eur:
390.95
usd:
365.39
bux:
68205.31
2024. április 30. kedd Katalin, Kitti
Oroszország, 2018. július 19.Az orosz védelmi minisztérium hivatalos YouTube-csatornáján 2018. július 19-én közreadott, videofelvételről készített kép a manőverező robotrepülőgépet indító orosz Avangard hiperszonikus hadászati rakétarendszerről egy oroszországi helyszínen. A védelmi tárca szerint a közeljövőben megkezdődik az Avangard-rendszer sorozatgyártása. (MTI/EPA/Orosz védelmi minisztérium) *** Local Caption *** 54500530
Nyitókép: MTI/EPA/Orosz védelmi minisztérium

Csodafegyverrel ugrott Kína Amerika elé a hiperszonikus versenyben

Kínai tudósok bejelentették, hogy sikeresen tesztelték a hiperszonikus járművek borítására kifejlesztett hőálló anyagot, amelyről korábban azt hitték, hogy lehetetlen létrehozni.

Az eredmény azt jelenti, hogy Kína megelőzte az Egyesült Államokat a hiperszonikus versenyben, miközben Amerikát továbbra is hátráltatják azok a gondok, hogy hogyan kezeljék a gyorsulásból eredő magas hőmérsékletet – utalt rá a South China Morning Post című hongkongi lap.

Kína olyan új anyagot fejlesztett ki hiperszonikus járművek borításához, amely hosszú repülés után is sértetlen maradhat - jelentették be a projektben részt vevő tudósok.

A kínai hadsereg által végzett teszt során a vékony anyagot egy úgynevezett „waverider” (hullámlovas) hiperszonikus repülőgép felületére vitték fel - amely a saját repülése által keltett lökéshullámokat használja a felhajtóerő növelésére. A repülőgépet körülvevő levegőt ezután több ezer Celsius-fokra hevítették fel.

Nem hevülnek fel a kritikus alkatrészek

A sima felület nemcsak a repülőgép belsejében lévő létfontosságú alkatrészeket tartotta hidegen, hanem a telemetriai adatok szerint biztosította a vezeték nélküli jelek szabad ki- és bemenetét, ami a repülés során lehetővé teszi a célpontok azonosítását és a kommunikációt.

Az ilyen új hővédelmi technológia segíthet a "nagyobb hatótávolságú és gyorsabb sebességű, újrafelhasználható hiperszonikus járművek újabb generációjának kifejlesztésében" - írta az Ai Pangcseng, a Kínai Légügyi és Aerodinamikai Akadémia igazgatóhelyettese által vezetett kutatócsapat.

"A tesztrepülés teljes sikerrel zárult" - írta a csapat a Physics of Gases című tudományos szaklap szeptemberi számában megjelent tanulmányában. A teszt időpontját és helyszínét nem közölték.

Korábban, a ballisztikus rakéták robbanófejei tudták eléri a hangsebesség ötszörösét és az űrsiklók és a Földre visszatérő kapszulák védő hőlapjai tudják megóvni az eszközt. Viszont ezek a hiperszonikus repülések rövidek voltak és általában csak néhány percig tartottak.

A NASA belevágta a fejszéjét, aztán leállt vele

Az Amerikai Űrkutatási Ügynökség, a NASA és az amerikai hadsereg számos projektet indított a múltban, az olyan hiperszonikus járművek kifejlesztésére, amelyek a sugárhajtású repülőgépekhez hasonlóan rendszeresen tudnának nagy távolságokra repülni.

Néhány kudarc után ezeket a projekteket törölték, mivel, a technológia akkori állása szerint egy órán át tartó vagy annál hosszabb hiperszonikus repülés során semmilyen anyag nem maradt épségben a repülőgép felületén.

Az elmúlt években az amerikai kormányzat újjáélesztette hiperszonikus programját, de továbbra is kudarcok kísérték a kutatást. Az amerikai kongresszusi költségvetési hivatal januárban a politikusoknak készített jelentése szerint továbbra is a hőkárok okozzák a legnagyobb fejfájást az amerikai hiperszonikus fegyverek fejlesztőinek.

"A továbbra is fennálló alapvető kihívás a légkörben, nagy sebességgel való haladás miatt keletkező rendkívüli hő kezelése a rakéták esetében" - áll a jelentésben.

"A hiperszonikus rakéták érzékeny elektronikájának árnyékolása, a különböző anyagok teljesítményének megértése és az aerodinamika előrejelzése akár 1650 Celsius-fokos tartós hőmérsékleten folytatott, kiterjedt repülési teszteket igényel. A tesztek folyamatban vannak, de az elmúlt évek kudarcai késleltették a haladást."

A kínai kutatók szerint úgy tűnt, hogy az USA még mindig küszködik a hiperszonikus kihívásokkal a verseny első szakaszában, míg állításuk szerint Kína már túllépett ezen a szakaszon.

Hiperszonikus rakéták, hadrendben

A South China Morning Post szerint a kínai hadsereg már számos hiperszonikus rakétát használ, amelyek közül néhányat arra terveztek, hogy nagy távolságból, kiszámíthatatlan manőverezéssel mozgó célpontot, például egy repülőgép-hordozót találjanak el.

A hiperszonikus verseny második szakasza túlmutat a rakétákon és a nagy hatótávolságú, újrafelhasználható platformok fejlesztésére összpontosít, amelyek katonai és polgári célokra egyaránt alkalmasak lesznek - mondták a kínai tudósok.

Az ilyen hiperszonikus repülőgépek felderítési feladatokat végezhetnek, bombákat dobhatnak le, elfoghatják az olyan lopakodó repülőgépeket, mint az F-22-es, vagy egy-két óra alatt a bolygó bármely pontjára szállíthatnak kis létszámú kommandós egységet.

Ehhez azonban az Ai csapata szerint alapvetően más megközelítésre lenne szükség a hőkezelés terén.

"Kína tavaly többször tesztelt, mint Amerika egy évtized alatt"

Néhány fejlesztés alatt álló kínai hiperszonikus platformnak több mint 3000 másodpercig kell tudnia repülnie a légkörben, miközben a felszíni hőmérséklet eléri a 3000 Celsius-fokot - mondták.

Ilyen szélsőséges környezetben a levegőben lévő molekulák lebomlanának és kémiai reakciókba lépnek a felszíni anyagokkal.

Az, hogy Ai csapatának hogyan sikerült a „waverider” felületét épségben tartani, egyelőre titok, de a tanulmányban a tudósok több lehetséges lehetőséget is felsoroltak, például a felület rendkívül sima állapotúvá csiszolását; egyes elemek, például nióbium, molibdén és bór hozzáadását, hogy ellenálljanak az ablációnak, azaz a hőnek; a felületi alkatrész szerkezetének teljes átalakítását a súly csökkentése érdekében; valamint a káros hőnek egy folyékony közeggel történő átalakítását hajtási tolóerővé.

Ezek a technológiák többnyire más országok, köztük az Egyesült Államok laboratóriumaiban működnek csak, tették hozzá.

Kínában azonban mostanra néhány kulcsfontosságú módszer elérte a technológiai készültségi szintet (TRL), zz már csak egy lépésre van a hadrendbe állítás végleges jóváhagyásától.

A "hiperszonikus repülés" kifejezést először Qian Xuesen (Csien Hszüeszen), a legendás amerikai Jet Propulsion Laboratory egyik alapító tudósa alkotta meg egy 1946-os tanulmányában. A kutató később hazatért és módszereit még mindig használják otthon.

A Pentagon szerint Kína egy év alatt több hiperszonikus tesztrepülést hajtott végre, mint az Egyesült Államok egy évtized alatt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.30. kedd, 18:00
Szánthó Miklós
az Alapjogokért Központ főigazgatója
Egyetlen fegyvertípustól szenved az orosz haderő, Ocseretine is elesett  – Ukrajnai háborús híreink kedden

Egyetlen fegyvertípustól szenved az orosz haderő, Ocseretine is elesett – Ukrajnai háborús híreink kedden

Az orosz harctéri veszteségek legalább felét az ukrán drónok okozzák, főleg az FPV kamikaze-drónok, de mellettük komoly gondot okoznak az aknagránátokat dobáló „bombázódrónok” is – állítja az egyik nagyobb orosz háborús Telegram-csatorna harctéri forrásokra hivatkozva. Ukrán források vasárnap este három donbaszi falu elvesztését ismerték el, ugyanakkor geolokáció alapján nagyon úgy néz ki, hogy ennél jelentősen mélyebben törték át az orosz csapatok a frontvonalat. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×