki Vitézy Dávid.

A reptérről a Nyugati pályaudvarra, valamint még két fő irányba, a Keleti felé (például egy reptéri célvonat) vagy Kőbánya-Kispesten való megállás után a Duna felé is mehetnek, és utóbbi esetben rákanyarodhatnak arra a körvasútra, aminek felesztése szintén hamarosan elindulhat. Megállhatnak ennek révén majd az új megállóban a Soroksári útnál a Művészetek Palotájánál, a Népligetnél, akár Kelenföldön is, sőt elvihető a vonal Székesfehérvárra is.

A projekt sok fejlesztést igényel még, érinti például a repülőtér technológiai leszállítási rendszereit, amelyeket át kell alakítani emiatt. "Meg kell még állapodni a repülőtér tulajdonosaival is, a légikikötő privatizációjakor ugyanis nemhogy nem kötelezték az új tulajdonost a vasút megépítésére, de még arra sem, hogy a vasút nyomvonalának biztosítását sem írták elő" - magyarázta Vitézy Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ vezetője mindazonáltal optimista, és úgy véli, ezeket a problémákat meg fogják oldani.

Pénteken az is kiderült, hogy nem épül meg a korábban tervezett és sok vitát kiváltó parkolóház a repülőtéren. Ezzel kapcsolatban Vitézy Dávid a Facebook-oldalán azt írta, hogy a hír örvendetes, mert "ez a parkolóház a repülőtér előterének legfontosabb, központi zónájában, a leendő vasútállomás és a terminálok közötti területen akadályozta volna az átjárást és ezáltal a vasút megépítését, roppant meggondolatlan beruházás lett volna".

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×