Donald Trump visszatérése az Egyesült Államok élére az autóipar szabályozásának radikális átalakítását hozza magával. Sean Duffy, az új közlekedési miniszter első intézkedéseként elrendelte Biden-adminisztráció által bevezetett üzemanyag-hatékonysági előírások felülvizsgálatát - írja a Bloomberg híradása nyomán a hvg.hu.
A rendelet értelmében az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) megvizsgálja az összes, 2022-es modellévtől érvényben lévő előírást, és javaslatokat tesz azok módosítására vagy eltörlésére, hogy azok összhangba kerüljenek az új kormányzat fosszilis tüzelőanyagokat támogató politikájával.
A közlekedési miniszter azzal indokolta a döntést, hogy Joe Biden előírásai jelentősen megdrágították az új autókat, és túlságosan szigorú szabályokat kényszerítettek az autógyártókra.
Az összeállítás szerint a Trump-kormányzat nemcsak az üzemanyag-hatékonysági előírásokat kívánja enyhíteni, hanem az elektromos járművek terjedését is lassítani szeretné szélesebb körű intézkedésekkel. Így megfontolják az EV-k vásárlását ösztönző támogatások és szabályok visszavonását is.
Az elmúlt években a gyártók hatalmas összegeket fordítottak az elektromos járművek fejlesztésére, többek között a Biden-kormány által bevezetett inflációcsökkentő törvény ösztönzői miatt. Ám lassulni látszik az EV-k iránti kereslet, a fogyasztók sok esetben a robbanómotoros autókat részesítik előnyben. Az új irányvonal hatására a gyártók változtathatnak stratégiájukon, például a Stellanis elhalasztotta az első teljesen elektromos Ram pickup bevezetését, a Volkswagen pedig úgy döntött, hogy nem hozza forgalomba az ID.7 elektromos szedánt az amerikai piacon.
Az új kormány a szövetségi környezetvédelmi előírásokat is felülvizsgálja, ami eddig több elektromos jármű eladására késztette az autógyártókat.
Ha az új adminisztráció visszavonja a szigorúbb kibocsátási szabályokat, az is tovább csökkentheti az elektromos autók piacát. Az elemzők máris módosították az EV-k eladásaira vonatkozó előrejelzéseiket, amiket még tovább ronthat, ha Donald Trump további, még drasztikusabb lépéseket tesz a fosszilis tüzelőanyagok szerepének megerősítése érdekében.
Megtorpanás látszik egyébként az e-autók iparában Európában is, a 2035-ös "nagy határidő" a belső égésű motorok kivezetésére egyre teljesíthetetlenebbnek tűnik, miközben egyes gyártók ismét több pénzt pumpálnak ezen motorok fejlesztésébe.