A Magyar Közút már november 10-e óta téli üzemben dolgozik, ennek megfelelően a 80 mérnökségi telephelyből álló hálózat sótárolóit feltöltötték – egészen pontosan 110 ezer tonna útszóró sót és mintegy 2,5 millió liternyi kalcium-klorid oldatot tároltak be –, valamint az összes hadra fogható, mintegy 800 munkagépre felszerelték a hóekéket és a sószóró adaptereket – ismertette Pécsi Norbert az InfoRádióban.
Mint mondta, az előrejelzéseknek megfelelően érkezett, és egyébként lassan távozik is a havazás az országból. Ez leginkább a Szombathely–Debrecen vonaltól északra található területeket érinti, érintette, hiszen a Dunántúlon már inkább esőzésbe váltott a havazás, Budapest környékén pedig megszűnt a csapadék. Ettől függetlenül folyamatos munkát ad a Közút számára a télies időjárás, hiszen például a Dunakanyar térségében egy-másfél óra alatt 10-15 centiméternyi friss hó hullott le, aminek az eltakarítása több időt vesz igénybe. „Egy-egy munkagépünknek a fordulóköre az körülbelül 2-4 óra, tehát adott esetben többször is vissza kell térnünk egy-egy útszakaszra, de az előrejelzések alapján az látszik, hogy gyakorlatilag dél körülre már az egész országot el fogja hagyni a havazás” – fogalmazott a kommunikációs vezető.
Egyelőre nincs sok baleset, bár azt hozzá kell tenni, hogy a pénteki forgalom jellemzően mérsékeltebb szokott lenni a reggeli órákban – mondta. „Illetve bízunk abban, hogy a csütörtöki közleményünk és kommunikációnk is segített abban, hogy csak az indult el kora reggel, akinek feltétlen szükséges volt, és akkor is olyan autóval, ami rendesen fel volt készítve a téli időjárási körülményekre”. Ugyanakkor való igaz, hogy az M1-es és M3-as autópályán, de más fő és mellékutakon is történtek balesetek, azért mindenkitől fokozott óvatosságot kérnek – tette hozzá Pécsi Norbert.
Szerinte az autósok amúgy nincsenek könnyű helyzetben, mert hirtelen, egyik napról a másikra kell átállítaniuk magukat is téli üzemmódba. Ezért arra kérnek mindenkit, hogy csak az induljon útnak, akinek téli gumival felszerelt járműve van, rendesen fel van készítve a téli időjárási körülményekre. És még egy ilyen autóval közlekedő autósnak is számolnia kell azzal, hogy más lesz a tapadása a burkolatnak, hosszabb féktávokkal kell számolni, tehát nagyobb követési távolságot kell tartani – emelte ki, nagyobb óvatosságot és türelmet kérve.
Végül, de nem utolsó sorban arra biztatják az autósokat, hogy indulás előtt tájékozódjanak a www.utinform.hu oldalon, ahol megtalálhatók az aktuális korlátozások, baleseti információk, illetve hogy hol milyen út- és látási viszonyokra kell számítani.