eur:
389.49
usd:
361.89
bux:
68002.24
2024. május 4. szombat Flórián, Mónika
Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek.
Nyitókép: MTI//Balogh Zoltán

Megszólalt egy búvár: félelem a Duna fenekén

Attól tartott a Hableány roncsán dolgozó szakember, hogy munka közben egyszer csak előbukkan egy holttest.

Jelenleg is zajlik a Hableány hajó kiemelése a Dunából, de a művelet előkészítése napokig tartü megfeszített munkát igényelt. A búvárok feladatairól beszél az Indexnek a szolnoki Búvár Kft. ügyvezetője, Papp Zoltán, aki három munkatársával több napig dolgozott azon a víz alatt, hogy a roncsot a felszínre tudják hozni a Clark Ádám úszódaruval.

Az ipari búvárok általában 300 centiméteres vízállásnál kezdhetnek csak dolgozni, efölött általában tilos a merülés, most a különleges helyzet miatt 500-as, majd 460-as vízállásnál vállalták a merülést, de ilyenkor a búvár energiájának mintegy hetven százalékát az teszi ki, hogy a sodrásnak ellentartson. Ruhájában 30-40 kilónyi ólomsúly van, ólomcipőt visel, hogy le tudjon menni a meder aljára. Itt csakis hasalva és kúszva haladhat előre, mert így a legkisebb a víz ellenállása.

"A Dunában mindig lehet látni egy picit, most szerencsénk volt, én körülbelül 30-50 centire láttam" - mondta Papp Zoltán, akinek az egyik feladata az volt, hogy a Hableány roncsainak ablakait lezárja, hogy a kiemelésnél ne essenek ki holttestek a hajótestből. Az ablaknyílásokba feszíthető fémlapokat alkalmaztak, ehhez néhány ablakot még be kellett törnie a búvárnak a víz alatt:

"Őszintén mondom, hogy amikor néhány ablakot be kellett törnöm, tartottam attól, hogy előbukkan egy holttest, de szerencsére ilyen nem történt."

Papp Zoltán másik feladata a hajótest kiemeléséhez szükséges hevederek átfűzése volt a mederfenéken heverő roncs alatt. A súlyos drótköteleket egyenként kellett levinni a meder aljára, majd ilyen körülmények között átvezetni a hajótest alatt. Mivel a hajó a meder alján feküdt, ehhez lyukakat kellett fúrni a homokos sóder alatt. Ez nem minden esetben sikerült, ekkor egy mosótömlőt kellett levinni, és víznyomással távolították el a hordalékot.

Kiderült az is, hogy a hajótest alatt átfűzött vastag drótkötelek nem elég hosszúak, ezért ismét merülni kellett, hogy ezeket egyenként meg tudják toldani. A búvárok megfeszített munkával végül négy ilyen emelőszárat fűztek át a hajótest alatt. Ez már elég volt ahhoz, hogy megkezdjék a kiemelést.

Címlapról ajánljuk
Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Sós Csaba: itt még komoly ütközések lesznek

Még bő 50 napig szerezhetnek indulási jogot az úszók a párizsi olimpiára. Sós Csaba szövetségi kapitány több számban is nagy csatát vár a lehetséges magyar indulók között, ugyanis számonként és nemzetenként legfeljebb ketten indulhatnak az olimpián. Arról is beszélt, hogy a 15 éves Jackl Vivien nemzetközi szintű klasszis lesz a következő időszakban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
Zelenszkijt körözési listára tették, veszélyben Bahmut - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Zelenszkijt körözési listára tették, veszélyben Bahmut - Ukrajnai háborús híreink szombaton

Tegnap nagyon veszélyes tendenciának nevezte a Kreml szóvivője, hogy európai politikusok folyamatosan az ukrajnai konfliktusba való közvetlen beavatkozás lehetőségéről nyilatkoznak - ezt megelőzően  a pozsonyi külügyminisztérium közölte, hogy Szlovákia aktívan részt fog venni az ukrajnai béke megteremtéséről Svájcban júniusban rendezendő nemzetközi konferencián, és határozottan a békés megoldás mellett áll ki. A fronton is zajlanak az események: magyarázkodása készült egy dél-afrikai katonatiszt az orosz médiában, amiért az Ukrajnában zsákmányolt NATO-harcjárművek közt felbukkant egy dél-afrikai gyártmányú Mamba páncélos is. Ukrajna keleti részén két kulcsfontosságú város körül továbbra is heves harcok folynak, egyre nagyobb veszélyben Bahmut. Háborús híreink szombaton, percről percre.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×