eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Ukrán páncélvadászok elektromos motorkerékpárral. Forrás: Delfast
Nyitókép: Forrás: Delfast

Villanymotorokkal támadnak az ukránok az orosz tankokra, megvan rá az okuk

Az ukrán hadsereg különleges erői elektromos motorkerékpárokkal cserkészik be az orosz harcjárműveket, hogy aztán páncéltörő rakétákkal végezzenek velük. Nem a környezetvédelem, hanem az álcázás miatt teszik ezt.

A háború kitörése óta az ukrán páncélvadászok széleskörűen használják az elektromos motorkerékpárokat, hogy gyorsan és főleg észrevétlenül közelíthessék meg az orosz tankokat. A villanymotoros kétkerekűek ugyanis teljesen hangtalanok és hőt sem bocsátanak ki, ami elárulná a hollétüket az infravörös tartományban üzemelő felderítő eszközöknek.

Ráadásul a villanyrobogók elég gyorsak is, miközben a terepjáró képességük vetekszik bármelyik enduro motorkerékpárral. Az ukrán-amerikai Delfast vállalat külön a katonák számára módosította terepmotorját. Konténereket szereltek a vázra, amelyekben a svéd eredetű NLAW, illetve amerikai Javelin páncéltörő rakétákat lehet szállítani. A közösségi médiában megjelent információk szerint a katonák egyedül, vagy párban harcolnak. A kockázatosabb vállalkozásokat inkább kettesével hajtják végre.

A vezető indulásra készen vár, miközben a lövész rakétát indít az ellenséges harcjárműre. Mivel mind az NLAW, mind pedig a Javelin úgynevezett "tüzelj és felejtsd el" rendszerű fegyver, a kilövést követően már azonnal el is száguldhatnak a helyszínről. A rakéták maguk keresik meg a célpontot és igen nagy valószínűséggel meg is semmisítik azt. Második lövésre ezért nincs szükség, de nem is lenne biztonságos a tüzelőállásban kivárni, hogy sikerült-e eltalálni a tankot.

Az elektromobilitás más formái is megjelentek már az ukrajnai harctereken. Főleg a felderítők használnak elektromos kerékpárokat, amelyekkel viszonylag nagy távolságokat tudnak észrevétlenül megtenni.

Az ukránok tapasztalatait nyilván felhasználják majd az ausztrál haderőben is, ahol már évek óta azzal kísérleteznek, hogy a felderítő katonákat terepjáró villanybringákkal szereljék fel. De más hadseregek is próbálkoznak elektromos kétkerekűekkel. A brit légideszantosok például egy olyan villanyrobogót tesztelnek, amelyet akár ejtőernyővel is ki lehet juttatni a műveleti területre.

Az amerikai hadsereg is felfigyelt már a villanyhajtás előnyeire. A kaliforniai Zero Motorcycles kifejezetten a katonák részére fejlesztette ki 46 LE-s MMX jelű járművét, amely egy feltöltéssel 130 kilométert tud megtenni, összesen 175 perces működési idő alatt. Az akkumulátorai gyorsan cserélhetők, vagy akár egy óra alatt feltölthetők. A Zero egy másik e-motort, egy endurot is kínál a katonáknak. A Blackforest fantázianevű szerkezet 210 kg súlyú és 70 LE-s, de van egy erősebb változata is, ami már 110 LE-s. Mindkét változat 14, vagy 18 kWh kapacitású akkucsomaggal rendelhető. A hatótáv alapesetben 180 km, de ez a nagyobb teljesítményű aksikkal 225 kilométerig növelhető.

A Zero járművei nem ismeretlenek Magyarországon sem, mivel a Készenléti Rendőrség már négy FX Z6.5 e-motorkerékpárt szerzett be. A 46 LE-s, 130-140 kilométeres működési távolsággal rendelkező terepmotorokkal a déli határszakaszon járőröznek. Mint azt a Haditechnikai Intézet szaklapja megállapította: a villamos hajtású kétkerekűek ugyan drágábbak, mint a belsőégésű motorral hajtottak, de az üzemeltetési költségeik annyival kevesebbek, hogy már középtávon is megtérül a beszerzésük.

A Készenléti Rendőrség egyik Zero FX Z6.5 típusú elektromos eduro motorkerékpárja. Forrás: KR
A Készenléti Rendőrség egyik Zero FX Z6.5 típusú elektromos eduro motorkerékpárja. Forrás: KR

Persze Oroszország sem akar lemaradni, így a gépkarabélyairól ismert Kalasnyikov cég mindjárt kétféle e-motort is kifejlesztett. Az egyiket a hadseregnek, a másikat a rendőrségnek ajánlják. A járművek súlya 165 és 245 kg között változik, attól függően, hogy mekkora akkupakkal használják őket. A legnagyobb hatótáv 130 km, a csúcssebesség pedig 100 km óránként. Arról azonban nincsenek megbízható információk, hogy akár az orosz hadsereg, akár a rendőrség már napi szinten alkalmazná-e ezeket a villanyhajtású motorbicikliket.

A végére hagytuk a jó hírt, vagyis azt, hogy ilyen járművek fejlesztése Magyarországon is folyik. A Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és informatikai Kar, Innovatív Járművek Tanszékének oktatói valamint diákjai konstruálták az NJE Supermoto elnevezésű járművet. Ez egyelőre még csak szerény, 70-100 kilométeres távolságot tud megtenni egy feltöltéssel, ám többféle üzemmóddal is rendelkezik. A takarékos üzemmód inkább városi közlekedésre jó, míg a sportfokozat egy 125 köbcentis, benzines motorkerékpár teljesítményét nyújtja.

A Neumann János Egyetemen kifejlesztett NJE Supermoto elektromos motorkerékpár. Forrás: Neumann János Egyetem
A Neumann János Egyetemen kifejlesztett NJE Supermoto elektromos motorkerékpár. Forrás: Neumann János Egyetem

A rendkívül ígéretes terepmotor iránt a Magyar Honvédség is érdeklődik, de a jármű viszonylag csekély hatótávolsága egyelőre nem teszi alkalmassá hadi használatra. Amennyiben sikerül az egy töltéssel megtehető út hosszát 50-70 százalékkal megnövelni, úgy a katonák is örömmel szolgálatba állítanák, elsősorban a különleges műveleti egységeknél.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Tőzsdei megbízások helyes használata– online előadás kezdő kereskedőknek

Tőzsdei megbízások helyes használata– online előadás kezdő kereskedőknek

A tőzsdén való kereskedés egyik kulcsfontosságú eleme a megbízások helyes használata. A megfelelő megbízástípus kiválasztása nemcsak a piaci környezethez való alkalmazkodást segíti, hanem lehetőséget ad arra is, hogy a kereskedők kontrollálják a kockázataikat és maximalizálják a nyereséget. Soron következő online előadásunkon bemutatjuk a tőzsdei megbízások legfontosabb típusait, és részletesen kifejtjük, mikor és hogyan alkalmazzuk őket hatékonyan.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×