A tárcavezető az Alstom beruházásának átadó ünnepségén elmondta, hogy a francia gépipari konszern hatmilliárd forintos fejlesztése keretében olyan korszerű gépeket vásárol, amelyek révén 40 százalékkal bővülhet a gyártási kapacitás. Ennek nyomán a magyarországi lesz a csúcstechnológiájú közlekedési alkatrészek területén globális éllovasnak számító cég egyik legnagyobb forgóváz-kereteket előállító üzeme Európában.
A projektet az állam 1,2 milliárd forinttal támogatta, így hozzájárulva 150 új munkahely létrehozásához - tájékoztatott, arra is kitérve, hogy a társaság nem csak nagy számban foglalkoztat hiányszakmákban dolgozó szakembereket, hanem új hegesztési technológiát is meghonosít Mátranovákon. Majd abbéli reményét fejezte ki, hogy
a világ 63 országában 250 helyszínen jelen lévő Alstom további beruházások mellett fog dönteni a következő években.
Emellett rámutatott, hogy Franciaország az Európai Unió második legnagyobb gazdasága, az ország az öt legjelentősebb beruházó között van továbbra is Magyarországon, kétezer milliárd forintnyi vállalati beruházási értékkel. "Ráadásul alapvetően exportra termelés történik, ami a magyar gazdaság megerősítése szempontjából kulcsfontosságú, hiszen exportorientált, versenyképes gazdaság vagyunk" - emelte ki.
Szijjártó Péter beszédében az elmúlt időszak válságait is érintette, aláhúzva, hogy öt év alatt háromszor is teljesen feje tetejére állt a világgazdaság, nagy a kiszámíthatatlanság, Európa pedig különösen kitett a végbement változásoknak.
"A koronavírus-járvány alatt a lezárt határok világossá tették, hogy a beszállítói láncok sérülékenyek, a szomszédunkban zajló háború gyakorlatilag ellehetetlenítette a jól bevált eurázsiai együttműködést, a Gázai övezetben kitört konfliktus miatt pedig egész Afrikát meg kell kerülnie az Európába tartó, keletről érkező szállítmányok egy jelentős részének" - sorolta.
Hangsúlyozta: nem véletlen tehát az európai versenyképesség drámai romlása, s az, hogy az EU immár az Egyesült Államok és Kína után csak a harmadik legnagyobb gazdaság a világon.
Ugyanakkor még mindezen nehézségek sem tudták megtörni Magyarország gazdaságát, amiben óriási szerepe volt a kormány beruházásösztönzési politikájának - húzta alá. "Hiszen minél több beruházás jön létre az országban, annál több munkahelyet hoznak létre, minél több munkahely jön létre, annál több munka van, és minél több munka van, annál nagyobb lehet a gazdasági teljesítmény" - fogalmazott.
A miniszter helyes döntésnek nevezte, hogy a kormányzat kitartott a beruházásalapú gazdaságpolitika mellett, nem tért vissza a segélyalapú politikához. "Ugyanis sokkal jobb finanszírozni a munkanélküliség megelőzését, mint magát a munkanélküliséget" - mondta.
Majd leszögezte, hogy ezen stratégia sikerét bizonyítja az is, hogy a pandémia után hazánkban többen dolgoztak, mint előtte, és folyamatosan dőlnek meg a beruházási rekordok. Utóbbival kapcsolatban emlékeztetett, hogy tavaly már 13 milliárd eurónyi beruházás érkezett, s ennek nyomán Magyarország idén magabiztosan térhet vissza a növekedési pályára,
2025-ben pedig ismét az EU-s növekedési rangsor élmezőnyébe fog tartozni.
Az Alstom az MTI-vel szerdán azt közölte, hogy a beruházási összegből modernizálják a gépparkjukat, átalakítják a termelési folyamataikat, és új gyártási módszereket is bevezetnek. A 2022-ben megkezdett Mátranovák 2030 fejlesztési terv részeként eddig modern konténerirodát és tárgyalót telepítettek, 2025-ig pedig felépül egy logisztikai csarnok - írták.
A 720 alkalmazottat foglalkoztató gyár saját hegesztőiskolát is működtet, hogy biztosítsa a saját szakember-utánpótlását - tették hozzá. A mátranováki gyárban csaknem 40 éve kezdődött a forgóvázkeretek gyártása metró- és vasúti szerelvényekhez. Termékeik ma már Európa-szerte megtalálhatóak mind a hagyományos, mind a nagy sebességű, mind az elővárosi vonatokban, mozdonyokban és emeletes vasúti kocsikban. A MÁV, a MÁV-HÉV, és a BKV számára készülő járművek forgóvázkeretei is itt készülhetnek majd a cég tájékoztatása szerint.
Az Alstom több mint 20 éve van jelen Magyarországon, a budapesti metrószerelvények felét a cég gyártotta, részt vettek a MÁV-Start vonatállományának korszerűsítésében is. A francia tőzsdén jegyzett társaság a legutóbbi,
2023 márciusával záruló üzleti évben 16,5 milliárd eurós bevétellel zárt, nettó profitja 292 millió eurót tett ki.
A nyilvános cégadatok alapján magyarországi érdekeltsége, az Alstom Hugary Kft. 2021-ben majdnem 36 millió euró, 2022-ben több mint 40 millió euró árbevételt ért el, túlnyomórészt külföldi értékesítésekből, a nyeresége ugyanezen időszakban 1,76 millió euróról 864 ezer euróra csökkent.