eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Benzines, dízel, hibrid - 15 év múlva jön a brit tilalom

Nem vette jó néven a brexit által már amúgy is fenyegetett brit autóipar, hogy a kormány 5 évvel előrehozta az új benzines és dízel autók eladási tilalmát. A döntés értelmében 2035-től már nem szabad ilyen üzemanyagot használó, új autókat árulni a szigetországban.

Nagy-Britannia adta a világnak az ikonikus Top Gear, majd a Grand Tour autósműsorokat. Az öregedő Jeremy Clarkson és társai önfeledt autózgatása egyre inkább egy letűnt kor privilégiuma marad – a brit kormány ugyanis most előrébb hozta az új gyártású dízel- és benzines, sőt hibrid kocsik eladásának tilalmát és arra kényszerítik a lakosságot, hogy az egyelőre drága elektromos autókra álljon át.

A brexit által fenyegetett, külföldi márkák járműveit előállító, de rengeteg britnek munkát adó helyi autóipar dühösen fogadta a Johnson-kormány lépését, hogy a korábban tervezettnél öt évvel, már 2035-ben életbe lép a tilalom.

"Egy dátum terv nélkül"

– üzenték a lépésre, amelynek célja, hogy a londoni kormány demonstrálja: odafigyel a klímacélokra és a visszafogja a fosszilis gázok kibocsájtását.

Környezetvédők üdvözölték a lépést, de a brit Autógyártók és Kereskedők Szövetsége azt mondta: a szigetország nincs felkészülve az alternatívaként beharangozott elektromos autókra. Emellett a szigorítás aláássa a tisztább, hibrid autók eladásait és a kormánynak fenntarthatóbb tervvel kéne előállnia.

Mike Hawes, a szervezet vezérigazgatója futballnyelvet idézve azt mondta: nagyon aggasztó, hogy a kormány elmozgatta a kaput, mint a fogyasztók, mind a gyártók számára egy ilyen kényes kérdésben.

"A gyártók elkötelezték magukat a zéró emisszióra épülő jövő mellett, már most 60 árammal tölthető modell van a piacon és az idén további 34 követi ezeket. Viszont ez még mindig drága technológia és a jelenlegi kereslet a teljes töredéke. Világos, hogy egy ilyen rendkívüli ambíció felgyorsítása lehetetlen úgy, hogy egyedül a gyártókra hárítják a felelősséget. Ez a terv nélküli dátum egyszerűen értékromboló" – fogalmazott.

Arról is beszélt, hogy a kormánynak fenntartható tervekkel kellene előállnia, olyanokkal, amelyek megóvják az ipart és az állásokat és lehetővé teszik, hogy az összes jövedelmi csoportból kikerülő emberek és a térségek is át tudjanak állni az új technológiára. Az is fontos, hogy ne ássák alá a mai, alacsony emissziójú autók, így a népszerű hibridek eladásait, mert ezek segítenek tisztábbá tenni a levegőt és segítenek közelebb kerülni a klímacélok megvalósításához.

Mindeközben a brit kormány arra is készül, hogy márciustól csökkenti az elektromos autók vevőinek adott kedvezményeket. Ezért nagy kérdés, hogy lesz-e 15 éven belül annyi zéró emissziós elektromos autó, ami valóban elhozza a tervezett kibocsájtás-csökkentést.

A Brit Autóklub, az AA elnöke, Edmund King szerint a hibridek majdani tiltása elvonja a befektetői pénzeket a tisztább kocsiktól, és ez "visszaüthet, mert a tulajdonosok inkább kitartanak majd régi, szennyezőbb autóik mellett".

Címlapról ajánljuk
Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát

A világbajnok BMX freestyle-os néhány évre abbahagyta a versenyzést, de amikor a sportága bekerült az olimpiai programba, hamar visszatért. A népszerű influenszer az InfoRádióban elmondta: a BMX freestyle-ban nem lehet előre jósolni vagy esélyeket latolgatni, sok tényezőtől, körülménytől függ, hogy sikerül egy-egy verseny, de a kvótaszerzés lesz a célja a júniusi, budapesti olimpiai selejtezőn.

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×